Boganmeldelse: Peter Poulsens "Allegro ma non troppo" får fem stjerner

Peter Poulsen. Foto: Berit Hvassum/Lindhardt og Ringhof

Boganmeldelse: Peter Poulsen: "Allegro ma non troppo"

Bøger: Er der noget, man ikke forbinder forfatteren Peter Poulsen med, så er det hastighed. Når man læser hans nye digtsamling, så hører man hans langsomme, let drævende stemmeføring med den rustne klang, som godt kan tryllebinde en tilhører og altså også en læser. Alligevel har Poulsen valgt titlen "Allegro ma non troppo" til udgivelsen, hvilket kan oversættes med "Hurtigt, men ikke alt for hurtigt". Man bemærker dog de modererende sidste ord.

Titlen er hentet fra musikken og ud over digtenes indbyggede egen musik, så nævnes flere musikere også i nogle af digtene, selv om det næppe er i den elskede jazz, forfatteren har hentet det musikalske begreb. Det er navne som John Coltrane og Lionel Hampton, man møder, men i digtet "Menuet" omtales bedstefar som "Pudsekludens Mozart", ham, der smældede en menuet ud, mens han blankede sko uden for banegården.

Digtsamlingen er et lyrisk og lykkeligt skrabsammen af mangfoldige temaer. Der er tale om øjeblik, der kalder tanker frem og vækker sansninger. Men et tema, der strejfes i mange af digtene, er den død, som venter den aldrende digter og i øvrigt os alle. I digtet "Happy end" lyder temaet sådan: "Når sjælen forlader et menneskes krop/ ligner den en usynlig fugl, der forsvinder ud over markerne/ uden at antyde noget som helst". Typisk for Peter Poulsen finder hans afdæmpede og sjældent morbide humor også vej til dette alvorlige tema. I "En glad kop kaffe" slår han sig rigtig løs: "Der skal være læseprøve på seniliteten/ med undertegnede i en central rolle". Digtet slutter med en tallerken med en tebirkes uden delekærv.

Hvor er det glædeligt, at Peter Poulsen stadig er sprogligt viril. Han kunne snildt medvirke i en konkurrence for Danmarks stærkeste mand udi lyrikken. Og det, selv om han skal se sig for, når han går på trapper. Det aktuelle møde med hans ord var opløftende. -Digte: Peter Poulsen: "Allegro ma non troppo". 144 sider. Lindhardt og Ringhof

Peter Poulsen: ?Allegro ma non troppo?. Foto: Lindhardt og Ringhof
Assens For abonnenter

Kæmpe solcellepark til 78 millioner bliver taget i brug om få dage: - Vi forventer, at varmeprisen falder med ti procent