Annonce
Biler

BMW klar med konkurrent til Porsche Panamera

Den nye store BMW 8-serie Gran Coupé bliver et elegant alternativ i klassen for de store kraftfulde femdørs rejsevogne med et sportsligt touch. Foto: BMW
Den nye BMW 8-serie knopskyder med den forholdsvis rummelige femdørs Gran Coupé, der får fire regulære pladser samt et mindre ekstra midtersæde.

BMW vil også have en lang, lav og bred GT-model med fire døre, ligesom Porsche har det med Panamera.

Det sker med den nye 8-serie Gran Coupé, som er en knopskydning af de forholdsvis nye 8-serie Coupé og cabriolet-modeller.

Gran Coupéen måler dog en snes cm mere mellem akslerne end de andre modeller for at gøre plads til bagdøre i bilen, som også er både højere samt bredere agterude.

Annonce
Gran Coupé-modellen er en snes cm længere mellem akslerne end de almindelige coupé- og cabrioleter. Foto: BMW

Større karosseri

BMW kalder bilen for en 4+1, hvilket betyder, at der er plads til fem, men at midterpladsen i bagsædet er bedst til korte ture. Benplads og hovedhøjde er dog markant forbedret i forhold til de andre modeller, og bagagerummet er vokset med 20 liter, så det nu er på 440 liter. Samtidig kan ryglænet her deles op som splitbagsæde. Det større karrosseri betyder også, at bilen har taget 70 kg på og har fået en baghjulsopsætning med andre fjedre og støddæmpere.

Motorbestykningen omfatter to benzinmotorer og en diesel. Det drejer sig om 840i og 840i xDrive, der har en 3,0 liters sekscylindret benzinmotor på 340hk, 840d xDrive med en 3,0 liters sekscylindret diesel på 320 hk samt topmodellen M850xDrive, der er udstyret med en 4,4 liters V8-motor med 530 hk. Den klarer paradedisciplinen 0-100 km/t på 3,9 sek. Men BMW har også bekendtgjort, at der er en mere voldsom rendyrket M-model på vej.

Alle modeller har Driving Experience Control med fire indstillingsmuligheder, mens de firehjulstrukne xDrive-modeller har integral aktiv styring på baghjulene som standard. Alle er elektronisk begrænset til 250 km/t.

Flere muligheder

Inden døre kan føreren sætte bag rattet i en bil, der ligner sine søskende. Det betyder, at der er udsigt til en instrumentering med en skærm på 12,3 tommer og en central storskærm på 10,25 tommer. Her er der berøringsfølsom instrumentering med styring ved hjælp af tale eller gestikulering.

Men der er også head-up-display og trådløs opladning af telefonen. Instrumenteringen omfatter også en smartphone-nøgle, hvor man bl.a. kan tjekke brændstof-standen, eller om vinduerne er helt lukkede. Midterkonsollen er også forlænget, så det går om til de nye bagsæder. Her er der også to usb-porte og betjening af klimaanlægget for bagsædepassagererne. Her kan bl.a. opgraderes med et stort panoramaglastag, som skal give mere lys og luftfornemmelse i kabinen.

Den nye model kommer til september. Danske priser og udstyr kendes endnu ikke.

Instrumenteringen er fuldt digital og omfatter bl.a. head up display og styring med gestikulering. Foto: BMW
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce