Annonce
Nordfyn

Bogense Plast til kamp mod spild af plastik

Her ses teknisk direktør hos Bogense Plast, Per Grunddal Jørgensen (tv.), og Liberal Alliances folketingspolitiker Carsten Bach under sidstnævntes besøg hos virksomheden i november. Foto: Bogense Plast

Plastikaffald i havene er et kæmpe problem. Bogense Plast gør sit for at tage de nødvendige hensyn til miljøet.

Bogense: Virksomheden Bogense Plast har for nyligt fået opmærksomhed grundet deres miljøvenlige produktion. I starten af november havde de besøg af folketingspolitiker Carsten Bach, miljø- og kilmaordfører hos Liberal Alliance.

- Jeg er meget imponeret over graden af automatisering hos Bogense Plast, sagde han i forbindelse med besøget.

- Det betyder mindre utilsigtet plastikspild, og samtidig sørger det for, at en stor del af spildet kan anvendes direkte i produktionen.

Bogense Plast blev i 2018 en del af Operation Clean Sweep, der prøver at forhindre plastikaffald i havmiljøet.

- Der er en negativ stemning omkring plastikindustrien i øjeblikket, især omkring plastikemballage. Men hvis man behandler plastikken med omhu, mener vi, at det kan være noget af det mest miljøvenlige materiale, da det holder mange år og med de rette systemer kan genanvendes 100 procent, fortæller Per Grunddal Jørgensen, teknisk direktør hos Bogense Plast.

- Vi har som virksomhed stort set intet spild, og det, vi har, bliver sorteret og afleveret til genbrug.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce