Annonce
Gear

BMW på Mercedes-AMG-jagt i de højere luftlag

De nye mest voldsomme udgaver af X3 M Competition og X4 M Competition klarer 0-100 km/t på 4,1 sek. Foto: BMW

Nye voldsomme BMW X3 M- og X4 M-modeller leverer 480 hk og hele 510 hk i en Competition-version.

Det virker nærmest naturstridigt at presse de stadigt mere kraftfulde motorer i de høje SUV'er og crossovere. Men strømmen af sportslige modeller fortsætter støt, og hos BMW, der har de hurtige og sporsikre M-modeller som en mærkesignatur, er det helt naturligt at opgradere med en overbygning.

Det sker med de nye X3 M- og X4 M-modeller, som går lige i haserne på for eksempel Mercedes-AMG GLC 63 og GLC 63 Coupé, der leverer 367 hk, 476 hk eller 510 hk. Det bliver den mest kraftfulde motor nogensinde i en BMW M-model.

Her er tale om en nyudviklet 3,0-liters motor med Twinpower Turbo, der yder 480 hk, mens den endnu vildere M Competition-version med biturbo yder 510 hk. Begge har et moment på 600 Nm.

Annonce
Både X4 M Competition og X3 M Competition henter 510 hk fra den 3,0 liters sekscylindrede Twinscroll turbomotor. Foto: BMW

Hele pakken

De mange kræfter overføres til hjulene gennem den otte-trins Steptronic automatgearkasse med Drivelogic, der hjælper med at overføre momentet mest effektivt. Den spiller sammen med det nye M xDrive firehjulstræk, der debuterede i X5, som kom på banen i fjor.

Det giver nok saft til, at M-versionerne begge klarer 0-100 kilometer i timen på 4,2 sekunder og Competition-udgaverne gør det 4,1 sekunder. Både X3 M og X4 M har som udgangspunkt baghjulstræk, men de kan hurtigt få alle fire poter med. Her fremhæver BMW, at samspillet mellem M xDrive-firehjulstrækket og det aktive M differentiale på bagakslen fordeler motorkraften optimalt mellem de fire hjul for at få en optimal trækkraft og retningsstabilitet.

I bedste M-ånd er der tre indstillinger af adaptive støddæmpere, der går i spænd med M-styretøj og - bremser samt 20-tommer M-letmetalfælge og M-udstødning.

Inden døre er der sportssæder og M-instrumentering, som matcher det ydre. Foto: BMW

Praktiske kraftkarle

Samtidig byder modellerne på sportssæder, læderindtræk, M-instrumentering, ekstra højttalere og navigationsanlæg. Senere følger en M-kulfiber-eksteriør pakke med elementer i kulforstærket plast. De høje modeller byder sågar på 525-550 liters plads i bagagerummet og mulighed for at trække 750/2500 kg uden og med bremser.

De heftige BMW-modeller lander herhjemme til sommer. Danske priser og udstyr kendes endnu ikke.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn For abonnenter

- Vi ved godt, det er ulovligt: Derfor parkerer varebilerne midt på fortovet

Leder For abonnenter

Parkering på fortove: Helt ærligt, vi er jo ikke Sverige

Lov er lov, og lov skal holdes, og derfor er vi på denne plads normalt stærke tilhængere af at overholde loven. For landets love, regler, forordninger, cirkulærer, rammer og aftaler er med til at skabe et samfund, hvor alle er stillet ens, uanset økonomisk, aldersmæssig, social, politisk, seksuel eller trosmæssig baggrund og orientering. Alligevel vil vi gøre en undtagelse i sagen om de rigide parkeringsregler, der omtales i avisen i dag. Regler, der gør, at en flyttemand ikke kan parkere sin flyttebil uden for den ejendom i et par timer, mens han bærer sofaer, lænestole og køkkengrej i flyttekasser ud i den ventende bil. Regler, der gør, at en vvs'er ikke kan parkere sin varevogn på et fortov for at løse et akut opstået problem med et lækkende vandrør i en etageejendom. Det er ganske enkelt for stift, for rigidt, for drakonisk. Danmark er et regelsamfund, og hurra for det. Men vi er ikke Sverige. Og vi skal have plads til, at vi også kan bo og leve i vores egne byer. Derfor skal en håndværker selvfølgelig kunne foretage en midlertidig parkering på et fortov uden at skulle frygte en parkeringsbøde. Det er klart, at vores gader og stræder ikke må ende i det rene kaos med biler parkeret på syditaliensk manér; på kryds og på tværs og på langs. Derfor skal vvs'eren, flyttemanden og tømreren parkere med den yderste omhu og omtanke, så han ikke er med til at skabe farlige situationer i trafikken, når gående eller cyklende skal udenom den parkerede lastvogn. Man kan mene, at håndværkere, flyttemænd og andre, der føler trang til at parkere på et fortov i en snæver vending, blot kan vælge lovlydighedens vej og anmode kommunen om en midlertidig parkeringstilladelse. Men helt ærligt: Hvor bureaukratisk kan verden blive? Lykkeligvis udviser mange parkeringsvagter allerede i dag konduite og sund fornuft i disse situationer og undgår at uddele bøder. Det er klogt og bestemt et eksempel til efterfølgelse. For helt ærligt. En flyttebil på et fortov skal der altså være plads til. Også selv om lov er lov.

Annonce