Annonce
Biler

Bilsalget i januar: Klassiske bestsellere i front fra årets start

Bestselleren Peugeot 208 er kommet i en helt ny generation, der har været med til at sætte sig præg på modellens salg i årets første måned, hvor den blev nummer et. Foto: Lars Krogsgaard
Peugeot 208, Citroën C3 og Toyota Yaris lægger fra land som de mest solgte biler i januar.

Fornyelse og tradition. Det kunne være nøgleordene for bilsalget i årets første måned. Her lægger klassiske bestsellere som Peugeot 208, Citroën C3 og Toyota Yaris nemlig fra land som de mest solgte biler på top-20. Dog med små marginaler, da salgstallene hedder henholdsvis 513, 511 og 509 biler.

Bag tallene gemmer sig flere forskydninger.

Således står Peugeot 208 midt i et vadested, hvor en ny model er kommet ud til forhandlerne, mens de sidste af den gamle er ved at være solgt ud. Citroën C3 holder skansen med kampagnetilbud, mens Toyota holder liv i salget af Yaris, der kommer i en helt ny generation midt på året.

Annonce

Bilsalget i januar

1. Peugeot 208: 513

2. Citroën C3: 511

3. Toyota Yaris: 509

4. Nissan Qashqai: 499

5. VW Polo: 457

6. Toyota Aygo: 445

7. BMW 3-serie: 431

8. Skoda Fabia: 416

9. Mercedes C-klasse: 384

10. VW Passat: 370

11. Skoda Octavia: 362

12. Renault Clio: 359

13. Opel Astra: 358

14. Mercedes A-klasse: 345

15. VW Up: 340

16. Opel Corsa: 310

17. Toyota Corolla: 285

18. VW Touran: 283

19. Ford Fiesta: 275

20. VW Golf: 259

Kilde: De Danske Bilimportører

Blandede bolsjer

Listen omfatter også en stribe firmabiler, som er kommet ud over rampen fra starten. Det gælder BMW 3-serie på syvendepladsen, Mercedes C-klasse på en niendeplads og VW Passat på tiendepladsen. En model som den helt nye Opel Corsa sniger sig ind i bunden af listen.

Sammenlagt blev der i januar solgt i underkanten af 18.700 biler, hvilket er en pæn del under samme måned i fjor, hvor salget nåede helt op på over 21.300 biler. De Danske Bilimportører peger på flere årsager til det store udsving.

Salget i januar 2019 var nemlig usædvanligt højt, da der var udsigt til afgiftsstigninger, hvilket fik mange til at købe bil på det tidspunkt. Januar-salget i år er til gengæld lavt, fordi det var et højt salg i slutningen af 2019, som har flyttet købere frem. Desuden har en debat i starten af året om bilafgifter fået nogle købere til at afvente. Ydermere har der ifølge forhandlerne været stort rykind til nytårskure og åbent hus-arrangementer med stort salg, men hvor mange af de biler, som er solgt her, endnu er på vej, og altså ikke leveret. Det er en situation, som er skærpet af, at der for nogle modellers vedkommende er lang leveringstid.

Stadig flere høje biler

Gunni Mikkelsen, som er direktør hos De Danske Bilimportører, forventer derfor, at salget retter sig op i de kommende måneder.

- Salget af personbiler er faldet i forhold til januar 2019, og det skyldes dels, at salget januar i 2019 var meget højt, samt at nogle af ordrerne kan været flyttet til slutningen af 2019, som var rekordstor. Interessen for biler har dog været særdeles høj i januar, hvilket får os til at se med optimisme på de næste måneder, siger han.

Over en kam fortsætter tendensen med, at danskere går efter større biler, og fortsat flere SUV’er. Flere end to ud af tre SUV-typer er i størrelsen mini- eller mellemklassen.

Mikroklassen fylder fortsat mindre, her er Toyota Aygo på niendepladsen og VW Up på 15.-pladsen og er de eneste repræsentanter.

Elbiler og plug-in-hybrid-bilerne er kommet godt fra land med salgstal, der hedder 530 biler og 773 biler, hvilket er små tal, men alligevel henholdsvis dobbelt så meget og næsten 80 procent mere end i fjor.

Citroën C3, der er fætter til 208’eren, følger lige efter på en andenplads i januar. Foto: Christian Schacht
Toyota Yaris holder skansen, og modellen blev den tredje mest solgte bil i januar. Foto: Toyota
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

23-årig havde været til fest: Politiet mangler oplysninger om dræbt ung mand på motorvejen

Leder For abonnenter

Bevar sjælen i byerne

Hver gang man fjerner et hus, fjerner man noget af sjælen, sagde socialdemokraten Anders W. Berthelsen til avisen tidligere på ugen, mens han travede rundt i Hunderup-kvarteret i Odense sammen med en journalist for at kigge på en række af de matrikler, hvor gamle villaer er blevet revet ned til fordel for nybyggeri. Berthelsen har ret: Der forsvinder noget af et kvarters sjæl, når man river en epoke-typisk bygning ned i et kvarter for at erstatte den med et nymodens byggeri. Derfor er det klogt, at de fynske lokalpolitikere beslutter sig for at gennemføre bevarende lokalplaner for kvarterer og bydele, hvor man ønsker at bevare et særligt arkitektonisk udtryk. Det gælder både i Hunderup-kvarteret og i andre boligområder i Odense og på Fyn. Diskussionen om at bevare bygninger drejer sig nemlig ikke blot om nedrivning af gamle villaer i det fornemme Hunderup-kvarter. Det drejer sig også om Gerthasminde og om Møllers Villaby i Odense, og det drejer sig om dusinvis af bymiljøer i Faaborg, i Assens, i Svendborg, ja, i stort set alle de fynske byer. For i langt de fleste byer, landsbyer og bydele findes der karakteristiske bygninger eller kvarterer, som er værd at bevare. Bevares: Vores byer er ikke museer. Derfor er det ikke alle udhuse, cykelskure og parcelhuse, der partout skal bevares for eftertiden, for vores byer skal være levende og kunne udvikle sig i takt med tiden og behovet. En levende by betyder imidlertid ikke, at man som boligejer skal kunne rive bygninger ned efter forgodtbefindende. Tværtimod: I en levende by udviser man respekt for byen, for historien. For dens sjæl. De nedrivninger og nybygninger, som blev nævnt i avisen tidligere på ugen, var markante eksempler på, at det er nødvendigt at skærpe bevaringskravene i Hunderup-kvarteret. Derfor vil det være klogt at gennemføre en bevarende lokalplan i rigmandskvarteret, ligesom det vil være klogt at se på bevaringsindsatsen i andre områder i Odense og i de andre fynske byer. For vi skal have sjælen med. Også i vores byer.

Annonce