Annonce
Faaborg-Midtfyn

Billigst for brugerne: Politikere vedtager ny version af flextrafik

For nogle bliver det dyrere at ringe efter en teletaxa i fremtiden. Arkivfoto.
Kommunalpolitikerne vedtog den løsning, der bliver billigst for brugerne - men for nogle bliver flextrafik dyrere.

Faaborg-Midtfyn: For nogle brugere af flextrafik bliver det efter årsskiftet dyrere at benytte denne service. Det erkendte kommunalpolitikerne, da de på mødet tirsdag vedtog at gå efter den billigste løsning for brugerne i det nye koncept, som FynBus har udviklet.

Fremover skelnes der mellem plusture og flexture. I den billigste løsning - en plustur - bliver brugeren kørt fra en adresse til et stoppested eller omvendt. Vælger man en flextur, kan man blive kørt fra én adresse til en anden adresse og skal betale for turen per kilometer.

Politikerne valgte modellen med den billigste kilometertakst, hvor der skal betales fem kroner per kilometer.

Søren Kristensen (V), der er udvalgsformand i Teknik- og Miljøudvalget, fremhævede, at zoneopdelingen af kommunen nu bliver fjernet.

- Men det er også korrekt, som vi har kunnet læse i hørings-svarene, at det for nogle vil blive dyrere at bruge flextrafikken fremover. Men den nye model skulle gerne være en mere brugervenlig og smidig løsning, og vi håber, at vi dermed kan få mere ro på økonomien i teletaxa-ordningen, sagde Søren Kristensen.

Han fremhævede samtidig, at måden, den nye ordning er skruet sammen på, indeholder et økonomisk incitament.

- Den kan måske lokke nogle til at vælge den løsning, at man bliver kørt til et stoppested/busholdeplads for at fortsætte rejsen med offentlig transport derfra, sagde han.

Som noget nyt kan brugerne også køre til de nabo-kommuner, der tilbyder samme ordning, og det lagde Brian Bisgaard (S) især vægt på.

- Det er en forbedring i forhold til den nuværende ordning, men nogle grupper vil blive ramt af højere priser, og det er en udfordring, vi skal følge i den kommende tid, sagde han.

Rejser over kommunegrænser vil dog altid være til den høje takst (8 kroner per km.)

FynBus forventer, at 1/3 af alle ture efter nytår vil være plusture, mens 2/3 bliver flexture.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Michelin misser Fyn endnu engang

Læserbrev

Debat: Lad os gøre Ærø til affaldsfrit samfund i 2030

Læserbrev: Ærø dækker et geografisk overskueligt område. Det giver muligheder, som vi bør udnytte. Administrativt er vi en kommune i samme ret som landets øvrige 97 kommuner, men også på det punkt er Ærø med 6.000 indbyggere mere overskueligt end for eksempel nabokommunerne Sønderborg og Svendborg, med omkring 50.000 indbyggere. Ærø har en unik mulighed for at blive modelsamfund for andre kommuner, vi kan lave forsøg og eksperimenter i kommunalt regi, som kan gøre os til frontløbere og inspirere andre. Jeg synes vi skal give Ærø videre til vores børn mindst lige så frodigt og rent, som vi overtog øen fra vores forfædre. Affald - de første ca. 15 år, jeg boede på Ærø, blev affaldsbjerget i Husmarken fordoblet. Nu sender vi vores affald til forbrænding i Svendborg - ude af øje, ude af sind. Da mine oldeforældre var børn, var der ikke noget der hed affald. Jo, selvfølgelig var der det, men det var ikke affald der blev dynget op på lossepladser eller brændt af, det indgik i naturens kredsløb som gødning eller blev genanvendt. De havde heller ikke de mængder af emballage, som fylder min skraldespand, før det bliver kørt og sejlet til Svendborg. Hvis vi vil, kunne Ærø blive det første (næsten) affaldsfrie samfund i Danmark. Vi kunne informere hinanden massivt om hvilke emballagetyper og produkter der kan genanvendes og samle dem behørigt ind - disse vil være en ressource, der kunne sorteres og raffineres på Ærø. Det er teknisk muligt at indføre afregning af dagrenovation efter vægt, så blev det billigere for dem der tænker i genanvendelse når de køber varer og sorterer effektivt, eller bare har lidt affald, og det ville blive dyrere for dem, der fylder meget i beholderen til forbrænding. Organisk affald kunne hjemmekomposteres, eller vi kunne producere biogas. Mulighederne er mange, og vi kan, hvis vi vil. Jeg synes, vi skal sætte en ambition om, at Ærø er et affaldsfrit samfund i 2030.

Fyn

Lastbil tabte tre ton tung anhænger på motorvej: - Vi kunne have stået med en kæmpe katastrofe

Fyn For abonnenter

På motorvejen: Ud af øjenkrogen så Sofie en lastbilanhænger komme glidende imod sig

Annonce