Annonce
Sport

Blødt forhjul er skyld i Vivianis overraskende nedtur

Gonzalo Fuentes/Reuters
Elia Viviani manglede luft i forhjulet og kunne ikke gøre sine holdkammeraters forarbejde færdigt.

Alt var lagt til rette for endnu en etapesejr til Elia Viviani, men lyntoget fra Quick-Step kunne ikke leve op til det fremragende forarbejde, Michael Mørkøv og co. havde lavet i opløbet på 7. etape af Tour de France.

Mens Dylan Groenewegen (Jumbo-Visma) kunne køre over stregen til sin længe ventede etapesejr, blev Viviani overhalet af adskillige rivaler på de sidste meter. Men det var der en årsag til.

Da italieneren kom tilbage til holdbussen trykkede han med fingrene på forhjulet, som viste sig at være blødt. En sivepunktering på det mest uheldige tidspunkt.

- Da jeg slog ud, tænkte jeg, at vi også ville køre den hjem i dag, men det er Tour de France, og der er mange fantastisk gode sprintere med, siger Michael Mørkøv.

Umiddelbart efter at have krydset målstregen regnede han med, at Viviani blot havde haft dårlige ben.

- Jeg er først blevet klar over bagefter, at hans cykel var blød på forhjulet. Hvis han ikke har haft luft i spurten, er det klart, at det er umuligt for ham at køre op mod de bedste, siger Michael Mørkøv.

Den erfarne leadoutman vælger i stedet at se frem mod næste mulighed for en massespurt, hvilket formentlig bliver mandag.

- Vi kan kun glæde os over, at vi allerede har vundet en sprinteretape, så er der ro på, lyder det fra Mørkøv.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce