Boganmeldelse: Lone Theils: ”Savnet. Hjemvendt 1”

Lone Theils. Foto: Hazel Thompson

Bøger: Efter en lidt faldende formkurve er tidligere journalist, men nu forfatter på fuld tid Lone Theils med “Savnet” tilbage i bedste krimi-storform. Allerede inden bogen havner i boghandlen, har den haft imponerende 13.000 lyttere eller e-bogslæsere. Det er sket i samarbejde med onlinetjenesten Mofibo, og den måde at lancere bøger på har fremtiden for sig.

Geografisk befinder vi os i Nordvestjylland, og serietitlen “Hjemvendt 1” angiver ikke kun, der er mere i vente fra den del af landet, vi befinder os også et sted, Lone Theils har et særligt forhold til. Det er med til, at handlingen, der udfolder sig i omegnen af Holstebro, har sin autentisk lokalkolorit.

Begivenhedsforløbet er startet 10 år før romanens nutidsplan. Under en tur til Hjerl Hede forsvandt en families ældste datter, Mille, sporløst. Det var politiassistent Signe Brasks første sag, og lige siden har den hjemsøgt hende. I årene efter har hun på årsdagen for den traumatiske begivenhed besøgt den lille familie for at bedyre, at sagen ikke er lagt på hylden.

Til Signes store overraskelse dukker Mille nu som 20-årig pludseligt op, og hun genforenes med familien. En lykkelig afslutning på en sag, der har plaget Signe og familien, eller er den nu så oplagt og lykkelig endda?

Der er hurtigt små tegn på, at tingene er mere komplicerede og gruopvækkende end først antaget. Hvordan det nærmere hænger sammen skal naturligvis ikke røbes, kun så meget, at Lone Theils yderst raffineret udfolder en barsk og kvalmende historie. Med Signe Brask ved roret har hun også fat i en hovedperson, man glæder sig til at få uddybet i kommende bind. Lone Theils: ”Savnet. Hjemvendt 1”. 320 sider. People’s Press, er udkommet 5 af 6 stjerner

Lone Theils: ”Savnet. Hjemvendt 1”. Foto: People’sPress
Læserbrev

Odeon. Jeg håber, at sandheden kommer frem

Læserbrev: Det glæder mig at læse, at borgmester Peter Rahbæk Juul (S) nu også bakker op om en forklaring fra Odeon i forbindelse med aflysningen af den eksilkinesiske dansetrup Shen Yun. Forhåbentlig kan vi nu endelig kan få en afklaring på, hvilken af de forskellige forklaringer Odeon ønsker at holde fast i, om der rent faktisk er hold i én af disse forklaringer, eller om Kinas håndlangere virkelig har fået slået deres klo i Odeon. Borgmesteren har tidligere givet udtryk for, at byråd og myndighed skal passe på med at stikke deres lange næse i en privat virksomhed og deres forretning. Men når selvsamme virksomhed er ejet og betalt af byens borgere og har indgået en driftsaftale med Odense Kommune, er det en anden sag. Med dén aftale har Odeon nemlig forpligtet sig til at overholde Odense Kommunes kulturpolitik, ”Med odenseanerne i centrum. Kunst- og kulturliv som storbygenerator”, som tager udgangspunkt i følgende; beriger, udfordrer og skærper odenseanerne gennem hele livet; bidrager til odenseanernes livskvalitet, trivsel og udfoldelsesmuligheder inden for kunst og kultur og; skaber fællesskaber mellem mennesker og sammenhængskraft i byen. Ydermere skal ‘...kunst- og kulturlivet i Odense være relevant for sit publikum’ samt …’berige og bidrage med kant og refleksion til odenseanerne og byens gæster.’ Uanset af hvilke årsager Odeon begrunder aflysningen af Shen Yun med, mener jeg ikke, at de har levet op til deres aftale. Og det ser jeg som et kæmpe troværdighedsproblem - for Odeon selv, vores by, borgere og besøgende. Men især for Odense set i et internationalt perspektiv. Jeg håber, at sandheden ser dagens lys, så vi alle fremadrettet kan være forvisset om, at i Odense er der rum for alle former for kunst og kultur.

Odense Kommune erkender svigt: Spejlglat vej skulle have været saltet længe inden dødsulykke