Boganmeldelse: Erling Jepsens "Erna i krig" har svært ved at få latteren frem

Erling Jepsen. Foto: Robin Skjoldborg/Gyldendal

Bøger: Man skal ikke mange sider ind i Erling Jepsens nye roman, "Erna i krig", før det går op for en, at man er gået i lag med en bog, der ønsker at være morsom. Erna fra Bramstrup er rejst med sin ikke for begavede søn Kalle til Flensborg, fordi han er indkaldt til tysk krigstjeneste. Hun vil overbevise en tysk oberstløjtnant om, at han ikke duer til at være soldat: "Kalle er en tosse og en idiot. I skolen gav de ham allerede i anden klasse en seddel med hjem, hvor der stod jævn og støt tilbagegang". "Kære frue, deres søn lyder som egnet til hæren", lyder dennes svar. Så er stilen lagt, men "Erna i krig" har meget svært ved at få latteren frem; et smil i ny og næ, jo, og det er så det.

Kort fortalt bliver Kalle soldat, men for at mor kan holde øje med ham i krigen, må hun klæde sig ud som en mand. Krigen er første verdenskrig, Kalle og Erna bliver sendt til fronten ved Somme, hvor et meget blodigt slag udkæmpes. Selvfølgelig klarer Kalle sig godt og vinder de andre soldaters respekt, når han udfolder sin spidskompetence: at bøje skeer og gafler. Også Erna brillerer. Hun etablerer et rullende bordel med én ansat, der med sin syfilis skal nedkæmpe den tyske hær, hun som sønderjyde er tvunget til at være med i. Som et særlig "morsomt" indslag møder hun en tysk soldat med et lille overskæg, som hun får til at græde ved at fremhæve hans manglende talent som maler. Prøv at gætte hans fornavn! Erna er helt, kvinde og langt smartere end de skvattede mænd, altså lige bortset fra Johan, som hun forelsker sig i.

'Sammenstødet imellem blodig alvor på slagmarken og kæk humor fungerer ikke i Jepsens roman, ikke engang provokerende, blot trættende. I det hele taget synes det, som om forfatteren har tænkt i scener med mulig lattereffekt, mere brugbare til teater eller film end til romanegnet handling og persontegning. Mon ikke også Sønderjylland og Bramstrup er ved at være opbrugt som pjattede, positive referencer, en provinsnationalisme, som dog - sikkert ufrivilligt - er pinligt politisk aktuel. Et positivt element i bogen er henvisningen til Paul Verrier og H.P. Hansen, noget som kunne få læseren til at interessere sig for grænsekonflikten før og efter krigen.

Karikaturerne er til at få øje på i Erling Jepsens roman, han har jo altid ment, at overdrivelse fremmer forståelsen, problemet er, at der ikke er noget at forstå.Roman: Erling Jepsen: "Erna i krig". 312 sider. Gyldendal

Erling Jepsen: ?Erna i krig?. Foto: Gyldendal
Middelfart For abonnenter

Naboer til motorvej er endt i tvist med Vejdirektoratet: - Vi er villige til at gå i retten for det her