Boganmeldelse: Væren og det værende

Madame Nielsen. Foto: Sofie Amalie Klougart/Gyldendal

Her får læseren serveret flere spørgsmål end svar.

Bøger: "Lad os sige efteråret 1993, tiden umiddelbart efter Murens fald og Sovjetunionens sammenbrud, i en eller anden europæisk storby, Bruxelles eller Wien, måske Paris, får han tilfældigvis en fribillet til en forestilling med den i avantgardemiljøet allerede legendariske newyorkerperformancegruppe The Wooster Group".

Sådan indleder Madame Nielsen (tidligere blandt andre Das Beckwerk og Claus Beck-Nielsen) sin i flere henseender monstrøse roman "The Monster", og ja, lad os sige, at vi er i 1993. Vores hovedperson tager - efter sammen med sit musikband at have medvirket til sovjetregimets fald (?) - til Guds eget land. Og hvad vil han så der? Han vil være den ny Willem Dafoe (eller vil han?), performeren, der "ikke spillede Jesus, han var Jesus", performeren med det abelignende ansigt. Vil det lykkes ham?

Da han har opsøgt performancegruppen, finder han logi hos et par mærkværdigt albinoagtige tvillinger, der altid er iklædt silkepyjamas. Hos dem udspilles et bizart seksuelt skuespil, som blandt andet indbefatter fastspænding i en elektrisk stol lig den, Andy Warhol malede. Derefter penetrerer de ham så på skift, mens han kigger op i loftet, hvor et filmklip viser mordet på Kennedy. Hvem er disse tvillinger? Kunne de måske være de afskyelige forældremordere, brødrene Menendez?

Mon ikke, læseren har forstået, at man har en roman i hænderne, der både konkret og i overført betydning stiller flere spørgsmål, end den giver svar. At man ikke skal forvente en rolig stund i hængekøjen sammen med gammeldags plot og letbenet syntaks, men derimod veritable eksplosioner af ord og tågede betydninger. Vanemæssig fortolkning kan man godt glemme. Apropos syntaks talte jeg et tilfældigt sted i romanen 31 linjer og 345 ord i én sætning, ikke et eneste punktum. Er det så en dårlig, fortænkt, ligefrem overflødig roman, kunne man spørge. Nej, tværtimod.

Den er en opfordring til at tænke selv over kunst, litteratur, kærlighed, tid, kaos kontra Ordnung (muss sein), men frem for alt over væren og det værende. Det er en bog om at forsøge at skabe "en helt anden form for væren, hvilken"? Vores forestillingsverden er blevet for lidt udfordret, og parodien kan måske reparere på det: "Andy Warhol, der vel også bare havde været en parodi på sig selv, på kunstneren og den amerikanske drøm, virkelighedens New York, som vel også bare var en parodi på europæerens forestilling om New York". Romanen "anbefaler" en del andre kilder til fordybelse i sit univers: Susan Sontag, Derrida og vel ikke mindst Heidegger. Værens mening, ontologien, er bogens omdrejningspunkt.

"The Monster" er en original, bandsat godt skrevet roman, som dybsindigt, humoristisk og alvorligt beskæftiger sig med eksistentielle, politiske og sociale spørgsmål, mens den holder frelstheden ud i strakt arm. -Madame Nielsen: "The Monster"

200 sider, Gyldendal

Madame Nielsen: ?The Monster?. Foto: Gyldendal
Nyborg

Juleåbent hos Stokkebye Vingård

Klumme For abonnenter

Gamle nyheder, 1994: 47 husmødre fra Vester Hæsinge kørte galt

1994 47 medlemmer af Vester Hæsinge Husmoderforening fik i går formiddag en grim forskrækkelse, da den udflugtsbus, som de var passagerer i, løb løbsk, fordi bussens fører pludselig sank død om bag rattet. Den førerløse bus fortsatte ind på en markvej og væltede om på siden med bagenden hængende ud over en to meter dyb grøft. To passagerer blev lettere kvæstet og kørt til Aabenraa Sygehus, men det kunne være gået langt værre, siger den vagthavende hos Haderslev Politi. Bussen var på vej fra Vester Hæsinge til Møgeltønder, da ulykken skete. De forskrækkede passagerer kunne ikke komme ud af bussen, men måtte vente på assistance fra Falck, der ved hjælp af en stige fik passagerne ud. 1969 - Jeg er helt på det rene med, at det er et spring ud i det uvisse, og ikke mindst derfor er jeg lykkelig for, at teaterchef Kai Wilton er indstillet på, at jeg kommer tilbage, hvis jeg ”brænder fingrene”. Det siger skuespillerinden Lone Helmer, der har fået orlov fra Odense Teater med udgangen af denne sæson for at prøve kræfter med nye opgaver i København. Lone Helmer, der kom til Odense Teater for syv år siden, har været en af teatrets flittigst benyttede skuespillerinder. Hun mener, at det vil være afgørende for hendes videre udvikling, at hun får lejlighed til at arbejde i andre ensembler og med andre instruktører. Der har allerede været bud efter hende fra både tv og filmselskaber. 1944 Opførelsen af de 340 bunkers, som vi skal have i Odense, skrider kun langsomt fremad. Det går ganske godt med støbningen af cementskelletterne, men der er store vanskeligheder med at få inventaret i orden. De sidste dage har arbejdet på de ellers fuldførte dækningsrum ligget stille, fordi der er opstået diskussion om, hvorvidt der skal være fire eller færre elektriske lamper i hvert rum. Driftsbestyrer Westergaard, Randers Elektricitetsværk, har over for Statens Civile Luftværn protesteret mod opsætning af fire lamper, hvilket han hævder er spild af materialer, da man kan nøjes med mindre. Da spørgsmålet er aktuelt for hele landet, vil Elektricitetsværkernes Forening behandle sagen.

Nyt forslag: Hvis du flytter til Kerteminde, får du en gratis byggegrund og 100.000 kr. i hånden

Kerteminde

Apoteksejer dropper udbringning: - Vi får 5,49 kroner for at levere en æske medicin