Annonce
Film

Bodil Jørgensen: - Jeg kom til live i Odense efter ulykken

Direktør for Odense Sommerrevy, Lars Arvad, spørger indimellem Bodil Jørgensen, om hun vil komme tilbage til revyen. Men det er ikke på tegnebrættet lige nu: - Lige nu tager jeg en pause fra revyen. Jeg har Rytteriet, og det holder jeg mig til et stykke tid. Jeg skal også holde fri om sommeren. Det er vigtigt, når man arbejder på fuld skrue året ud, siger Bodil Jørgensen. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Torsdag er Bodil Jørgensen premiereaktuel i filmen "De forbandede år", der er støttet af FilmFyn. Det har atter ført hende til Odense, som betyder noget helt specielt for skuespillerinden.

I sommeren 2014 blev Bodil Jørgensens liv vendt på hovedet. Hun blev alvorligt kvæstet i en ulykke på et filmset på Mandø i Vadehavet. Hun sad på en gammel traktor og var midt i en scene, hvor traktoren kørte op ad et dige. Ved toppen begyndte den at glide, og Bodil røg af og blev i det samme ramt af det tunge køretøj.

Bodil brækkede alle sine ribben og begge kraveben. Hendes hoved var forslået og svulmet op til dobbelt størrelse. Begge lunger klappede sammen, så hun var tæt på at drukne, og hun havde blødninger i lever og nyre.

Hun blev indlagt på Esbjerg Sygehus, hvor hun lå i koma og derfra flyttet til Odense Universitetshospital, hvor hun tilbragte lang tid, mens hendes krop kom sig.

- Odense var, hvor jeg kom til live igen efter ulykken. Så Odense er en by, der betyder rigtig meget for mig. Den vækker minder, siger Bodil Jørgensen.

Annonce

Bodil Jørgensen

Født den 3. marts 1961 i Vejle, men er opvokset i Vejen.

Færdiguddannet som skuespiller fra Statens Teaterskole i 1990.

Aktuel i rollen som Eva i filmen "De forbandede år", der har premiere den 9. januar.

I 2020 vil man blandt andet kunne se hende i en ny sæson af "Badehotellet", en teaterproduktion af "Den skaldede frisør" og DRs julekalender.

I 2014 faldt hun, under indspilning af en scene til filmen "Fars til fires vilde ferie", af en traktor uden førerhus og blev alvorlig kvæstet, da traktoren ramte hende. Filmselskabet ASA Film blev sigtet for overtrædelse af Arbejdsmiljøloven og betalte en bøde på 70.000 kroner.

Fem fantastiske år

- Jeg synes, det er fantastisk, hvad kroppen kan. Det er så rørende at se, hvordan den kommer sig. Og jeg kan jo se, at det var godt, at jeg klarede det. Også for mine børn, siger Bodil Jørgensen og noterer, at det er fem år siden.

- Fem forbandede år, griner hun i en henvisning til hendes nye film "De forbandede år", som har premiere i hele landet torsdag.

Men hun trækker hurtigt kommentaren til sig igen. For selv om det var en meget hård omgang, er hun lykkelig for, at hun kom helskindet igennem det.

- Det har været fem fantastiske år. Det er min anden chance. Ikke en genfødsel, men det er sådan lige før, at man synes, at nu skal jeg sgu gøre mig umage med resten af mit liv, fordi man ved ikke, hvornår det er slut.

Magien i mørket

Bodil Jørgensen har altid været glad for Fyn - især Odense - og har gennem årene brugt meget tid i den fynske hovedstad. I turnerende forestillinger, som skuespiller i Odense Sommerrevy, og, da hun var helt ung, for at besøge sin moster.

- Jeg havde en gammel moster, Moster Sigrid, som boede i Odense. Og da jeg valgte at søge ind på teaterskolen, boede jeg hos hende og søgte ind her i Odense. Jeg kom ind i København i stedet for, men det var i Odense, at det ligesom var første gang, siger hun.

Da hun søgte ind på teaterskolen første gang, havde hun allerede en anden uddannelse. For Bodils interesse for skuespillet fandt hun først sent.

- Jeg kommer fra en mindre by, mine forældre kom fra landet. Det var meget fjernt og utroligt svært at sige, at man ville være skuespiller. Så det var ikke noget, jeg drømte om som barn, siger hun.

Men da hun gik i 3.g, var hun med i en forestilling, og her mærkede hun lysten til skuespillet for første gang.

- Jeg mærkede magien i mørket, når folk bliver helt stille og tæppet går fra. Man kan hypnotisere folk ind i en anden verden i det sted, siger hun.

Men Bodil var praktisk og valgte at læse engelsk. Mens hun læste på universitet i Aarhus, arbejdede hun for en handicappet pige som handicaphjælper. Pigen spillede i Aarhus Krykkeensemble, som optrådte på højskoler og plejehjem om det at være fysisk handicappet.

- Jeg fik en rolle i stykket, og efter det begyndte jeg at læse hos en skuespiller i Aarhus. Og så søgte jeg ind på skolen, siger Bodil Jørgensen.

Da Bodil Jørgensen i 2014 havde sin alvorlige ulykke på Mandø var hun tæt på døden. Og det har sat tingene i perspektiv for den garvede skuespillerinde: - Man skal huske at være til stede og prøve at blive det menneske, man er her for at være, hvis man skal nå det, siger hun. Foto: Birgitte Carol Heiberg

Ilden i hende

Siden har hun bevaret kærligheden til skuespillet og dét at kunne spejle sig i de roller, hun spiller.

- Vi spejler os jo hele tiden i andre mennesker. Når man står på en scene, forstørrer man lige virkeligheden en gang, men det handler stadigvæk om mennesker og de dilemmaer, vi alle indimellem står i, siger Bodil Jørgensen.

- Jeg tror, vi har godt af at spejle os. Vi kan ikke blive ved med at spejle os ind i en skærm. Vi skal møde rigtige mennesker, siger hun.

Det er også derfor, Bodil elsker teateret og har tænkt sig at fortsætte, til den ild, der brænder i hende, ikke længere brænder.

- Der skal ligesom brænde en ild. Der skal være gløder til at sætte fut i det. Ellers skal man holde sig fra det, siger hun.

Ulykken på Mandø var ikke første gang, Bodil Jørgensen kom tæt på døden. I 1988, før hun var færdiguddannet på teaterskolen, var hun med i toget, der blev afsporet i Sorø-ulykken, der var en af Danmarkshistoriens værste togulykker. Otte mennesker mistede livet. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Byråd sætter punktum for Odeon-sag: Men der mangler stadig en undskyldning

Leder For abonnenter

Odeon har tumlet rundt som en beruset balletdanser

Det er ynkeligt, at selskabet bag Odeon ikke vil undskylde de løgne, som man var sendt ud i offentligheden for at dække over sagen om den systemkritiske kinesiske dansetrup Shen Yuns aflyste optræden i musik- og teaterhuset. Odeon-selskabet har, som det fremgik af avisen tirsdag, i stedet valgt at "beklage" sin optræden via en advokat, men man har ikke haft mod og mandshjerte nok til at sige det lille, men vigtige ord "undskyld". Det er uhørt dårlig stil; en uforskammet opførsel. Derfor må man håbe, at Odeon tager ved lære af forløbet og den berettigede kritik, der er blevet rejst mod selskabet. For selvfølgelig skal man undskylde, når man stikker en løgn. Odeon har i Shen Yun-sagen tumlet rundt som en beruset balletdanser midt i et balletkompagni. Man har løjet for offentligheden, og man har løjet for sin kontraktpartner, Odense Kommune. Det har absolut ikke været kønt at se på. Det er blevet grundigt tilbagevist, at aflysningen af den kinesiske dansetrups optræden skyldtes pres fra det kinesiske regime. Der findes ganske enkelt ikke skyggen af dokumentation for, at den kommunistiske supermagt Kina har forsøgt at diktere programmet i et musik- og teaterhus i hjertet af Danmark. Der er andre og bedre forklaringer på, at Shen Yun-truppen ikke fik lejlighed til at optræde i Odeon. Alene det faktum, at truppen er ukendt i offentligheden og derfor næppe ville have haft gennemslagskraft til at samle et større publikum i Odeon, kan begrunde, at truppen fik et nej fra Odeon. Det kunne man imidlertid have sagt højt og dermed sparet sig selv for megen ballade. Ligesom man fra Odeons side kunne have sagt, at der var åbenlyse samarbejdsproblemer mellem den kinesiske trup og musik- og teaterhuset. Det er nu engang altid bedst at sige tingene, som de er - også når det er ubekvemt. Selv om sandheden ifølge mundheldet er ilde hørt, er sandheden altid at foretrække. Derfor må Odeon mande sig op og lære at sige tingene, som de er. Også, når det handler om at afvise ukendte, kinesiske dansere. Alt andet er ynkeligt.

Annonce