Annonce
Odense

Borgmester afventer: Vil stadig ikke melde klart ud om letbanens etape to

Sporskifterne ligger klar to steder i byen, nærmere bestemt ved Vesterbro og ved Nyborgvej/Ejbygade-krydset. Men beslutningen om, hvorvidt Odense Letbane skal udbygges med etape to, er stadig ikke truffet. Foto: Simon Trøjgaard Jepsen.
Peter Rahbæk Juel (S) glæder sig over, at penge fra staten til en mulig etape to af Odense Letbane er i spil i forhandlingerne om ny stor infrastrukturaftale, men han fastholder, at en endelig beslutning først skal træffes i år 2022. Christoffer Lilleholt (V) kalder en eventuel statsstøtte for dyr gave.

Odense: Meldingen om, at den socialdemokratiske regerings støttepartier R, SF og Enhedslisten presser på for at få en etape 2-udvidelse af Odense Letbane med ind i infrastrukturaftalen, der i den kommende tid skal forhandles på Christiansborg, glæder borgmester Peter Rahbæk Juel (S).

- Det er jeg glad for, at de gør. For en forudsætning for, at vi kan etablere letbanens etape to er, at der er et stærkt medspil og en medfinansiering fra statens side, siger han og tilføjer:

- Det er vigtigt for at kunne udbygge letbanen og få en mere bæredygtig transport i Odense og også kunne bruge det som en løftestang for at kunne trække investeringer til og udvikle Vollsmose, hvor vi ved, at letbanen er et nøgleelement.

Annonce

Ingen konklusion før 2022

Rahbæk Juel fastholder dog, at han - på trods af tonerne fra regeringens støttepartier på Christiansborg - endnu ikke selv vil give et klart ja eller nej til mere letbane.

- For mig er det én blandt flere komponenter, der kan falde på plads, hvis man i det her infrastrukturforlig får lavet en pulje eller bestemmelse, der kan sikre en vis grad af statslig medfinansiering af letbanens etape to. Men der er mange ting, der skal falde på plads, før man kan tage en endelig beslutning om et så stort projekt, siger han og henviser til den køreplan, der foreligger.

- Vi har stadig en aftale om, at det først er henne i 2022, at vi tager en endelig beslutning. For vi skal have plangrundlaget på plads, og vi skal have en klar idé om, hvad statens bidrag vil være til en etape to.

Annonce

En dyr gave

Hos Venstre ændrer en eventuel bunke statspenge gennem den kommende trafikaftale ikke på partiets modstand mod en udvidelse af letbanen gennem Vollsmose og til Seden. Det fastslår rådmand Christoffer Lilleholt.

- Letbanens etape to vil være en utrolig dårlig økonomisk forretning, der vil koste kommunen  over 60 millioner kroner om året i drift. Det svarer til at drive halvanden folkeskole, og det vil derfor være en meget dyr gave at få, hvis et flertal på Christiansborg beslutter at sætte penge af til en udvidelse af letbanen, mener han.


Vi har stadig en aftale om, at det først er henne i 2022, at vi tager en endelig beslutning.

Peter Rahbæk Juel (S), borgmester


Lilleholt foretrækker i stedet, at en ny infrastrukturaftale hurtigt giver kroner til en udvidelse af motorvejen syd om Odense.

- Jeg vil hellere have de penge til en motorvejsudvidelse. Spaden burde allerede have været i jorden, og lige nu står det hen i det uvisse, hvornår det kommer til at ske, påpeger han.

I regeringens trafikudspil ligger en 14 kilometer lang udvidelse af motorvejen ved Odense, men der er ikke sat nogen årstal på.

Annonce
Nyborg For abonnenter

Brandfolk fik ikke besked i tide om uheld på broen: - 10 minutter kan være forskel på liv eller død, når man er fastklemt

Danmark

De seneste coronatal: Otte døde og 50 færre indlagte

Annonce
Annonce
Annonce
Nordfyn For abonnenter

Rita og Søren Jensen sad i bussen, der væltede: - Vi har det udmærket

Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Prestigefyldt cykelfabrik lukkede produktionen og gik fra 100 til 14 ansatte: Nu er flere års underskud vendt til markant millionoverskud

Odense

Rygetrængende ung mand gjorde sig til røver for cigaretter: - Ham skal vi nok få snakket med

Navne For abonnenter

Tåbelig skuespiller-idé: Kristoffer Helmuth har i en stresset periode op til premiere skrevet dagbog, som Shakespeare ville have gjort

Esbjerg Havn som Nato-knudepunkt er et klart signal til Rusland: - Det handler om at vise russerne, at det aldrig kan betale sig at gå i krig

Nordfyn

Turistbus kørte i grøften og væltede: 36 ældre passagerer sad indespærret

Livsstil For abonnenter

- Vi bruger sindssygt meget jomfruhummer: På Hotel Hesselet er jomfruhummer det første på kortet

Flemming startede Fugebillen for 25 år siden - nu flyver han verden rundt

Assens

Oksekødet er skiftet ud efter prisstigninger: Sådan handler vi nu

Claus Hjort om sit livs stormvejr: - Jeg har en vrede over, at jeg skal bruge min sidste tid i politik med beskyldninger om at være landsforræder

Sport

Sådan kan du følge det klassiske cykelløb Fyen Rundt på nærmeste hold

Kerteminde For abonnenter

Colins firma er gået konkurs: Bagved gemmer sig et forlist aktie-eventyr og en omstridt erhvervsmand med over 620 konkurser bag sig

Kerteminde

Kenneth rapportede om et druknende marsvin og fik afslag: - Vi er ikke en redningstjeneste

Annonce