Boganmeldelse: Væren og det værende

Madame Nielsen. Foto: Sofie Amalie Klougart/Gyldendal

Her får læseren serveret flere spørgsmål end svar.

Bøger: "Lad os sige efteråret 1993, tiden umiddelbart efter Murens fald og Sovjetunionens sammenbrud, i en eller anden europæisk storby, Bruxelles eller Wien, måske Paris, får han tilfældigvis en fribillet til en forestilling med den i avantgardemiljøet allerede legendariske newyorkerperformancegruppe The Wooster Group".

Sådan indleder Madame Nielsen (tidligere blandt andre Das Beckwerk og Claus Beck-Nielsen) sin i flere henseender monstrøse roman "The Monster", og ja, lad os sige, at vi er i 1993. Vores hovedperson tager - efter sammen med sit musikband at have medvirket til sovjetregimets fald (?) - til Guds eget land. Og hvad vil han så der? Han vil være den ny Willem Dafoe (eller vil han?), performeren, der "ikke spillede Jesus, han var Jesus", performeren med det abelignende ansigt. Vil det lykkes ham?

Da han har opsøgt performancegruppen, finder han logi hos et par mærkværdigt albinoagtige tvillinger, der altid er iklædt silkepyjamas. Hos dem udspilles et bizart seksuelt skuespil, som blandt andet indbefatter fastspænding i en elektrisk stol lig den, Andy Warhol malede. Derefter penetrerer de ham så på skift, mens han kigger op i loftet, hvor et filmklip viser mordet på Kennedy. Hvem er disse tvillinger? Kunne de måske være de afskyelige forældremordere, brødrene Menendez?

Mon ikke, læseren har forstået, at man har en roman i hænderne, der både konkret og i overført betydning stiller flere spørgsmål, end den giver svar. At man ikke skal forvente en rolig stund i hængekøjen sammen med gammeldags plot og letbenet syntaks, men derimod veritable eksplosioner af ord og tågede betydninger. Vanemæssig fortolkning kan man godt glemme. Apropos syntaks talte jeg et tilfældigt sted i romanen 31 linjer og 345 ord i én sætning, ikke et eneste punktum. Er det så en dårlig, fortænkt, ligefrem overflødig roman, kunne man spørge. Nej, tværtimod.

Den er en opfordring til at tænke selv over kunst, litteratur, kærlighed, tid, kaos kontra Ordnung (muss sein), men frem for alt over væren og det værende. Det er en bog om at forsøge at skabe "en helt anden form for væren, hvilken"? Vores forestillingsverden er blevet for lidt udfordret, og parodien kan måske reparere på det: "Andy Warhol, der vel også bare havde været en parodi på sig selv, på kunstneren og den amerikanske drøm, virkelighedens New York, som vel også bare var en parodi på europæerens forestilling om New York". Romanen "anbefaler" en del andre kilder til fordybelse i sit univers: Susan Sontag, Derrida og vel ikke mindst Heidegger. Værens mening, ontologien, er bogens omdrejningspunkt.

"The Monster" er en original, bandsat godt skrevet roman, som dybsindigt, humoristisk og alvorligt beskæftiger sig med eksistentielle, politiske og sociale spørgsmål, mens den holder frelstheden ud i strakt arm. -Madame Nielsen: "The Monster"

200 sider, Gyldendal

Madame Nielsen: ?The Monster?. Foto: Gyldendal
Sport