Annonce
Sydfyn

Borgmester indkalder til ekstraordinært kommunalbestyrelsesmøde: Politikere skal stemme om færgeleje i Fynshav

Politikerne skal på onsdag stemme om M/F Skjoldnæs skal være vikar for el-færgen Ellen, når hun skal i dok den 11.-19. november. Arkivfoto: Katrine Becher Damkjær
De ærøske politikere skal på onsdag samles til et ekstraordinært kommunalbestyrelsesmøde for at afgøre, om færgelejet i Fynshav skal tilpasses M/F Skjoldnæs, når el-færgen skal i dok i 19 dage.

Fynshav / Ærø: El-færgen Ellen mellem Fynshav og Ærø skal i dok i næsten tre uger i november, og nu overvejer politikerne på Ærø, om der kan indsættes en erstatning på ruten.

Ærøs borgmester Ole Wej Petersen (S) har indkaldt til et ekstraordinært kommunalbestyrelsesmøde onsdag klokken 13 for at få afgjort, om færgelejet i Fynshav skal tilpasses færgen M/F Skjoldnæs, når Ellen skal i dok.

Anmodningen om det ekstraordinære møde kommer fra lokallisten Ærø Plus, som mener, at 19 dage uden færge på Ærø-Als-overfarten er for lang tid.

- At tage Ellen ud af sin rute i mindst 19 dage er en ubehagelig men nødvendig beslutning. Vi skriver mindst 19 dage, da vi af erfaring ved, at rigtig mange dokninger de senere år er blevet forlænget ud over det planlagte. Kommunalbestyrelsen har taget højde for dette ved at bevilge et stort beløb til at indrette færgelejet i Fynshav på en sådan måde, at det ret nemt kan indstilles til Skjoldnæs. Denne mulighed bør udnyttes nu. Vi kan som kommunalbestyrelse ikke længere blot se til, at rejsende til og fra Ærø ikke tages alvorligt," skriver Carl Jørgen Heide fra listen blandt andet til borgmesteren.

Annonce

Færgedriften på Vestærø

Der sejler to færger på Vestærø: el-færgen Ellen, som sejler mellem Søby og Fynshav, og M/S Skjoldnæs, som sejler mellem Faaborg og Søby.

Færgelejerne i Faaborg og Fynshav er lavet sådan, at de kan omstilles til "nabofærgen". Således kan færgerne vikariere for hinanden.

Shuttlebusser

En modificering af færgelejet i Fynshav vil koste i alt 560.000 kroner (280.000 kroner per gang), og kommunen er i gang med at indhente et opdateret tilbud.

Ærø Plus skriver videre i sin anmodning til borgmesteren, at hvis der ikke er velvilje i kommunalbestyrelsen til at modificere færgelejet i Fynshav, så bør kommunen i stedet betale rejseudgifterne til dem, der vælger at rejse over Bøjden-Fynshav. Ydermere foreslår listen, at der indsættes shuttlebusser mellem Bøjden og Faaborg.

El-færgen skal i dok den 11.-29. november.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Parti går i folketingssalen for at få bygget ny jernbane to år tidligere

Leder For abonnenter

Lange dyretransporter til udlandet: Det er en svinsk behandling

Grise, køer, får og andre slagtedyr skal behandles ordentligt, mens de er i live - også selv om de på vej til slagteriet. Derfor er det på sin plads, at to fynske vognmandsfirmaer er blevet hevet i retten sammen med en række andre speditører og svinehandlere, fordi de ifølge anklageskriftet ikke har behandlet dyrene efter reglerne. Vognmændene har, som man kunne læse i avisen i sidste uge, overtrådt loven utallige gange. I alt rummer anklageskriftet mere end 1000 punkter, herunder mange hundrede overtrædelser af reglerne om, hvor lang tid dyr må transporteres på ladet af en lastvogn. I andre tilfælde er dyrene blevet stuvet alt for tæt sammen på lastvognene og har dermed ikke fået den mængde plads, som de skal ifølge loven. I atter andre tilfælde har vognmændene ikke afleveret de lovpligtige logbøger over transporterne, hvilket gør, at myndighederne ikke kan få indblik i, om de pågældende chauffører overhovedet har overholdt loven. Det er skamfuldt for vognmandsbranchen, at der er så mange brådne kar blandt medlemmerne. Og det er dobbelt skamfuldt, at disse medlemmer står bag så umådeligt mange overtrædelser af lovgivningen, som tilfældet er. Det er helt afgørende, at kontrollen med vognmændene bliver strammet. Det er et faktum, at antallet af dyretransporter har været kraftigt voksende i de seneste år; alene sidste år blev tæt på 15 millioner svin stuvet sammen på lastvogne og kørt ud af landet - så langt væk som til Italien og Bulgarien. Derfor er det nødvendigt at få langt bedre styr på transporterne, så myndighederne kan sikre sig, at dyrene ikke lider unødigt, mens de står på ladet af en lastvogn på vej gennem Europa. Det er, undskyld udtrykket, svinsk at udsætte dyr for den behandling, som en snes fynske og danske vognmænd har udsat dem for. Derfor er det godt, at vognmændene kommer for retten, så der kan blive statueret et eksempel. For dyrenes skyld. Og for vores egen morals skyld.

Danmark For abonnenter

Myndighederne vil stoppe ham: - Jeg er den bedste omskæringslæge i Skandinavien

Annonce