Annonce
Fyn

Borgmester: Vi skal have fynsk S-tognet

Borgmester Peter Rahbæk Juel (S) vil have langt flere togafgange fra de mindre stationer. Foto: Michael Bager
Borgmester i Odense Kommune, Peter Rahbæk Juel (S), vil have staten på banen for at sikre langt flere lokaltog
Annonce

Hvilke muligheder giver det for stationsbyerne mellem Middelfart og Odense, hvis den eksisterende jernbane suppleres af en højhastighedsbane?

- Det vil give plads på skinnerne til flere lokale togafgange. Forestil dig, at der kunne være afgange hvert kvarter. Det vil gøre det attraktivt at bruge lokalbanen til og fra arbejde og uddannelse. På samme måde, som når man tager et S-tog i København.

Der er få passagerer på mange vestfynske stationer. I Holmstrup er der kun 50 om dagen ifølge de senest offentliggjorte tal. Så er det realistisk med hyppige tog?

- Ja. Det vil blive attraktivt at tage toget med mange og pålidelige afgange. Vi skal have et S-togslignende system, så de vestfynske togafgange også kobles sammen med letbanen i Odense og Svendborg-banen, der skal opgraderes. Et fynsk S-tognet skal spille sammen med intercitytogene til Århus og København. Visionen er, at det for eksempel skal være muligt at komme fra Svendborg til København på cirka 100 minutter. Det vil betyde meget for stationsbyernes mulighed for at udvikle sig.

Er I som kommuner parate til at skyde penge i et fynsk S-tognet?

- Det er en kommunal opgave at formulere visionen og lægge pres på Christiansborg-politikerne for at realisere visionen. Regeringen har taget første skridt ved at sætte de første penge af til ny højhastighedsbane. Vi har ventet på det moment.

Men bør skatteyderne i Middelfart, Assens og Odense ikke bidrage til flere lokale togafgange?

- Nej. Det er statens opgave. Vi kan udbygge boligområder, daginstitutioner og skoler og på anden vis understøtte, at det bliver attraktivt at bo tæt på jernbanen.

Men hvorfor skal staten investere i lokale togafgange?

- Staten ejer banerne og har til opgave at drive dem eller udlicitere togdriften. Skinnerne er der, så man kan for relativt få penge få meget mere ud af dem.

Den nye højhastighedsbane, der skal sikre pladsen på de nuværende skinner, er tidligst køreklar i 2029, så der er vel god tid?

-Ideerne skal udtænkes nu. Det er en gylden mulighed at få ny letbane, ny jernbane og eksisterende jernbane tænkt sammen. Vi har taget første skridt i de fynske kommuners infrastrukturplan "Fyn i bevægelse", men også på Christiansborg skal tænkes ind, når Svendborg-banen skal opgraderes.

Hvor vigtigt er det, at lokale beboere involverer sig i jernbanens muligheder?

Det er fremragende, når beboere som for eksempel i Holmstrup tænker tanker og lægger pres på politikerne. Realiseres visionerne i Holmstrup, bliver det et meget attraktivt område. De øvrige stationsbyer har også et stort potentiale. Og får vi flere i togene, lettes trafikken i Odense. Borgmestre og beboere har en fælles interesse i at presse Christiansborg-politikerne for hurtigst muligt at få anlagt højhastighedsbanen og skabt et S-togslignende net på den nuværende bane.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce