Annonce
Odense

Borgmester afventer: Vil stadig ikke melde klart ud om letbanens etape to

Sporskifterne ligger klar to steder i byen, nærmere bestemt ved Vesterbro og ved Nyborgvej/Ejbygade-krydset. Men beslutningen om, hvorvidt Odense Letbane skal udbygges med etape to, er stadig ikke truffet. Foto: Simon Trøjgaard Jepsen.
Peter Rahbæk Juel (S) glæder sig over, at penge fra staten til en mulig etape to af Odense Letbane er i spil i forhandlingerne om ny stor infrastrukturaftale, men han fastholder, at en endelig beslutning først skal træffes i år 2022. Christoffer Lilleholt (V) kalder en eventuel statsstøtte for dyr gave.

Odense: Meldingen om, at den socialdemokratiske regerings støttepartier R, SF og Enhedslisten presser på for at få en etape 2-udvidelse af Odense Letbane med ind i infrastrukturaftalen, der i den kommende tid skal forhandles på Christiansborg, glæder borgmester Peter Rahbæk Juel (S).

- Det er jeg glad for, at de gør. For en forudsætning for, at vi kan etablere letbanens etape to er, at der er et stærkt medspil og en medfinansiering fra statens side, siger han og tilføjer:

- Det er vigtigt for at kunne udbygge letbanen og få en mere bæredygtig transport i Odense og også kunne bruge det som en løftestang for at kunne trække investeringer til og udvikle Vollsmose, hvor vi ved, at letbanen er et nøgleelement.

Annonce

Ingen konklusion før 2022

Rahbæk Juel fastholder dog, at han - på trods af tonerne fra regeringens støttepartier på Christiansborg - endnu ikke selv vil give et klart ja eller nej til mere letbane.

- For mig er det én blandt flere komponenter, der kan falde på plads, hvis man i det her infrastrukturforlig får lavet en pulje eller bestemmelse, der kan sikre en vis grad af statslig medfinansiering af letbanens etape to. Men der er mange ting, der skal falde på plads, før man kan tage en endelig beslutning om et så stort projekt, siger han og henviser til den køreplan, der foreligger.

- Vi har stadig en aftale om, at det først er henne i 2022, at vi tager en endelig beslutning. For vi skal have plangrundlaget på plads, og vi skal have en klar idé om, hvad statens bidrag vil være til en etape to.

Annonce

En dyr gave

Hos Venstre ændrer en eventuel bunke statspenge gennem den kommende trafikaftale ikke på partiets modstand mod en udvidelse af letbanen gennem Vollsmose og til Seden. Det fastslår rådmand Christoffer Lilleholt.

- Letbanens etape to vil være en utrolig dårlig økonomisk forretning, der vil koste kommunen  over 60 millioner kroner om året i drift. Det svarer til at drive halvanden folkeskole, og det vil derfor være en meget dyr gave at få, hvis et flertal på Christiansborg beslutter at sætte penge af til en udvidelse af letbanen, mener han.


Vi har stadig en aftale om, at det først er henne i 2022, at vi tager en endelig beslutning.

Peter Rahbæk Juel (S), borgmester


Lilleholt foretrækker i stedet, at en ny infrastrukturaftale hurtigt giver kroner til en udvidelse af motorvejen syd om Odense.

- Jeg vil hellere have de penge til en motorvejsudvidelse. Spaden burde allerede have været i jorden, og lige nu står det hen i det uvisse, hvornår det kommer til at ske, påpeger han.

I regeringens trafikudspil ligger en 14 kilometer lang udvidelse af motorvejen ved Odense, men der er ikke sat nogen årstal på.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce