Annonce
Nordfyn

Borgmester om unges transportvaner: - Det handler om bekvemmelighed og fleksibilitet

Hver dag er der godt fyldt op på parkeringspladsen ved Nordfyns Gymnasium. Foto: Linus Holmskov Jørgensen
Morten Andersen, borgmester i Nordfyns Kommune og bestyrelsesformand for Fynbus, vurderer, at det bliver vanskeligt at få flere gymnasieelever til at tage bussen.

Hvorfor tror du, at der er så mange elever og lærere, som kører i bil til Nordfyns Gymnasium i stedet for at tage bussen? Selv dem der har udmærkede busforbindelser?

- Jeg tror, at det handler om bekvemmelighed og mest mulig fleksibilitet. Altså at man kan køre, når man vil og ikke være afhængig af afgangstider. Dernæst er de små biler med lav vægtafgift, lavt brændstofforbrug med videre en voldsom konkurrent til den offentlige transport generelt.

Arne (elev red.) fortæller, at han kunne overveje at tage bussen, hvis de var mere fleksible. Er det en mulighed at få flere busser ud i nogle af yderområderne? Hvad med uden for skoletiden, så man i højere grad kan undvære bilen?

- Nej, man skal ikke regne med, at der kommer flere busser og dermed flere afgange ind i køreplanerne. Alternativ transportform udenfor bustiderne er derfor teletaxaen, der kan benyttes i vidt omfang.

Er der andre løsninger, som du tror vil få flere til at tage busserne? Både ting som kan løses indenfor Fynbus, men også af Nordfyns Kommune.

- Det er en udvikling der er svær at vende. Flere afgange ville betyde flere passagerer, grundet større fleksibilitet i ens hverdag. Det er omvendt en ekstremt dyr løsning for at få forholdsvis få passagerer ekstra med i bussen. Rejseplanen.dk er et rigtig godt værktøj når alle transportformer kommer med. På den måde ville man kunne skrue sin samlede rejse sammen fra starten af.

Kan der gøres noget for at selve den offentlige transport bliver grønnere, som for eksempel hybridbusserne i Odense?

- Næste gang der er udbud af de kommunale busruter på Fyn, så bliver det med stor sandsynlighed med et ønske om elbusser.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

22-årige Kamilla fik afslag som smedelærling: Det er da for dumt

Årstallet er 2019, og ligestillingen og ligeberettigelsen har været her længe. Derfor kan sygeplejersken sagtens være en mand, ligesom smeden sagtens kan være en kvinde. Eller … nå, nej, det kan smeden så åbenbart ikke. Den 22-årige Kamilla Søndergaard berettede i hvert fald i avisen tirsdag om, hvordan hun måtte igennem en syndflod af afslag, hvoraf mange handlede om hendes køn, inden hun til sidst fandt en smedelærlingeplads på værftet i Assens. Inden da var hun blevet ramt af den ene dårlige forklaring efter den anden, herunder den dårligste af alle: Nej, du kan ikke blive smed, fordi du er pige. Alle disse rigide afslag er ikke givet i 1879 eller i 1919 eller i 1939. De er givet i 2019. Tænk sig: I 2019 siger nogle af de virksomheder, der bestandigt skriger efter arbejdskraft, stadig nej til at ansætte nye medarbejdere, blot fordi ansøgerne har et andet køn end de fleste andre ansatte på arbejdspladsen. Det er absurd. Og det er mistrøstigt. Danske virksomheder er ganske enkelt nødt til at åbne øjnene og rette interessen mod begge køn, hvis de fortsat vil have adgang til de bedste kandidater på markedet. Derfor er det glædeligt, at brancheorganisationerne Danske Maritime, Danske Havne og Danske Rederier er gået målrettet i gang med at styrke rekrutteringen af kvinder til job i typiske mandefag som maskinmester, skibsfører, smed og en række andre fagområder inden for Det Blå Danmark. For det er den eneste måde, hvorpå man kan sikre sig dygtige medarbejdere i fremtiden. Disse organisationer bør blive et forbillede for andre organisationer, brancher, virksomheder og uddannelsesinstitutioner, der stadig har bedst øje for det ene køn. For man er nødt til at henvende sig til både mænd og kvinder, hvis man vil styrke rekrutteringer. Det er nemlig ikke sikkert, at man bliver en god sygeplejerske, fordi man er kvinde. Eller at man bliver en god smed, fordi man er mand. Til gengæld er det sikkert, at man allerhøjst får fat i halvdelen af de klogeste talenter, hvis man kun henvender sig til det ene køn. Og det er da for dumt.

Annonce