x
Annonce
Kunst

Billige årskort til teatre og museer hiver de unge tilbage i kulturen

Årskort og studierabat har fået flere unge til at opsøge de fynske kulturtilbud. Arkivfoto: Morten Pedersen.
De unge er dårligt repræsenterede blandt publikum og besøgende på teatre og museer, og det har fået flere kulturinstitutioner til at oprette studierabatter og årskort til de unge. De billige tilbud og de fællesskaber, der bliver skabt blandt unge på kulturstederne, er nu med til at få de unge ind i kulturen igen.

Hvornår har du sidst været i teateret eller på museum? Svaret afhænger meget af din alder, for kigger man ud over publikumsrækkerne til de klassiske koncerter eller på gangene i museerne, er der ikke mange unge ansigter at se.

Eller er der? Fyn er spækket med billige kulturtilbud til unge, og langsomt finder de unge igen deres pladser i teatersalen og koncerthuset.

- Den sidste samlede kulturvaneundersøgelse er desværre tilbage fra 2012, men allerede dengang virkede det til, at de unge så småt begyndte at gøre brug af kulturen igen. Den tendens tror jeg bestemt er fortsat, og det er i høj grad på grund af de tilbud, der er til de unge. Problemet er ikke løst endnu, men jeg tror, at nedgangen i hvert fald er brudt, lyder det fra professor på Kulturstudier på Syddansk Universitet, Anne Scott Sørensen.

Hos de unge har der været kultur-tørke, og derfor har mange af de fynske kultursteder åbnet for årskort og rabatordninger, som skal gøre det nemmere, billigere og mere attraktivt for de unge at tage et forsigtigt skridt ind ad dørene på kulturinstitutionerne. Ved mange af de større kulturinstitutioner er der ofte også mange penge at spare. Er man eksempelvis medlem af Mit Brandts Ung på Kunstmuseum Brandts betaler man kun 150 kr. for adgang til museet året rundt - altså kun 40 kr. mere end en normal billet til en enkelt dag.

Ofte ledsages medlemskaberne også af rabatter på andre museer, adgang til specielle arrangementer og andre goder. Odense Teater er et af kulturstederne på Fyn, som har lagt ekstra fokus på de unge, og man har derfor oprettet "Klub_u" - et årskort og medlemskab for 380 kr., som giver teater ad libitum.

- Det er vores ansvar at sørge for, at teatret bliver så attraktivt, at de unge har lyst til at bruge det, og derfor har vi nogle tilbud til de unge, for vi vil gerne lære dem, at de kan bruge teatret sammen med deres venner, siger kommunikationschef på Odense Teater, Julie Lindegaard.

Annonce

Kulturen skal være billig

Linda Hammer er en af de mange unge, som har gjort brug af kulturtilbuddene for de unge. Hun har nemlig meldt sig ind i Klub_u på Odense Teater, så hun året rundt kan komme nemt og billigt i teateret.

- Jeg havde fået billetter til "Oliver Twist" af min mor i julegave, og så faldt jeg bare pladask for teatret. Jeg fandt ud af, at der var det her Klub_u-tilbud, så man kunne komme billigt i teateret, og nu går jeg i teateret hele tiden, siger Linda Hammer.

Prisen betyder nemlig noget for de unge, når det kommer til, om man vil vælge kulturen til eller fra.

- Kulturinstitutionerne er i skarp konkurrence med YouTube og streamingtjenester, for de unge accepterer ikke, at man skal betale for kultur, ligesom man blandt andet gør for Netflix, lyder det fra Anne Scott Sørensen.

Derudover er der også mange gratis tilbud til unge, og derfor har flere kulturinstitutioner sat prisen ned for at gøre det til en vane for de unge at komme på museerne og teatrene.

- Vi har sat prisen meget ned for de unge, fordi vi gerne vil lære dem at gå i teateret. Det er jo en form for fremtidssikring, fordi så ved vi, at de kommer tilbage til os igen, lyder det fra Julie Lindegaard.

Kulturinstitutionerne satser på social kultur

Ifølge Anne Scott Sørensen er prisen dog ikke den eneste grund til, at de unge har taget en pause fra kulturen.

- De unge har ikke følt, at kulturinstitutionerne var et sted for dem. De har ikke følt, at det var et sted, hvor de kunne komme sammen, eller at det var et sted, hvor de kunne se sig selv spejlet i udstillinger og aktiviteter, og det er blandt andet det, som kulturstederne har rykket på de seneste år, lyder det fra professoren.

Nogle af teatrene og museerne, der har årskort til de unge, har eksperimentet med at lave arrangementer til årskortholdere og etablere fællesskaber, der godt nok tager udgangspunkt i kulturen, men også skal handle om mere end det.

- Vi vil også gerne være med til at starte et fællesskab, hvor man kan lære nogle nye mennesker at kende, uden at det behøver at handle om teater, siger Julie Lindegaard.

Fællesskaberne kan måske være med til at få de unge til at bruge kulturen noget mere, fordi de unge så ved, at der altid er nogen, som er klar på at tage med på Brandts som museumsmakker eller tage ned i koncerthuset til social symfoni.

- Jeg tog til nogle af Klub_u-arrangementerne, hvor jeg mødte en nogle søde mennesker og fik en masse gode venner, så nu bruger jeg teatret som en hyggelig, social ting. Vi er en meget forskellig samling af unge mennesker, der mødes. Man skal slet ikke være en stor teaternørd for at være med. Man kan sagtens være lige som mig, hvor man bare godt kan lide at gå i teateret. Teateret er bare et fælles udgangspunkt, siger Linda Hammer.

I kunsten kan livet kendes

Selvom kulturinstitutionerne har gjort et stort arbejde med at få de unge ud ad døren, er der stadig mange unge, som ikke tør bevæge sig ind på museerne.

- De unge er stadig underrepræsenterede på kulturstederne i forhold til deres andel i befolkningen, så der er helt sikkert stadig et problem. Der er en stor gruppe af unge, som aldrig gør brug af kulturstederne, så det er ikke kun et spørgsmål om, at de unge tager lidt i teatret eller på museum – der er også en stor gruppe, som slet ikke gør det, og det er meget svært at få fat i dem, siger Anne Scott Sørensen.

Derfor er det måske netop denne gruppe, som kulturstederne fremover bør fokusere på.

- Kultur er jo en del af en dannelse, og det er en del af hele processen med at få folk til at tænke selvstændigt og spejle sig selv i kunsten, siger Julie Lindegaard.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Indland

Aflysning kan blive katastrofal: Publikum afgør, om Tinderbox overlever

Debat

April 1960: Brand på Anderupgaard

Annonce