Annonce
Udland

Boeings største nyproducerede fly har gennemført sin første tur

Terray Sylvester/Reuters
Boeings nyeste flagskib, 777X, bliver det længste nyproducerede fly med plads til 425 passagerer.

Verdens største passagerfly, der stadig er i produktion, flyproducenten Boeings 777X-fly, har natten til søndag gennemført sin første prøveflyvning.

Det fremgår af en video på flyproducentens hjemmeside.

Det 77 meter lange fly landede i Seattle foran hundredvis af jublende Boeing-ansatte efter mere end tre timer i luften.

Prøveflyvningen var blevet udskudt to gang denne uge på grund af dårlige vejrforhold, skriver CNN.

Boeings nyeste flagskibs to motorer kan bære op til 425 passagerer og har et vingefang på 72 meter.

Det forventes, at 777X bliver det vigtigste fly for producenten i de kommende år og vil dække de fleste langdistanceruter.

Boeings nye fly får officielt navnet 777-9, men er blevet kaldt 777X, mens det er blevet udviklet.

Flytypen skal sættes i brug på interkontinentale flyvninger fra 2021.

Præsentationen af 777X blev i foråret udskudt, da flyproducenten var i et stort stormvejr sidste år, da Boeings 737 MAX-fly, ligeledes et relativt nyt fly, var den flytype, der styrtede ned i Etiopien i marts.

Et andet fly af typen styrtede i efteråret 2018 ned i Indonesien ligeledes kort efter start. I alt blev 346 personer dræbt som følge af de to flystyrt.

Myndigheder verden over - inklusive i Europa - udstedte efterfølgende startforbud til flytypen, så det kan afklares, om der er systemiske fejl ved den. Forbuddet er endnu ikke ophævet.

Problemet med flytypen har kastet Boeing ud i en af de største kriser i selskabets historie. Indtil videre har Boeing haft over ni milliarder dollar i uforudsete udgifter.

I december blev topchefen Dennis Muilenburg skiftet ud, og FAA kritiserede ham for at have forsøgt at presse myndigheden til at ophæve flyveforbuddet for 737 MAX.

Uvished, om hvornår typen vender tilbage til normal drift, fik det amerikanske kreditvurderingsselskab Fitch Ratings til at sænke Boeings kreditvurdering i forrige uge.

Både Boeings' 747-8 og Arbus' 380 er større, dog produceres de ikke længere fra ny, men kan handles brugt.

/ritzau/

Annonce
Link til video på Boeings hjemmeside
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Leder: Har vi et ansvar overfor den dræbte kvindes døtre?

Der er nogle ting, der er så barske, at du ikke kan læse om dem i avisen. Billederne af en ung syrisk kvinde fra Langeskov og hendes ni-årige søn, der blev dræbt og efterladt i en skov i Syrien. Dem kan du ikke se i Fyens Stiftstidende. Vi fortæller heller ikke, hvordan det præcist foregik, da deres liv endte i et middelalderligt ritual angiveligt udført af deres egen mand og far. Det er så forsimplet, uhyggeligt og afstumpet, at det ikke er til at forstå. Hvis du har lyst til at læse og se, hvad der skete natten til en søndag i februar i det nordlige Syrien tæt på grænsen til Tyrkiet, så kan du finde det i andre danske medier. Men vi bliver nødt til at tage en snak om, hvorfor en flygtningefamilie fra Langeskov vælger at rejse tilbage til det land, der er flygtet fra. Hvorefter familiens overhoved efter beskrivelser fra lokale medier og bekendte vælger at begå et sharia-inspireret mord på sin kone og søn. Den unge kvinde, der kom til Danmark for fire år siden, var efter alle beskrivelser særdeles velintegreret. Hun har taget kørekort og var netop ved at afslutte en uddannelse som frisør. Hendes ældste barn gik i 1. kasse i en dansk skole og havde danske venner. Paradoksalt nok var det netop derfor, kvinden endte med at dø, ifølge hendes venner i Danmark. Hun var blevet for dansk til sin ægtemand, der er gammel nok til at være hendes far. Rejsen til Syrien er efter alt at dømme sket i hemmelighed. Blev kvinden presset til at tage af sted? Har hun vidst, der var fare på færde? Det er ikke sikkert, vi nogen sinde får svar på de spørgsmål. Hendes mand meldte sig efter drabene til de lokale myndigheder, og lad os da håbe, de beholder ham et godt stykke tid, så han ikke kommer til Danmark igen. Lige nu og her er det mest presserende spørgsmål, hvad der skal ske med kvindens to yngste børn. To piger, der begge er født i Danmark, og som nu opholder sig hos familie i Syrien. Har vi i Danmark et ansvar over for dem? Eller skal vi lade dem sejle deres egen sø, og så må de klare sig, som de kan hos familien i Syrien?

Odense

Til trods for myndighedernes anbefalinger: Fjernvarme Fyn aflyser arrangement på grund af coronavirus

Annonce