Annonce
Odense

Borgerlige partier vil have en letbanepause

Da seks ud af otte byrådspartier torsdag aften skrev under på næste års budget for Odense, var det med en aftale om at bruge penge på en forundersøgelse og en VVM-undersøgelse for anden etape af letbanen. De to borgerlige partier, der var med, vil dog stadig have en pause for letbanebyggeri i byen. Foto: Erik Thomsen
Mens Venstre er direkte imod et etape 2 af letbanen, så vil de to andre borgerlige partier, K og DF, have en letbanepause. Men begge siger også ja til at bruge et stort millionbeløb på en forundersøgelse af en ny etape.

Det var Konservative, der begyndte, da de under budgettalen i byrådet onsdag aften argumenterede for at få en pause fra mere letbanebyggeri, når første etape står færdig og køreklar i 2021.

- Vi kan ikke sige ja til letbanens etape 2, inden vi kender resultatet af etape 1. Byens borgere har brug for en pause fra store byggerier, og vi odenseanere har brug for tid til at lære vores by at kende igen, lød det fra partiets politiske ordfører Kristian Guldfeldt (K), der i sin budgettale også argumenterede for, at økonomien ikke er der til en næste etape.

- Vi har ikke pengene, og vi vil ikke tage fra velfærden. Og vi kan ikke beslutte os for en etape 2, førend vi har set det færdige resultat af første etape, lød det.

Samme melding lyder nu fra Dansk Folkeparti, der bruger næsten samme argumenter.

- Vi vil også gerne se, hvordan det går med den første etape inden vi beslutter os for en næste. Det, synes vi, er mest fornuftig, siger politisk ordfører for Dansk Folkeparti, Christel Gall. Dansk Folkeparti synes også, at letbanebyggeriet har slidt på byen og dens borgere.

Annonce

Etape 2 kan deles i to

Efter en skitseret linjeføring skal en etape 2 af letbanen gå fra det sydlige Seden, gennem Vollsmose og centrum til Odense Zoo på Søndre Boulevard. Men kigger man nærmere i budgetforliget for næste år, hvor forligspartierne har sat penge af til en forundersøgelse af etape 2, kan politikerne i sidste ende skulle tage stilling til, om de vil have bygget den fulde etape, den ene halvdel eller slet ingen. Ifølge forligsteksten er det muligt kun at beslutte sig for en etape fra Seden til Sukkerkogeriet. Eller den fulde etape fra Seden til Zoo. Ifølge papirerne ventes det at tage cirka to år, før undersøgelserne kan ligge klar.

Anlæggelsen af letbanens etape 1 ventes at være færdig i begyndelsen af 2020 - bortset fra 200 meter bag rådhuset, hvor man er forsinket på grund af byggerier. De første passagerer ventes at kunne tage letbanen fra Tarup Center over Bolbro, Centrum, Universitetet og til Hjallese Station i efteråret 2021.

Ja til forundersøgelser til ny etape

Selv om begge partier ønsker en pause fra letbanebyggeriet, endte de torsdag aften med at gå ind i et budgetforlig med Socialdemokratiet, Radikale, SF og Alternativet, der satte et anseligt millionbeløb af til et større udredningsarbejde. Sammen med en såkaldt VVM-undersøgelse skal det skabe grundlag for at tage stilling til, om man vil udbygge letbanen med en ny etape. 38,1 millioner opsparede kommunale kroner bliver der i første omgang sat til undersøgelserne sammen med de 15 millioner kroner, som staten lægger i forarbejdet.

For Dansk Folkeparti krævede det ikke de store sværdslag at gå med i den del af aftalen.

- Vi har det helt fint med at få sat gang i en VVM-undersøgelse, for det nytter jo ikke at begynde at diskutere en etape 2, før vi ved om det overhovedet kan lade sig gøre. Vi har slet ikke besluttet os for, om vi vil være med til en anden etape eller ej. Det vil vi først, når vi har et oplyst grundlag at beslutte os ud fra. Derfor er vi med på denne del, siger Christel Gall.

Hos Konservative er man også tilfreds med, at partierne i byrådet får et mere oplyst grundlag at træffe en beslutning ud fra. Men partiet ville gerne have ventet.

- Det er ikke nogen hemmelighed, at det her ikke er en blomst, der er groet i vores have. Vi havde gerne ventet, fordi vi mener det, når vi siger, at vi ønsker en letbanepause. Men når det skal være, kan vi godt leve med, at vi nu sætter pengene af til at lave forundersøgelserne. Men det her er ikke et ja til etape 2 fra vores side, siger Kristan Guldfeldt.

Hos Socialdemokratiet glæder politisk ordfører Tim Vermund sig over, at de to borgerlige partier valgte at gå med til at få lavet forundersøgelserne.

- Ved at få lavet en forundersøgelse får vi mulighed for at komme videre i forhold til at undersøge, om det kan lade sig gøre, og om der kan være investorer, der er interesserede i at hjælpe til med at bygge en etape 2. For eksempel bliver det spændende at se, om staten ønsker at foretage større investeringer i den kollektiv trafik udenfor København, siger Tim Vermund.

De to borgerlige partiers ønske om et letbanepause har Tim Vermund ingen indvendinger imod. Han mener, at det giver sig selv.

- Der kommer i hvert fald til at gå et par år med at lave de her forundersøgelser, og så er vi ved at være fremme ved, at etape 1 er begyndt at køre, og vi kan gøre os nogle erfaringer. Jeg tror egentlig ikke, vi står så langt fra hinanden, siger Tim Vermund, hvis parti åbent har meldt ud, at anden etape skal etableres, for også at sætte skub på byomdannelsen i Vollsmose.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Klumme For abonnenter

Gamle nyheder, 1994: 47 husmødre fra Vester Hæsinge kørte galt

1994 47 medlemmer af Vester Hæsinge Husmoderforening fik i går formiddag en grim forskrækkelse, da den udflugtsbus, som de var passagerer i, løb løbsk, fordi bussens fører pludselig sank død om bag rattet. Den førerløse bus fortsatte ind på en markvej og væltede om på siden med bagenden hængende ud over en to meter dyb grøft. To passagerer blev lettere kvæstet og kørt til Aabenraa Sygehus, men det kunne være gået langt værre, siger den vagthavende hos Haderslev Politi. Bussen var på vej fra Vester Hæsinge til Møgeltønder, da ulykken skete. De forskrækkede passagerer kunne ikke komme ud af bussen, men måtte vente på assistance fra Falck, der ved hjælp af en stige fik passagerne ud. 1969 - Jeg er helt på det rene med, at det er et spring ud i det uvisse, og ikke mindst derfor er jeg lykkelig for, at teaterchef Kai Wilton er indstillet på, at jeg kommer tilbage, hvis jeg ”brænder fingrene”. Det siger skuespillerinden Lone Helmer, der har fået orlov fra Odense Teater med udgangen af denne sæson for at prøve kræfter med nye opgaver i København. Lone Helmer, der kom til Odense Teater for syv år siden, har været en af teatrets flittigst benyttede skuespillerinder. Hun mener, at det vil være afgørende for hendes videre udvikling, at hun får lejlighed til at arbejde i andre ensembler og med andre instruktører. Der har allerede været bud efter hende fra både tv og filmselskaber. 1944 Opførelsen af de 340 bunkers, som vi skal have i Odense, skrider kun langsomt fremad. Det går ganske godt med støbningen af cementskelletterne, men der er store vanskeligheder med at få inventaret i orden. De sidste dage har arbejdet på de ellers fuldførte dækningsrum ligget stille, fordi der er opstået diskussion om, hvorvidt der skal være fire eller færre elektriske lamper i hvert rum. Driftsbestyrer Westergaard, Randers Elektricitetsværk, har over for Statens Civile Luftværn protesteret mod opsætning af fire lamper, hvilket han hævder er spild af materialer, da man kan nøjes med mindre. Da spørgsmålet er aktuelt for hele landet, vil Elektricitetsværkernes Forening behandle sagen.

Erhverv

Plads til 1000 ansatte: Pensionsselskab investerer 381 millioner kroner i kæmpestort kontorbyggeri ved SDU

Odense

2000 indviede julefestival i Odense

Annonce