Annonce
Odense

- Det er ikke seriøst: Borgmester afviser at bremse smutvej i Odense centrum

Søren Windell og Susanne Crawley Larsen mener, at den femte op/nedkørsel til TBT-kælderen, som efter planen åbner til august, bør sløjfes, så der bliver plads til et stort og sammenhængende bilfrit byrum på overfladen. Men borgmester Peter Rahbæk Juel afviser ideen. Foto: Michael Bager
- Det er kun maling og pensel, der mangler, og så vil de lukke en nedkørsel og lave en anden cykelsti end den, vi har siddet og arbejdet på i syv år? Peter Rahbæk Juel (S) er ikke begejstret for forslag fra Konservative og Radikale Venstre.

Odense: - Helt grundliggende så mener jeg ikke, at vi kan lede en by sådan her. Det er kun maling og pensel, der mangler, og så vil de lukke en nedkørsel og lave en anden cykelsti end den, vi har siddet og arbejdet på i syv år?

Sådan lyder de første ord fra borgmester Peter Rahbæk Juel (S), da avisen præsenterer ham for Konservatives og Radikale Venstres idé om at bremse planen om, at en sidste og femte adgangsvej til og fra p-kælderen under TBT-området åbnes til august.

Alt sammen med det formål at holde området mellem Odense Rådhus og domkirken fri for biler.

Annonce


Vi omdanner jo ikke byen med legoklodser, der bare sådan kan skilles ad og samles på en ny måde, fordi nogen får en impulsiv idé.

Peter Rahbæk Juel (S), borgmester i Odense


Peter Rahbæk Juel bryder sig ikke om forslaget - og endnu mindre om timingen. Han påpeger, at de fem op- og nedkørsler har været planlagt gennem de sidste syv år.

- Vi omdanner jo ikke byen med legoklodser, der bare sådan kan skilles ad og samles på en ny måde, fordi nogen får en impulsiv idé, siger han.

Kan øge presset andre steder

Argumentet om, at bilisterne i de år, der er gået siden lukningen af TBT-gaden i 2014, har glemt muligheden for at køre ad Klosterbakken og Flakhaven, giver borgmesteren ikke meget for.

- Meningen med den parkeringskælder er jo netop, at der skal være adgang fra alle verdenshjørner, så man let kan komme ned og parkere. Det har været fundamentet og planen for det, vi har arbejdet med i syv år, siger han og tilføjer:

- Hvis du lukker en nedkørsel til p-anlægget, så øger du jo presset på de andre nedkørsler. Flowet er jo tænkt igennem ud fra, at der skal være fem op- og nedkørsler.

Peter Rahbæk Juel henviser også til, at der i øjeblikket foregår forhandlinger om at sælge parkeringskælderen til en privat investor og kalder det "en anelse forstyrrende for en salgsproces, at der i 11. time kommer nogen og vil lave forandringer af det, som de selv har været med til at sætte til salg".

- Det svarer til, at man sætter et hus til salg og stort set har skrevet skødet under, og så beslutter man lige at spærre et par indgange af. Det er ikke seriøst, siger han.

Annonce

V-rådmand også afvisende

Heller ikke hos by- og kulturrådmand Christoffer Lilleholt (V) er der opbakning at hente til Konservative og Radikales Venstres forslag om at lade den femte rampe til TBT-kælderen forblive lukket.

- Jeg mener, der skal være mobilitet i bymidten. Man skal kunne komme frem og tilbage og rundt, og i forvejen er det rigeligt svært at komme ind til bymidten for at handle.

- Jeg er åben for at snakke om lavere fart, bump og om, hvordan vi kan sikre, det bliver et sikkert og trygt område at være i, men vi skal holde fast i muligheden for at køre den vej. Særligt henset vil vores caféer, restaurationer og butikker, som ikke har haft det nemt, siden Thomas B. Thriges Gade blev lukket, siger han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Odense

Professor efter omdiskuterede klimaanbefalinger: Færre biler giver nye muligheder i Odense

Odense For abonnenter

Kerteminde vogter miljøet i Odense Fjord: Er ikke med i ny gruppe, der vil redde fjorden

Kerteminde For abonnenter

Hvor tæt kan bådene pakkes på marinaen? - Arkitekten kender ikke meget til sejlsport, siger sejler

Annonce