Annonce
Faaborg-Midtfyn

Brand i Kværndrup: Mand måtte springe ud fra 1. sal

En 30-årig mand måtte sent mandag aften kaste sig ud fra 1. sal under en brand i hans bygning i Kværndrup. Han brækkede armen, men har det efter omstændighederne godt.

Det kunne være endt rigtig galt.

Mandag aften udspillede sig et mindre drama på Svendborgvej i Kværndrup, da der kort før klokken 23 opstod brand i en trappeopgang i en toetagers ejendom.

Her måtte en 30-årig mand springe for livet fra førstesal, fordi han ikke kunne komme ud på andre måder. Det fortæller vagtchef Torben Jakobsen fra Fyns Politi.

- Han brækkede en arm ved faldet og blev kørt på skadestuen for at få armen lagt i gips. Men bortset fra det har han det okay, fortæller han.

Bygningen har fået skader på trappeopgangen, men flammerne nåede ikke ind i selve boligen.

Det er endnu uvist, hvad der var årsag til branden.

- Det skal brandteknisk have afklaret i den kommende tid, lyder det fra vagtchefen.

Annonce
Foto: Local Eyes
Foto: Local Eyes
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce