Annonce
Faaborg-Midtfyn

Borgmester: - Vi gør intet af det her for at genere caféejer

Da kommunen 8. juni 2018 officielt fik overdraget nøglerne til slagterigrunden, oplevede både Hans Stavnsager og alle andre en mindre folkefest på Vestkaj, som den dag var lukket for bilkørsel og i stedet gav plads til pølsebod og levende musik. Foto: Torsten Cilleborg
Borgmester Hans Stavnsager mener, at dialogen om lukningen af Vestkaj har været særdeles grundig, og at kommunen har gjort alt for at imødekomme ønskerne hos havnens aktører.

Faaborg: - Det er rigtig ærgerligt, at Line Klivager ikke kan se sig selv i det, for der er jo intet af det her, vi gør for at genere hende. På mødet i torsdags snakkede vi for eksempel om, at når Vestkaj lukkes, giver det mulighed for at sætte flere borde og stole op, så hun kan udvide sin udendørs servering, og det er vi også åbne over for. Eller hvis hun vil reservere en del af den udvidede p-plads på slagterigrunden, gør vi gerne det og får lavet nogle skilte. Så jeg synes, vi har forsøgt i dialog at finde nogle løsninger, som også tilgodeser hende, siger borgmester Hans Stavnsager (S) efter at have modtaget den tre sider lange indsigelse fra Line Klivager i Faaborg Røgeri Café.

Borgmesteren fastslår, at lukningen af Vestkaj ligger fast, og der kommer ikke yderligere dialog, som Line Klivager opfordrer til i indsigelsen.

- Nej, vi har holdt møde og snakket grundigt med de erhvervsaktører og foreninger, der har interesser på havnen. Nu siger Line, at vi også skal mødes med dem, der har både liggende, og dem, der bor ovre på den anden side af Havnegade. Så bliver det jo nærmest uendeligt. Den her inddragelsesproces har faktisk været meget grundig i forhold til, hvad vi plejer at gøre med lignende projekter, siger Hans Stavnsager.

- Efter mødet 23. april, hvor der var et flertal imod planerne, har vi snakket med aktørerne for at se, hvad der skulle til, for at de kan se sig i det. På mødet 16. maj syntes flertallet, at det var en god løsning, så inddragelsesprocessen har rykket det betydeligt.

- Vi har lyttet til og justeret efter en lang række af de ønsker, aktørerne havde. Vi sagde ja til at gøre det til en midlertidig lukning på to måneder. Vi sagde ja til, at der fortsat skal kunne komme store, tunge transporter ad Vestkaj, hvis det er nødvendigt. Vi gik med til, at grusvejen laves lige bag ved Frølageret, og vi sagde ja til at udvide antallet af p-pladser på slagterigrunden til næsten det dobbelte, nævner borgmesteren.

Han pointerer, at dialogen om lukningen af Vestkaj har stået på i tre måneder, siden den første gang blev præsenteret for Vores Havn op til kommunalbestyrelsesmødet i februar.

- Det er korrekt, at Line Klivager fortsat har haft bekymringer, både på mødet 23. april og 16. maj. Men jeg er glad for, at Jan Mortensen som formand for Vores Havn gik med ud og sagde i pressemeddelelsen, at han fortsat synes, det er en god løsning, siger Hans Stavnsager.

Personligt tror han, at lukningen af Vestkaj også på længere sigt er det rigtige, men han forsikrer, at alle muligheder er i spil, når forsøget skal evalueres i september.

Annonce
Når Vestkaj lukkes for bilkørsel til sommer, er tanken at skabe en form for hyggepromenade, som man fik en forsmag på den dag sidste sommer, da kommunen overtog nøglerne til slagterigrunden. Foto: Torsten Cilleborg
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

2822 husstande uden strøm

Debat For abonnenter

De gamle nyheder, 1945: Odense Sporveje vil nedlægge stoppesteder

1995 4,7 millioner kroner. Så mange penge lagde 11.852 glemsomme fynske bilister i statskassen for ulovlig parkering i 1993. Hovedparten af afgifterne, der som bekendt er på 400 kroner pr. gang, blev lagt af 8816 i Fyns største politikreds, Odense. De 3036 øvrige afgifter er blevet opkrævet jævnt fordelt over resten af Fyn. Selv om afgiften for ulovlig parkering blev fordoblet fra 200 til 400 kroner 1. april 1991, kan de seks fynske p-kontrollører fortsat uddele lige så mange afgifter – ca. 12.000 – om året, konstaterer politikommissær Poul Dahl. 398 bilister klagede over afgiften, men kun 172 fik medhold og pengene eftergivet – oftest i forbindelse med læge- eller sygehusbesøg, der uventet trak ud. 1970 Statsbanerne udbyder i dag en ny Storebæltsfærge til 50 millioner kroner i licitation, og på forhånd ventes de fire værfter i Helsingør, Nakskov, Ålborg og Odense at være interesseret i ordren. Efter planen skal den nye tredækker leveres til sommeren 1972 eller muligvis først til foråret 1973. Samtidig viser en prognose, at færgekapaciteten skal fordobles inden udgangen af 1970-erne, hvis der ikke ret hurtigt tages beslutning om en bro mellem Fyn og Jylland. Færgen kommer i store træk til at ligne ”Arveprins Knud” og får en kapacitet på 450 personbiler og 1500 passagerer. En ny jernbanefærge, der kan overføre gennemgående eksprestog mellem Nyborg og Korsør, ventes bestilt til levering i 1973. 1945 Fra Odense Sporvejes begyndelse har der eksisteret en del faste stoppesteder på særligt trafikerede steder, men sporvejsselskabet overvejer at likvidere dem. Det gælder ved hjørnet af Klaregade og Mageløs samt ved hjørnet af Mageløs og Kongensgade, hvor der nu opsættes almindelige stoppestedsskilte i stedet. Ifølge driftsbestyrer Schaumann sker nedlæggelsen af de faste stoppesteder ud fra hensynet til at gennemføre en hurtigere drift under de nuværende, besværlige trafikforhold, hvor der er stort pres på sporvognene. De faste stoppesteder virker kun forsinkende, og hvis der ingen passagerer er at optage og afsætte, vil sporvognene altså fremtidig kunne køre videre uden standsning.

Sport

Fynboer fejrede sporten: Se de 10 bedste billeder fra Årets Sportsnavn

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];