Annonce
Biler

Blødere linjer til eksklusiv elektrisk mikrobil

De små elektriske Smart, som denne EQ Smart Fortwo, får et mindre facelift med blødere linjer. Foto: Smart
Let ændret front på de små elektriske Smart-modeller, der dog stadig har en minimal rækkevidde.

En lidt mere strømlinet front. Det er et af de klare signaler på et mindre facelift for de minimale, men eksklusive Smart EQ Fortwo-, Smart EQ Fortwo Cabrio- og Smart EQ Forfour-modeller.

Benzinmotoren i modellerne forsvandt i fjor, hvor de udelukkende blev lanceret med eldrift under EQ-navnet. Rækkevidden er dog omkring beskedne 135 kilometer efter WLTP-skalaen. Til gengæld kan opladningen gå tjept. Selv om 22 kW er det maksimale, som bilerne kan lade med, sker det med trefaset opladning, så bilen kan komme op på 80 procents kapacitet på 40 minutter. Her kan ladetiden overvåges med en app.

Elmotoren yder 60 kW, svarende til 82 hk, mens momentet er på 160 Nm. Det giver en acceleration fra 0 til 100 kilometer i timen på 11,6 sekunder. De kommer ikke meget højere, for den officielle topfart er 100 kilometer i timen.

Med priser, som starter fra små 179.000 kroner for den billigste Fortwo-model, er vi dog i de højere luftlag. Den firesæders Forfour starter fra 201.000 kroner, mens cabrioleten ligger fra 237.000 kroner.

Firesæders konkurrenter som Seat Mii Electric, Skoda Citigoe iV og VW e-Up, der alle har rækkevidder på 260 kilometer, er dog billigere og fås fra 150.000-163.000 kroner.

Annonce

Smart

Det er Mercedes, som står bag Smart, der omfatter enkle bybiler, som er under tre meter. Første generation kom i 1998, anden generation i 2007, mens den nyeste er fra 2014. Den baghjulstrukne bil er i seneste generation udviklet sammen med Renault og søstermodel til Renault Twingo. Den findes som den topersoners, Smart Fortwo, der også fås som cabriolet, og den firepersoners Smart Forfour.

Den trecylindrede 1,0-liters benzinmotor i Smart forsvandt i fjor, hvor de elektriske EQ-modeller kom på banen. Renault Twingo, der kun fås i en firepersoners version, findes i dag kun med benzinmotor, mens en elektrisk version er på vej.

Force i storbyen

Vi testede i efteråret den første EQ Fortwo-elvariant før det seneste facelift og må konstatere, at det ligesom forgængerne er en rustik bil. Den har først og fremmest sin force i storbyen, hvor det er en fordel at være liden. Men på længere stræk er den ujævne komfort og korte rækkevidde en hæmsko.

Køberne kan vælge mellem udstyrslinjerne Advanced, Premium og Exclusive, mens bilerne kan gøres personlige med en stribe stylingmuligheder, som endda omfatter træindlæg i kabinen. Billigste variant har klimaanlæg og fartpilot, men ingen automatisk nødbremse.

Smart ejes af Mercedes og har Renault Twingo som søstermodel til den firesæders Smart Forfour. Twingo findes fortsat med benzinmotor, men den kommer også med elektrisk drift.

De små elbiler har en rækkevidde på 135 km. Til gengæld kan batteriet lades 80 pct. op på 40 minutter ved en af de offentlige ladestandere. Foto: Smart
Selv om de er rustikke, kan Smart-modellerne gøres personlige med en række styling-elementer, som f.eks. træindlæg. Foto: Smart
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Til trods for myndighedernes anbefalinger: Fjernvarme Fyn aflyser arrangement på grund af coronavirus

Leder For abonnenter

Leder: Har vi et ansvar overfor den dræbte kvindes døtre?

Der er nogle ting, der er så barske, at du ikke kan læse om dem i avisen. Billederne af en ung syrisk kvinde fra Langeskov og hendes ni-årige søn, der blev dræbt og efterladt i en skov i Syrien. Dem kan du ikke se i Fyens Stiftstidende. Vi fortæller heller ikke, hvordan det præcist foregik, da deres liv endte i et middelalderligt ritual angiveligt udført af deres egen mand og far. Det er så forsimplet, uhyggeligt og afstumpet, at det ikke er til at forstå. Hvis du har lyst til at læse og se, hvad der skete natten til en søndag i februar i det nordlige Syrien tæt på grænsen til Tyrkiet, så kan du finde det i andre danske medier. Men vi bliver nødt til at tage en snak om, hvorfor en flygtningefamilie fra Langeskov vælger at rejse tilbage til det land, der er flygtet fra. Hvorefter familiens overhoved efter beskrivelser fra lokale medier og bekendte vælger at begå et sharia-inspireret mord på sin kone og søn. Den unge kvinde, der kom til Danmark for fire år siden, var efter alle beskrivelser særdeles velintegreret. Hun har taget kørekort og var netop ved at afslutte en uddannelse som frisør. Hendes ældste barn gik i 1. kasse i en dansk skole og havde danske venner. Paradoksalt nok var det netop derfor, kvinden endte med at dø, ifølge hendes venner i Danmark. Hun var blevet for dansk til sin ægtemand, der er gammel nok til at være hendes far. Rejsen til Syrien er efter alt at dømme sket i hemmelighed. Blev kvinden presset til at tage af sted? Har hun vidst, der var fare på færde? Det er ikke sikkert, vi nogen sinde får svar på de spørgsmål. Hendes mand meldte sig efter drabene til de lokale myndigheder, og lad os da håbe, de beholder ham et godt stykke tid, så han ikke kommer til Danmark igen. Lige nu og her er det mest presserende spørgsmål, hvad der skal ske med kvindens to yngste børn. To piger, der begge er født i Danmark, og som nu opholder sig hos familie i Syrien. Har vi i Danmark et ansvar over for dem? Eller skal vi lade dem sejle deres egen sø, og så må de klare sig, som de kan hos familien i Syrien?

Danmark

Endnu en dansker er coronasmittet efter tur til Norditalien

Annonce