Annonce
Biler

BMW 320d Touring er årets firmabil

BMW 3-serie Touring er firmaklassens ubetinget mest køreglade bil. Den er samtidig komfortabel nok til lange stræk. Foto: Jonas Ahlstrøm
Den nye BMW 320d Touring vinder titlen som Businessbilen 2020 foran Mercedes C-Klasse og Volvo V60.

Sjældent har finalefeltet haft så fuldbyrdede konkurrenter, og aldrig har slutspurten været så tæt som til kåringen af Businessbilen 2020. Her bestod slutrunden ikke alene af tre premiumbiler, hvor alle i princippet kunne være en værdig vinder. De endelige stemmer i finalefeltet lå også meget tæt. Det blev dog den nye BMW 320d Touring, som trak det længste strå med en kneben sejr foran Mercedes C-Klasse 220d stationcar og Volvo V60 D4.

Her var dyder som sportslige køreegenskaber, fin komfort, moderne motorer og et nyt brugervenligt infotainmentsystem med til at bringe 3-serien i mål som vinder.

Kåringen, som var udført af fagforeningen Business Danmark, foregik over to dage på Fyn. Her testede en jury bestående af otte professionelle firmabilister, der kører op mod 90.000 kilometer årligt, en fysioterapeut og to motorjournalister en halv snes af årets mest relevante firmabiler.

De andre biler, som måtte køre hjem med uforrettet sag, var Audi A4, VW Passat, Ford Mondeo, Skoda Superb, Peugeot 508, Toyota Camry og Kia Optima.

Alle de deltagende biler var stationcars med automatgear og dieselmotorer på 150 hk-190 hk. Toyota Camry fås dog kun som sedan og med hybridteknik, mens Kia Optima er en plug-in-hybrid.

Annonce

Årets Firmabil 2020

Business Danmark kårer i år Årets Firmabil for 14. gang. Juryen består af otte professionelle firmabilister, to motorjournalister og en fysioterapeut, som bedømmer ergonomi i bilerne.

Arbejdet med test samt kåringen foregår over to dage i Middelfart. Her vurderer juryen blandt andet bilerne på køreegenskaber, komfort, sæder, ergonomi, økonomi og udstyr.

I år deltager 10 biler. Det er ni stationcars og en sedan. De otte har dieselmotor og automatgear, en er en hybrid med benzinmotor og en er opladningshybrid med benzinmotor.

Alle har i basisversionerne en beskatningsværdi på lige omkring 400.000 kroner.Tidligere vindere2007: Mazda6 2,0

2008: VW Passat 2,0 TDI

2009: VW Passat 2,0 TDI

2010: Opel Insignia 160 CDTI

2011: Audi A4 2,0 TDI

2012: VW Passat 1,6 BMT

2013: Volvo V40D2

2014: Skoda Octavia 2,0 TDi elegance Combi

2015: Ford Mondeo 2,0 TDCi 180 Titanium

2016: Ford Mondeo 2,0 TDCi 180 Titanium

2017: Renault Talisman 160 hk DCi Intense

2018: Opel Insignia Sportstourer 2,0 turbo D Dynamic

2019: Volvo V60 D4 aut. Momentum

Kan det hele

Vinderbilen starter fra godt 408.000 kroner i beskatning for en BMW 320d Connected Touring aut. Det er ikke feltets billigste, men den tyske atlet vinder til gengæld samlet på de fleste discipliner.

Til den pris får man en bil, som sætter nye standarder for, hvor velkørende en firmabil kan være. Den byder på et fornemt kompromis mellem sportsligt præcist antrit og komfort og har en vifte af økonomiske og letløbende motorer, avancerede sikkerhedssystemer samt feltets mest komplette og brugervenlige infotainment-system.

Lars Bundgaard, der er formand for Trafikpolitisk Udvalg hos Business Danmark, uddyber, hvad der ligger bag valget.

- BMW 320d Touring er en vinder, som har de klassiske firmabilsdyder. Men den er samtidig en bil, hvor der er lagt vægt på køreglæde og fantastiske køreegenskaber uden at gå på kompromis med komforten. Tag dertil et meget brugervenligt infotainmentsystem og mulighed for avanceret sikkerhedsudstyr, siger Lars Bundgaard.

Den helt nye BMW 3-serie Touring er Businessbilen 2020. Den helt nye model hentede sejren, da en jury på otte professionelle bilister, to motorjournalister og en fysioterapeut vurderede en halv snes af årets mest spændende firmabiler. Foto: Jonas Ahlstrøm
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Odeon. Jeg håber, at sandheden kommer frem

Læserbrev: Det glæder mig at læse, at borgmester Peter Rahbæk Juul (S) nu også bakker op om en forklaring fra Odeon i forbindelse med aflysningen af den eksilkinesiske dansetrup Shen Yun. Forhåbentlig kan vi nu endelig kan få en afklaring på, hvilken af de forskellige forklaringer Odeon ønsker at holde fast i, om der rent faktisk er hold i én af disse forklaringer, eller om Kinas håndlangere virkelig har fået slået deres klo i Odeon. Borgmesteren har tidligere givet udtryk for, at byråd og myndighed skal passe på med at stikke deres lange næse i en privat virksomhed og deres forretning. Men når selvsamme virksomhed er ejet og betalt af byens borgere og har indgået en driftsaftale med Odense Kommune, er det en anden sag. Med dén aftale har Odeon nemlig forpligtet sig til at overholde Odense Kommunes kulturpolitik, ”Med odenseanerne i centrum. Kunst- og kulturliv som storbygenerator”, som tager udgangspunkt i følgende; beriger, udfordrer og skærper odenseanerne gennem hele livet; bidrager til odenseanernes livskvalitet, trivsel og udfoldelsesmuligheder inden for kunst og kultur og; skaber fællesskaber mellem mennesker og sammenhængskraft i byen. Ydermere skal ‘...kunst- og kulturlivet i Odense være relevant for sit publikum’ samt …’berige og bidrage med kant og refleksion til odenseanerne og byens gæster.’ Uanset af hvilke årsager Odeon begrunder aflysningen af Shen Yun med, mener jeg ikke, at de har levet op til deres aftale. Og det ser jeg som et kæmpe troværdighedsproblem - for Odeon selv, vores by, borgere og besøgende. Men især for Odense set i et internationalt perspektiv. Jeg håber, at sandheden ser dagens lys, så vi alle fremadrettet kan være forvisset om, at i Odense er der rum for alle former for kunst og kultur.

Odense For abonnenter

Odense Kommune erkender svigt: Spejlglat vej skulle have været saltet længe inden dødsulykke

Annonce