Annonce
Fyn

Blå motorveje sejlet agterud i regeringsudspil: Trafikmilliarder glider uden om Lindø port of Odense og de øvrige danske havne

Carsten Aa står i spidsen for Danske Havne, men også for Lindø port of Odense, som blandt andet har investeret 400 millioner kroner i en ny havneterminal, der skal kunne håndtere kolossale vindmølleelementer. Arkivfoto: Nils Svalebøg
Carsten Aa, formand for Danske Havne og Lindø-direktør, er skuffet over, at de danske havne ikke har fundet plads i regeringens udspil til investeringer for 160 milliarder kroner i infrastruktur.

De danske havne og de blå motorveje har ikke ligefrem vind i sejlene i regeringens udspil til, hvordan 160 trafikmilliarder skal investeres i Danmark frem til 2035.

De danske havne er tiltænkt en hovedrolle i den grønne omstilling, og havnene har sendt ønsker om statslig medfinansiering for milliarder til Christiansborg. I første omgang tilsyneladende forgæves, og det skuffer Lindø-direktør Carsten Aa, som er formand for Danske Havne, der organiserer de danske erhvervshavne.

- Jeg er umiddelbart skuffet - det må jeg sige. Vi har hørt rigtig meget om den grønne omstilling, som er så vigtig, men det synes jeg da, der mangler en prioritering af i det nuværende udspil, siger Carsten Aa.

Han understreger, at han er meget tilfreds med, at f.eks fynske motorvej tilgodeses, og at Aarhus og Aalborg og Kalundborg også vil komme til at mærke investeringer i vej- og tunnelanlæg.

- Det er superfint og vigtigt, at de sorte motorveje er i orden - og det glæder vi os over, for det gavner de havnebyer, de forbinder, men med de grønne ambitioner, der er og med det potentiale, der er inden for havvind, så kunne den blå infrastruktur godt trænge til en opgradering, siger brancheformanden og henviser til både regeringens og EUs klimaambitioner.

Annonce

Enorme vindmøller

Begge parter har søsat og bebudet milliardinvesteringer i havvind i de kommende år, og mange danske havne er i fuld sving med at opgradere anlæg for at kunne håndtere de vindmølleelementer, der er så store, at de skal transporteres på havet.


Vi har hørt rigtig meget om den grønne omstilling, som er så vigtig, men det synes jeg da, der mangler en prioritering af i det nuværende udspil.

Carsten Aa


- Vi havde jo ikke bragt vores udspil frem, hvis vi ikke havde ment, det er nøvendigt. Vi kan jo se, at der er behov for en opgradering af adgangsvejene til havnene, hvis vi skal fastholde og skaffe endnu flere arbejdspladser, siger Carsten Aa.

- Vi må kridte skoene, og vi vil fortsat rende Christiansborg på dørene, og vi har noteret os, at der i udspillet står, at man vil kortlægge de danske erhvervshavnes rolle og betydning. Så vi vil da se frem til at gå i konstruktiv dialog med både regeringen og Folketinget om, hvordan vi sikrer, at vores havne er toppen af poppen i Europa, lyder det fra Aa.

Han står  selv i spidsen for en havn, som har udbygget voldsomt i de seneste år, og som har flere planer, havnen ikke selv kan finansiere fuldt ud.

Lindø port of Odense har i sine ønsker om statslig medfinansiering prioriteret en ny sejlrende og et nyt havnebassin - investeringer, der løber op i godt 600 millioner kroner.

- Det er ikke projekter, vi kan finansiere fuldt ud selv, men det er jo ikke sådan, at du har et ønske om medfinansiering den ene dag, og så får du det dagen efter. Vi har igangsat en række forundersøgelser, og det vil vi fortsætte med, og vi vil også søge statslig medfinansiering. Vi arbejder mod, at det her skal anlægges - det er simpelt hen nødvendigt, siger Carsten Aa.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Kerteminde

Borgmester anede intet om Lindøs jordkøb: - Det kom som en overraskelse

Kerteminde

Vi har spurgt læserne: Skal vi passe på Lindø eller på naturen?

Sydfyn

Private havne raser over Svendborg Kommune: Man kan ikke lave regler med tilbagevirkende kraft

Annonce