Annonce
112

Brancheforening: Tjek op på køber, inden du sender varen

Kommunikationschef Henrik Theil, FDHI. Pressefoto
Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) ser mange variationer af svindel og falske indkøbere og opfordrer sine medlemmer til bedre kontrol

Svendborg: Kommunikationschef Henrik Theil, Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH), ser mange varianter af bedrageri over for internetbutikker.

- Man forklæder sig for eksempel som kommune eller som en virksomhed og ringer og siger, at "det er da et rigtigt godt tilbud, I har på de der kontorstole. Dem vil vi rigtig gerne købe nogle af". Og så opgiver man kommunens rigtige betalingsoplysninger - et såkaldt EAN-nummer, men et falsk navn og telefonnummer, som der kan ringes tilbage på.

- Derefter siger man, at man gerne vil have stolene leveret til en eller anden pakkeboks eller adresse, hvor kommunens folk senere vil komme og hente dem. Eller man står selv parat og kvitterer med falsk navn for modtagelsen til fragtmanden.

- Vi bliver ofte overrasket over kreativiteten og det relativt høje professionelle niveau, bedrageriet foregår på, siger Henrik Theil.

Og det er oftest netbutikkerne, der bliver sorteper.

- Der er mange varianter af den type svindel, men ofte opdages den først, når betalingen udebliver, fordi kommunen eller virksomheden ikke vil kendes ved regningen.

- Det er næsten altid sælger, der bliver taberen, siger han.

Det sker også, at kommunen - eller hvis det er en virksomhed - ved uopmærksomhed kan komme til at betale for nogle varer, de ikke har fået .

Henrik Theil opfordrer derfor sælgeren til ikke at lade sig formilde eller lokke af en god handel uden først at kontrollere, at kunden er den, han eller hun udgiver sig for.

- Ring til kommunens eller virksomhedens hovednummer, spørg efter det navn, der er opgivet, og kontroller, at det er den rigtige køber. Ofte har man jo fra svindleren fået opgivet falsk navn og et nummer til en telefon med taletidskort, siger han.

- Man skal bare én gang have prøvet at blive udsat for de her falske indkøbere, så sørger man for at tjekke dem hver gang, siger Henrik Theil.

Annonce

Hvad betyder EAN?

EAN står for European Article Number og er et nummer, som alle offentlige institutioner skal have.

EAN-nummeret bruges primært, når en virksomhed skal foretage e-fakturering til det offentlige.

EAN-nummeret kan rekvireres fra den kommune eller region, den offentlige institution befinder sig i.

EAN er dog ikke helt retvisende, eftersom systemet er blevet udvidet til hele verden og ikke længere kun dækker Europa. Det internationale navn er ”global location numbers” og kan forkortes til GLN.

EAN bruges stadig som betegnelsen for dette nummer, da det er det mest anvendte navn.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn For abonnenter

På motorvejen: Ud af øjenkrogen så Sofie en lastbilanhænger komme glidende imod hende

Leder For abonnenter

Parkering på fortove: Helt ærligt, vi er jo ikke Sverige

Lov er lov, og lov skal holdes, og derfor er vi på denne plads normalt stærke tilhængere af at overholde loven. For landets love, regler, forordninger, cirkulærer, rammer og aftaler er med til at skabe et samfund, hvor alle er stillet ens, uanset økonomisk, aldersmæssig, social, politisk, seksuel eller trosmæssig baggrund og orientering. Alligevel vil vi gøre en undtagelse i sagen om de rigide parkeringsregler, der omtales i avisen i dag. Regler, der gør, at en flyttemand ikke kan parkere sin flyttebil uden for den ejendom i et par timer, mens han bærer sofaer, lænestole og køkkengrej i flyttekasser ud i den ventende bil. Regler, der gør, at en vvs'er ikke kan parkere sin varevogn på et fortov for at løse et akut opstået problem med et lækkende vandrør i en etageejendom. Det er ganske enkelt for stift, for rigidt, for drakonisk. Danmark er et regelsamfund, og hurra for det. Men vi er ikke Sverige. Og vi skal have plads til, at vi også kan bo og leve i vores egne byer. Derfor skal en håndværker selvfølgelig kunne foretage en midlertidig parkering på et fortov uden at skulle frygte en parkeringsbøde. Det er klart, at vores gader og stræder ikke må ende i det rene kaos med biler parkeret på syditaliensk manér; på kryds og på tværs og på langs. Derfor skal vvs'eren, flyttemanden og tømreren parkere med den yderste omhu og omtanke, så han ikke er med til at skabe farlige situationer i trafikken, når gående eller cyklende skal udenom den parkerede lastvogn. Man kan mene, at håndværkere, flyttemænd og andre, der føler trang til at parkere på et fortov i en snæver vending, blot kan vælge lovlydighedens vej og anmode kommunen om en midlertidig parkeringstilladelse. Men helt ærligt: Hvor bureaukratisk kan verden blive? Lykkeligvis udviser mange parkeringsvagter allerede i dag konduite og sund fornuft i disse situationer og undgår at uddele bøder. Det er klogt og bestemt et eksempel til efterfølgelse. For helt ærligt. En flyttebil på et fortov skal der altså være plads til. Også selv om lov er lov.

Fyn

Lastbil tabte tre ton tung anhænger på motorvej: - Vi kunne have stået med en kæmpe katastrofe

Fyn For abonnenter

Frederik Barfoed: - Når det skal gå stærkt, kan vi være nødt til at parkere på fortovet

Danmark For abonnenter

Tusindvis af borgere betaler allerede mere end gennemsnittet: Nu risikerer de højere skat efter udligningslussing

Annonce