Annonce
forside

Brand er svær at slukke: Store bjerge med brændende flis skal flyttes fra fjernvarme

Hele søndag arbejdede brandfolk og Marstal Fjernvarme på at flytte det brændende flis til en nærliggende mark. Branden er selvantændt. Foto: Andrea Bisgaard
  • Lørdag morgen udbrød der brand i de store bjerge af flis, som ligger udendørs ved Marstal Fjernvarme.
  • Brandvæsenet og Marstal Fjernvarme begyndte søndag af flytte flisen til en nærliggende mark, så branden ikke udvikler sig.

Marstal: Brandfolk hele weekenden arbejdet intensivt på at slukke en brand, som er opstået i de store bjerge af flis, som ligger udendørs ved Marstal Fjernvarme.

Lørdag morgen klokken 7.30 opdagede en forbipasserende to meter høje flammer fra flisbjerget. Branden er selvantændt og skyldes formentlig, at der ligger nogle metalspåner i bunken, og at bjerget er blevet for stort, fortæller Henrik Friis, der søndag var indsatsleder.

- Når en flisbunke får en vis størrelse, kommer der så meget tryk på, at flisen til sidst har risiko for at selvantænde. Især hvis der også er metalspåner i bunken, forklarer han.

Lørdag forsøgte brandvæsenet at slukke flisbjerget, som er cirka 15 meter højt og 30 meter bredt, men bunken blev ved med at brænde. Derfor blev det besluttet, at flisen skulle fjernes fra fjernvarmeområdet.

Søndag har lastbiler med rygende flis kørt i pendulfart mellem fjernvarmeværket på Skolevej og en mark på hjørnet af Reberbanen og Knasterbjergvej, hvor flisen er blevet læsset af i mindre bunker.

- Det er ikke til at sige, hvor lang tid arbejdet vil stå på. Alt flis skal køres væk, fortæller Henrik Friis.

Annonce
Mindre bunker med ulmende flis er blevet lagt på marken på hjørnet af Reberbanen og Knasterbjergvej. Foto: Andrea Bisgaard
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce