Annonce
forside

Biogasanlæg på Tåsinge: Gylle-påvirkning skal undersøges

Det er gårdejer Kurt Brusgård Poulsen (til højre), der har søgt om lov til at opføre et biogasanlæg på Andekærgård, som Rik Kool driver. Arkivfoto: Katrine Becher Damkjær

Der skal laves en fuld miljøkonsekvensrapport som en del af planlægningen af et biogasanlæg ved gård på Tåsinge.

Tåsinge: Der skal laves en miljøkonsekvensrapport for det biogasanlæg, ejeren af Andekærgård på det sydvestlige Tåsinge ønsker at opføre ved sin bedrift af malkekøer.

Det blev medlemmerne af Teknik- og Erhvervsudvalget enige om på det seneste møde, og det er i overensstemmelse med gårdejerens eget ønske.

En miljøkonsekvensrapport er det, man hidtil har kaldt en VVM-redegørelse - en vurdering af virkningen på miljøet. Og det er mængden af gylle, der kan behandles i anlægget, der gør, at realiseringen af anlægget kræver en miljøkonsekvensrapport. Rapporten kommer efterfølgende til at danne grundlaget for resten af planprocessen, der omfatter et kommuneplantillæg og en lokalplan.

Annonce

De nødvendige undersøgelser og udarbejdelsen af rapporten kommer til at tage omkring et år. Heri er to offentlige høringer inkluderet. Første høring består i en orientering om biogas-projektet, indkaldelse af idéer og forslag til projektet og forudgående høring på kommuneplantillægget. Den høring kommer til at vare fire uger. I anden høring er det forslag til lokalplan, kommuneplantillæg, miljøkonsekvensrapport og udkast til andre tilladelser, der bliver fremlagt.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce