Annonce
Udland

Blæst og bølger truer hævning af Costa Concordia

Det går langsomt, men det går: Her se stydeligt udviklingen i genopretningen af Costa Concordia i løbet af mandagen.

Vejrmelding tyder ikke godt for arbejdet med at bringe det forliste italienske krydstogtskib på ret køl.

Arbejdet med at bringe det kæntrede italienske krydstogtsskib Costa Concordia på ret køl er forsinket.

Franco Gabrielli, der er leder for det civile beredskab, som har det overordnede ansvar med projektet, forventer, at operationen først kan afsluttes tirsdag morgen.

Han siger, at vejrmeldingen giver anledning til "stor bekymring".

Der varsles kraftig blæst og høje bølger tirsdag.

Det 290 meter lang skib - endnu længere og dobbelt så tungt som det berømte Titanic - har i løbet af dagen gradvist løftet sig ud for den toscanske ø Giglio.

Costa Concordia kæntrede i januar 2012, da det sejlede for tæt på Giglio og ramte en undersøisk klippe.

Under arbejdet mandag, der foregik med enorme hejseværk og spil, blev der ikke fundet lig under vraget, sagde ingeniører, som arbejder på den store opgave.

To kroppe er savnet efter ulykken - en indisk tjener og en italienske passager - og man havde regnet med, at de lå under vraget.

32 ud af de mere end 4000 om bord druknede, da skibet kæntrede.

Bjærgningsforsøget, der angiveligt er det største i søfartens historie, skulle være indledt klokken seks mandag morgen, men det blev udsat nogle timer på grund af dårligt vejr.

Indtil videre har redningsarbejdet kostet 600 millioner euro (4,5 milliarder kroner), og et af de involverede forsikringsselskaber vurderer, at det samlede beløb kan ende på 830 millioner euro (6,2 milliarder kroner).

Det er meningen, at Costa Concordia skal løftes op, og derefter skal skibet slæbes væk til senere ophugning.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Nyborg

Hvornår sker der noget?

Leder For abonnenter

22-årige Kamilla fik afslag som smedelærling: Det er da for dumt

Årstallet er 2019, og ligestillingen og ligeberettigelsen har været her længe. Derfor kan sygeplejersken sagtens være en mand, ligesom smeden sagtens kan være en kvinde. Eller … nå, nej, det kan smeden så åbenbart ikke. Den 22-årige Kamilla Søndergaard berettede i hvert fald i avisen tirsdag om, hvordan hun måtte igennem en syndflod af afslag, hvoraf mange handlede om hendes køn, inden hun til sidst fandt en smedelærlingeplads på værftet i Assens. Inden da var hun blevet ramt af den ene dårlige forklaring efter den anden, herunder den dårligste af alle: Nej, du kan ikke blive smed, fordi du er pige. Alle disse rigide afslag er ikke givet i 1879 eller i 1919 eller i 1939. De er givet i 2019. Tænk sig: I 2019 siger nogle af de virksomheder, der bestandigt skriger efter arbejdskraft, stadig nej til at ansætte nye medarbejdere, blot fordi ansøgerne har et andet køn end de fleste andre ansatte på arbejdspladsen. Det er absurd. Og det er mistrøstigt. Danske virksomheder er ganske enkelt nødt til at åbne øjnene og rette interessen mod begge køn, hvis de fortsat vil have adgang til de bedste kandidater på markedet. Derfor er det glædeligt, at brancheorganisationerne Danske Maritime, Danske Havne og Danske Rederier er gået målrettet i gang med at styrke rekrutteringen af kvinder til job i typiske mandefag som maskinmester, skibsfører, smed og en række andre fagområder inden for Det Blå Danmark. For det er den eneste måde, hvorpå man kan sikre sig dygtige medarbejdere i fremtiden. Disse organisationer bør blive et forbillede for andre organisationer, brancher, virksomheder og uddannelsesinstitutioner, der stadig har bedst øje for det ene køn. For man er nødt til at henvende sig til både mænd og kvinder, hvis man vil styrke rekrutteringer. Det er nemlig ikke sikkert, at man bliver en god sygeplejerske, fordi man er kvinde. Eller at man bliver en god smed, fordi man er mand. Til gengæld er det sikkert, at man allerhøjst får fat i halvdelen af de klogeste talenter, hvis man kun henvender sig til det ene køn. Og det er da for dumt.

Annonce