Annonce
Odense

Borgerrådsmedlem: - Nu skal politikerne tage vores råd til sig. Basta bum

Mette-Marie Bonde Jensen kommer fra Horne ved Faaborg og er først for tre år siden flyttet til Odense, hvor hun arbejder i Ikea. Hun tvivlede selv på, hvad hun kunne bidrage med i et odenseansk borgerråd, men har ikke fortrudt sit ja til at være med. Foto: Michael Bager
De træder både stolte og klogere ud af borgerrådet, Mette-Marie Bonde Jensen og Kristoffer Randrup, som begge er blevet overraskede over, hvor svært det er at prioritere mellem velfærds-udfordringerne.

De var ikke i tvivl om deres ja, da de blev spurgt.

Og efter at have brugt tre lørdage - og lidt til - på at forstå Odenses velfærdsudfordringer og på den baggrund levere anbefalinger til byrådet er både Kristoffer Randrup og Mette-Marie Bonde Jensen fortsat begejstrede for at have været del af Odenses og også landets første borgerråd.

- Det har været inspirerende og usandsynligt lærerigt, siger Mette-Marie Bonde Jensen, hvis interesse for politik og for byens ve og vel for alvor er blevet vakt med pladsen i borgerrådet.

- Da jeg blev ringet op og spurgt, om jeg ville være med, tænkte jeg, hvad ved jeg? Jeg er kun 24 år, har ingen børn og har ikke boet ret mange år i Odense. Men det er det helt rigtige at være med og gøre min pligt som borger.

- Og jeg kommer til at følge endnu mere med nu. Jeg vil gerne indrømme, at jeg ikke vidste, kommunens udfordringer er så store. Der kommer rigtig mange børn og ældre. Flere end jeg troede.

Annonce

Hårdere end ventet

Hun er stolt over både mængde og indhold af rådene til politikerne. Og det samme er Kristoffer Randrup.

- Vi kunne godt have brugt mere tid, men forslagene er gode og gennemtænkte, og nu er de klar til politisk gennemarbejdning. Det er fedt nok at give noget videre, der giver mening, konstaterer han, der har brugt mere af sin tid på borgerrådsopgaven end de tre planlagte lørdage.

- Det har været sjovt, spændende og også hårdere, end jeg forventede. Man får ekstremt mange meninger og forslag at forholde sig til - flere hundreder er blevet lagt frem - og så har jeg også mellem møderne læst op på velfærds-taskforcens anbefalinger, jeg har tænkt, og jeg har diskuteret emnerne med mine venner og familie, fortæller Kristoffer Randrup.

Han er godt tilfreds med nu at slippe anbefalingerne.

- For heldigvis er det ikke os, der skal videreføre det. Det er drastiske og hårde beslutninger, der nu skal tages, og det er ikke så nemt at være politiker, mener han.

Gør det gerne igen

Også Mette-Marie Bonde Jensen synes, det har været svært at prioritere og rangere anbefalingerne.

- Jeg kunne ikke vælge, for det hele er vigtigt, siger hun, der har et stærkt håb om, at politikerne nu griber forslagene.

- Vi er kommet med rigtig mange råd, og dem skal de tage til sig. Basta bum.

Begge rådsmedlemmer ser gerne, at politikerne igen og på et senere tidspunkt etablerer et borgerråd.

- Det skal bare ikke være normen, for så bliver det ikke taget seriøst af hverken politikere eller borgere, siger Kristoffer Randrup.

- Men i særlige tilfælde er det en god idé at få et bredere syn på tingene. Og folk siger deres ærlige mening.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

Fynboer fejrede sporten: Se de 10 bedste billeder fra Årets Sportsnavn

Fyn

2822 husstande uden strøm

Debat For abonnenter

De gamle nyheder, 1945: Odense Sporveje vil nedlægge stoppesteder

1995 4,7 millioner kroner. Så mange penge lagde 11.852 glemsomme fynske bilister i statskassen for ulovlig parkering i 1993. Hovedparten af afgifterne, der som bekendt er på 400 kroner pr. gang, blev lagt af 8816 i Fyns største politikreds, Odense. De 3036 øvrige afgifter er blevet opkrævet jævnt fordelt over resten af Fyn. Selv om afgiften for ulovlig parkering blev fordoblet fra 200 til 400 kroner 1. april 1991, kan de seks fynske p-kontrollører fortsat uddele lige så mange afgifter – ca. 12.000 – om året, konstaterer politikommissær Poul Dahl. 398 bilister klagede over afgiften, men kun 172 fik medhold og pengene eftergivet – oftest i forbindelse med læge- eller sygehusbesøg, der uventet trak ud. 1970 Statsbanerne udbyder i dag en ny Storebæltsfærge til 50 millioner kroner i licitation, og på forhånd ventes de fire værfter i Helsingør, Nakskov, Ålborg og Odense at være interesseret i ordren. Efter planen skal den nye tredækker leveres til sommeren 1972 eller muligvis først til foråret 1973. Samtidig viser en prognose, at færgekapaciteten skal fordobles inden udgangen af 1970-erne, hvis der ikke ret hurtigt tages beslutning om en bro mellem Fyn og Jylland. Færgen kommer i store træk til at ligne ”Arveprins Knud” og får en kapacitet på 450 personbiler og 1500 passagerer. En ny jernbanefærge, der kan overføre gennemgående eksprestog mellem Nyborg og Korsør, ventes bestilt til levering i 1973. 1945 Fra Odense Sporvejes begyndelse har der eksisteret en del faste stoppesteder på særligt trafikerede steder, men sporvejsselskabet overvejer at likvidere dem. Det gælder ved hjørnet af Klaregade og Mageløs samt ved hjørnet af Mageløs og Kongensgade, hvor der nu opsættes almindelige stoppestedsskilte i stedet. Ifølge driftsbestyrer Schaumann sker nedlæggelsen af de faste stoppesteder ud fra hensynet til at gennemføre en hurtigere drift under de nuværende, besværlige trafikforhold, hvor der er stort pres på sporvognene. De faste stoppesteder virker kun forsinkende, og hvis der ingen passagerer er at optage og afsætte, vil sporvognene altså fremtidig kunne køre videre uden standsning.

Odense

En søndag med fitness i Korup

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];