Annonce
Nyborg

Blodig statistik i Nyborg: Byrådet sætter farten ned

Antallet af trafikdræbte i Nyborg et det højeste i mange år. Ofte er det farten, der dræber. Arkivfoto: Michael Bager
Alt imens antallet af trafikdræbte i Nyborg Kommune er det højeste i mange år, skærper de lokale politikere trafiksikkerheden.

Nyborg: Der er ingen direkte sammenhæng.

Men netop som antallet af trafikdræbte i Nyborg Kommune er det højeste i mange år, er de lokale politikere klar med en plan, der skal få bilister og motorcyklister til at sætte farten ned.

- Når man tænker på alle de trafikdrab, der har været på det seneste, er det her så meget desto mere en vigtig sag, som Anne-Marie Palm-Johansen (DF) bemærkede, før et samlet byråd forleden godkendte en plan, der skærper trafiksikkerheden på syv udvalgte strækninger.

Den seneste dødsulykke i Nyborg Kommune skete i mandags, hvor en 45-årig mand uden styrthjelm mistede herredømmet over sin motorcykel på Gedsbergvej ved Ullerslev.

Ulykken var den fjerde dødsulykke i Nyborg Kommune i løbet af de seneste to måneder.

Og allerede nu er antallet af trafikdræbte i kommunen i 2019 det højeste i det seneste 12 år.

Annonce

Her skal farten ned

Regstrupvej i Avnslev: Her er der dårlig oversigt ved udkørslen fra Toftevej til Regstrupvej. Den eksisterende chikane bliver fjernet og erstattet med sideheller på den modsatte side. Der bliver også sat byzonetavler op på byporten på stedet. Resultatet forventes at blive bedre oversigtsforhold og større respekt for hastighedsbegrænsningen.

Svendborg Landevej i Øksendrup: Der køres for hurtigt på stedet, hvor der før har været skiltet med en tilladt hastighed på 60 km/t. Skiltene er fjernet, og nu skal en flytning og "forstærkning" af de lokale byzonetavler gøre det klart, at hastighedsbegrænsningen er 50 km/t.

Byvej i Ellinge: Der bliver kørt meget for hurtigt på Ferritslevvej og ind ad Gl. Byvej. Det er blandt andet muligt at tage et højresving på stedet i høj fart. Derfor bliver der nu sat svingsten op ved tilslutningen fra Ferritslevvej til Gl. Byvej, så det ikke længere burde være muligt at foretage højresvinget i høj fart.

Lamdrupvej i Svindinge: Der er registreret "ret høje" hastigheder på den snorlige vej, hvor der også er en del lastbiltrafik. Der bliver nu sat byzonetavler op på byporte, og to steder på strækningen opsættes sideheller. Resultatet forventes at blive større respekt for hastighedsbegrænsningen og mindre lastbiltrafik vejen.

Ravnholtvej i Måre: Trafikanterne respekterer ikke byzonen. Der bliver opsat sideforskudte sideheller tre steder på strækningen, og på en strækning efter Skovgyden etableres der en zone med en hastighedsbegrænsning på 40 km/t. Der er i forvejen en zone med en hastighedsbegrænsning på 40 km/t på Måre Byvej.

Ellestedvej i Ellested: Der bliver kørt med for høj hastighed på Ellestedvej ved kørecenteret og videre ind i selve Ellested. Byzonen bliver flyttet, så kørecenteret kommer til at ligge inden for byzonen. Der bliver også etableret en lokal hastighedsbegrænsning fra nord mod syd på Ellestedvej, ligesom der opsættes to sideheller ud for Ellestedvej 7.

Skolebakken i Nyborg: Her er det cyklisterne, der ofte kører for hurtigt. En sti syd for Skolebakken skråner betydeligt, så cyklisterne får for meget fart på, når de når frem til Skolebakken. Det har skabt adskillige farlige situationer med krydsende cyklister, så derfor bliver nu sat en bom op 10 meter inde på den skrånende sti.

Enkle midler

Seks af de syv trafiksikkerhedsprojekter, byrådet i Nyborg har besluttet sig for at gennemføre, skal få farten ned på mindre veje i landdistrikterne.

Det er ofte der, trafikanterne har svært ved at overholde hastighedsbegrænsningerne.

Og der, hvor man med forholdsvis enkle midler kan få bilister og motorcyklister til at ændre adfærd.

Nogle steder vil byzonetavler blive flyttet, mens der andre steder bliver bygget om på helleanlæg, flyttet svingsten og etablere chikaner på vejene.

Og ifølge Dansk Folkepartis Carsten Kudsk, der for år tilbage var tilflytter til Ørbæk, er det på høje tid.

- Jeg oplevede at komme til en Ørbæk, hvor der nærmest gik en motorvej igennem. Det var faktisk ret ofte, man kunne se et bilvrag ligge ovre ved naboen, og det viser jo, hvor vigtigt det er at få etableret hastighedsbegrænsninger, bemærkede han.

Omkostningerne ved de syv trafiksikkerhedsprojekter løber op i 870.000 kroner.

Og det kan Nyborgs skatteborgere ifølge Venstres byrådsmedlem Søren Svendsen være godt tilfredse med.

- Det er jo fantastisk, at vi kan så mange gode projekter for så relativt få penge, fastlog han på byrådsmødet.

I 2018 kom 17 personer til skade i trafikulykker i Nyborg Kommune. To af dem mistede livet.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark For abonnenter

Brøler i styrelse banede vejen for skandaleramt omskæringslæge

Fyn

Mordsigtet død i cellen: Det ved vi lige nu

Annonce