Annonce
Gear

Bilproducenter skruer ned for de mindste modeller

Volkswagen e-Up stopper, men bliver afløst af elektriske versioner af Seat Mii og Skoda Citigo i slutningen af året. Foto: Christian Schacht

Højere udgifter til moderne teknologi har gjort det sværere at tjene penge på mikrobiler. Flere producenter dropper segmentet, og andre overvejer at gøre det samme.

Det er blevet vanskeligere at tjene penge på at sælge små biler, og det vil sandsynligvis tvinge flere bilmærker til at skære i antallet af de mindste modeller i løbet af de næste fem år.

Volkswagen-koncernen og franske PSA Peugeot Citroën har begge udtrykt bekymring for rentabiliteten ved at blive i de mindste segmenter, mens Opel, der også er ejet af PSA, allerede har meldt ud, at man dropper at fremstille de små Karl og Adam.

Færre modeller vil få salget af minibiler til at falde til under en million årligt fra 2021, mens det sidste år lå omkring 1,14 millioner. Det forudser analysefirmaet LMC ifølge branchebladet Automotive News.

"Fortjeneste for denne type biler er lille, og det er derfor, at fabrikanterne ofte samarbejder, når de udvikler og producerer dem," siger Justin Cox, LMC's direktør for global produktion til Automotive News.

Annonce

De mest solgte mikrobiler i Europa

1. Fiat 500: 177.9782. Fiat Panda: 154.867

3. VW Up: 91.579

4. Toyota Aygo: 86.772

5. Renault Twingo: 79.035

6. Hyundai i10: 78.008

7. Kia Picanto: 70.695

8. Smart ForTwo: 58.748

9. Peugeot 108: 53.796

10. Citroën C1: 49.346

Kilde: Jato Dynamics (salg for januar-november 2018)

Samarbejdet mellem franske PSA og japanske Toyota stopper. Toyota vil angiveligt bygge sin egen afløser til Aygo på fabrikken i Tjekket, mens planerne for PSA er ukendte. Foto: Christian Schacht

Udgifter stiger

Et eksempel på sådan et samarbejde er mellem PSA og Toyota, der længe har bygget de små Citroën C1, Peugeot 108 og Toyota Aygo på en fælles fabrik i Tjekkiet. Men i november sidste år kom det frem, at Toyota vil overtage fabrikken, og at PSA vil forlade segmentet.

Ifølge den franske bilkoncern stiger udgifterne ved at fremstille de små biler.

"Det bliver sværere og sværere at tjene penge i det her segment, fordi selv de små biler skal have masser af teknologi om bord," siger Maxime Picat, der er PSA's direktør for Europa, til Automotive News - uden dog at afsløre, hvad man så har af planer.

Også hos Volkswagen, der har tre modeller i segmentet, VW Up, Seat Mii og Skoda Citigo, er der bekymring om fremtiden for de helt små biler.

Den øverste chef, Herbert Diess, sagde under januars biludstilling i Detroit, at det på lang sigt vil være kostbart at gøre mikrobilerne klar til nye krav om mindre udledning af CO2.

"Jeg er ikke sikker på, hvor mange kunder der vil have råd til vores basismodel, hvis den stiger 3500 euro," sagde han.

På kort sigt er der dog ingen grund til bekymring, for ifølge tyske Auto Bild er Volkswagen allerede langt fremme i udviklingen af en ny Up og den kan få følge af nye generationer Mii og Citigo.

Noget tyder dog på, at flere mikrobiler fremover bliver elektriske. Allerede til efteråret kommer Seat Mii og Skoda Citigo med elmotor og forbedret rækkevidde i forhold til den VW e-Up, som er på markedet i dag. Samtidig stopper benzinudgaverne af de to første i løbet af året, mens VW dropper den elektriske Up, så man i stedet gør klar til en helt ny generation større elbiler.

Citroëns øverste direktør, Linda Jackson, har også tidligere sagt, at en ny C1 formentlig vil blive ren elektrisk.

Andre på vej

Alternativt går bilfabrikkerne nye veje, som Toyota overvejer det med en afløser til Aygo, der rygtes til at ændre sig til en højere crossover-lignende bil.

Men ro på, der er også andre bilproducenter i segmentet og der er blandt andet en ny Hyundai i10 på vej, mens italienske Fiat næppe har tænkt sig at ændre alt for meget på de to bestsellere, 500 og Panda.

Franske Renault, der har Twingo, er også på vej med et facelift af den lille bil, der som noget unikt i klassen, trækker på baghjulene.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Spar sammen, OB

Odense Kommune skal stå fast over for fodboldklubben OB i sagen om en renovering af Odense Stadion. For det bør ikke være Odenses skatteborgere, der skal betale for, at byens og øens største fodboldklub får et bedre stadion at spille på. Det bør klubben og dens ejerkreds selv bekoste. Spørgsmålet om en renovering af Odense Stadion er nok engang blevet aktuelt, fordi OB sammen med de øvrige superliga-klubber, Divisionsforeningen og Dansk Boldspilunion har besluttet, at alle superliga-stadioner fra 2028 er udstyret med fuldt overdækkede tribuner. Det er en fin beslutning, som vil give bedre forhold for klubbernes tilskuere, så man på længere sigt forhåbentlig kan tiltrække flere tilskuere og dermed tjene flere penge. Det er imidlertid ikke Odense Kommunes opgave at sørge for, at erhvervsvirksomheder får bedre fysiske rammer at udøve deres virksomhed i. Odense Kommune skal skabe gode rammevilkår for kommunens virksomhederne i almindelighed, men kommunen skal ikke bruge sine sparsomme skattekroner på at forbedre hverken robotproducenters, gartneriers eller fodboldklubbers ydre rammer. Det må virksomhederne selv klare. Ejerforholdene af Odense Stadion er i dag mildt sagt noget rod. Odense Kommune ejer tre tribuner på stadion, mens en ejerkreds af bestyrelsesmedlemmer i Odense Sport & Event ejer den fjerde, og det skaber helt naturlige tvister mellem de forskellige ejeres forskellige ønsker. Derfor vil det være klogt, hvis man får skilt den kommunale økonomi fra den private virksomhed OB’s interesser fra hinanden. Det vil være til gavn for OB, for Odense Stadion og for Odense Kommune – og for de odenseanske skatteydere. Derfor vil det være klogt, at OB og ejerkredsen bag klubben begynder at spare sammen, så man på et snarligt tidspunkt kan købe stadion af kommunen. På den måde kan man engang i fremtiden, måske allerede inden 2028, få lejlighed til at gennemføre alle de udvidelser og forbedringer af Odense Stadion, som man har lyst og råd til og dermed være med til at skabe grundlag for at høste gevinster ved fremtidige sejre. Så spar endelig sammen, OB. Og begynd hellere i dag end i morgen.

Odense

Fra sceneskræk til sanger: Odenseanske Aksel er med i X Factor

Fyn

Magnus & Aksel sang tårerne frem i X Factor: - Når I står der og sprudler, så tænker man WAUW!

Annonce