Annonce
Nyborg

Borgermøde sænkede Nyborgs færgeplaner

Det var stor folkelig modstand, som fik Nyborgs politikere til at opgive redningsplanen for "Broen". Den gamle færge blev sidste år slæbt til Grenå. Foto: Kasper Riggelsen
Tre måneder før kommunalvalget i 2017 fik tvivl om den folkelige opbakning politikerne i Nyborg til at trække tæppet væk under projektet "Kulturfærgen Broen".

Nyborg: Det var folkelig modstand, som kulminerede med et højrøstet og dramatisk borgermøde, der i sommeren 2017 gav Nyborg Kommunes planer om at redde den sidste bevarede Storebæltsfærge det sidste skud for boven.

Det er der ingen, der benægter.

Men der er uenighed om, hvorvidt der i dag er grund til at fortryde den beslutning, der blev truffet på et økonomiudvalgsmøde i august 2017.

- Jeg gik selv ind for projektet dengang. Men i situationen og af hensyn til de private fondsmidler, der var i spil, kunne vi ikke gøre andet, så det var den rigtige beslutning, siger Nyborgs borgmester, Kenneth Muhs (V).

Det er hans partifælle og formanden for Nyborg Kommunes Ervhervs- og Udvklingsudvalg, Peter Wagner Mollerup, ikke enig i.

- I de seks år, jeg har siddet i byrådet, er det den største fejl, vi har begået, fastslår han tværtimod.

Annonce

Færgen som kulturcenter

"Kulturfærgen Broen" var et stort anlagt projekt med den gamle motorfærge som omdrejningspunkt for en turistattraktion på et højt nationalt niveau.

Det var planen at bygge et kulturcenter op om færgen, der skulle placeres i en glasoverdækket tørdok ved Kongens Skibsbro i den gamle trafikhavn tæt på Nyborgs bymidte.

Projektet blev genstand for en intensiv offentlig debat og hele tre borgermøde.

Og det var på det sidste af de tre borgermøder, færgeprojektets modstandere blandt andet iværksatte en spontant håndsoprækning blandt de flere end 800 fremmødte.

Den viste en betydelig modstand mod at placere kulturfærgen på ved den selv samme kajplads i Nyborgs gamle trafikhavn, "Broen" benyttede under Storebæltssejladserne i 1950'erne.

Og uden en entydig folkelig opbakning så byrådets politikere ingen mulighed for at skaffe de private fondsmidler, der skulle finansiere de fleste af de samlede anlægsudgifter på 69 millioner kroner.

Der gik da heller ikke mere end en god uges tid, før der kom besked i form af en pressemeddelelse fra politikerne i kommunens økonomiudvalg:

"Et enigt økonomiudvalg er efter en samlet vurdering blevet enige om at stoppe projektet om kulturfærgen M/F Broen. En afgørende forudsætning for projektet er, at der kan findes de nødvendige fondsmidler til at finansiere anlægsudgifter til etablering af færgeprojektet".

En beslutning, der ifølge Peter Wagner Mollerup i øvrigt stadigvæk "gør ondt, hver gang nogen nævner den".

Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Tidligere rådmand Per Berga er død

Leder For abonnenter

22-årige Kamilla fik afslag som smedelærling: Det er da for dumt

Årstallet er 2019, og ligestillingen og ligeberettigelsen har været her længe. Derfor kan sygeplejersken sagtens være en mand, ligesom smeden sagtens kan være en kvinde. Eller … nå, nej, det kan smeden så åbenbart ikke. Den 22-årige Kamilla Søndergaard berettede i hvert fald i avisen tirsdag om, hvordan hun måtte igennem en syndflod af afslag, hvoraf mange handlede om hendes køn, inden hun til sidst fandt en smedelærlingeplads på værftet i Assens. Inden da var hun blevet ramt af den ene dårlige forklaring efter den anden, herunder den dårligste af alle: Nej, du kan ikke blive smed, fordi du er pige. Alle disse rigide afslag er ikke givet i 1879 eller i 1919 eller i 1939. De er givet i 2019. Tænk sig: I 2019 siger nogle af de virksomheder, der bestandigt skriger efter arbejdskraft, stadig nej til at ansætte nye medarbejdere, blot fordi ansøgerne har et andet køn end de fleste andre ansatte på arbejdspladsen. Det er absurd. Og det er mistrøstigt. Danske virksomheder er ganske enkelt nødt til at åbne øjnene og rette interessen mod begge køn, hvis de fortsat vil have adgang til de bedste kandidater på markedet. Derfor er det glædeligt, at brancheorganisationerne Danske Maritime, Danske Havne og Danske Rederier er gået målrettet i gang med at styrke rekrutteringen af kvinder til job i typiske mandefag som maskinmester, skibsfører, smed og en række andre fagområder inden for Det Blå Danmark. For det er den eneste måde, hvorpå man kan sikre sig dygtige medarbejdere i fremtiden. Disse organisationer bør blive et forbillede for andre organisationer, brancher, virksomheder og uddannelsesinstitutioner, der stadig har bedst øje for det ene køn. For man er nødt til at henvende sig til både mænd og kvinder, hvis man vil styrke rekrutteringer. Det er nemlig ikke sikkert, at man bliver en god sygeplejerske, fordi man er kvinde. Eller at man bliver en god smed, fordi man er mand. Til gengæld er det sikkert, at man allerhøjst får fat i halvdelen af de klogeste talenter, hvis man kun henvender sig til det ene køn. Og det er da for dumt.

Fyn For abonnenter

Michael lider af paranoid skizofreni: - Min far kommer om natten og vil have mig med i graven

Annonce