Annonce
Sport

Brøndbys talentchef om Zorniger-kritik: Han er presset

I 2014 lancerede Brøndby en satsning på talentudvikling, som kaldes Masterclass. Den tidligere landsholdsspiller Kim Vilfort er ansvarlig for talentsatsningen i Brøndby.

Kim Vilfort mener, at Brøndby-trænerens kritik udspringer af, at der skal leveres resultater i Superligaen.

Brøndbys cheftræner, Alexander Zorniger, kritiserede i weekenden mentaliteten hos danske fodboldtalenter.

Kritikken udsprang af, at Zorniger for første gang i Superligaens historie havde valgt 11 udlændinge til startopstillingen, da Brøndby på eget græs slog Hobro med 1-0.

Zorniger kritiserede blandt andet mentaliteten hos spillerne i Brøndbys egen talentafdeling, den såkaldte Masterclass. Men det billede kan klubbens talentchef, Kim Vilfort, ikke genkende.

- Jeg tror, at vi havde fem med på A-landsholdet senest, som kom herfra, siger Vilfort til B.T.

Talentchefen tager ikke Zornigers kritik af Masterclass så tungt. I Vilforts optik havde hverken FC Midtjylland og FC København for nylig stamspillere af egen avl på banen.

- Jeg tror, at vi indtil for et par uger siden var den eneste top-tre-klub - eller det kan vi vel dårligt kalde os nu - men der spillede vi med Joel (Kabongo, red.) som fast mand, og der var ikke nogen af de andre to klubber, der på det tidspunkt havde en fast mand af egen avl, siger Vilfort.

Talentchefen mener, at Alexander Zorniger har været presset til at komme med en forklaring på, hvorfor han valgte at stille med 11 udlændinge mod Hobro.

- Han er superligatræner, og han bliver bedømt på, om han vinder nogle kampe. Der er han presset lige nu, siger Vilfort.

Talentchefen fortæller desuden til B.T., at der til sommer rykker fem talenter fra Masterclass op i førsteholdstruppen i Brøndby.

Brøndby indtager fjerdepladsen i Superligaen med 27 point. Ligaens førerhold fra FC København har 41 point.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Lysende græskar på skovstien

Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce