Annonce
Læserbrev

Billetsystem. Snydt, så klorvandet driver af dem

Læserbrev: Odense Idrætspark har netop indført et nyt billetsystem. For at vi brugere skal synes om systemet, kaldes det Nem Billet. En kompetent ung medarbejder overflyttede alle de resterende klip på mit pensionistkort til det nye system, efter at jeg havde oprettet mig via min computer.

Jeg fik en QR-code, og den skulle scannes af billetmaskinen, som så ville printe et bånd ud, så man kan se, at jeg har betalt for turen. Ved første scanning skrev maskinen, at der var fejl på QR-coden. Da jeg blev irriteret nok, læste jeg et opslag på maskinen. Der stod, at koder, der var udleveret før en bestemt dato i oktober, ikke længere virkede. Jeg kunne dog printe en billet manuelt ved brug af password og kode.

Efter svømning måtte jeg så til computeren igen og udskrive en ny QR-code. Nem billet!

Ved et senere besøg i svømmehallen ville maskinen ikke udskrive billetter. Det viste sig, at billetrullen var monteret forkert i maskinen. Det er ikke systemets skyld.

Tredie besøg gav heller ingen billetter. Nu skrev maskinen, at der ikke var nogen billetter. Det er heller ikke systemets skyld. Det er manglende opsyn.

Idrætsparken skal sikkert som alle andre kommunale virksomheder spare på udgifterne. Men hvis der mangler billetter i maskinerne, og der ikke bliver ført opsyn med, om folk betaler, bliver idrætsparken snydt, så klorvandet driver af dem.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Digitalt. Vores børn skal mestre teknologien med måde

Synspunkt: Når vores børn og unge sætter sig med en tablet, eller deres opmærksomhed forsvinder ned i telefonen, så handler det om meget mere end en længsel efter skærmtid. De vokser op med teknologien som port til en digital verden proppet med læring, leg, kreativitet og sociale relationer. Selv om det kan føles, som om vi voksne er godt med, så overhaler børnene os indenom. De er drevet af en helt anden nysgerrighed og skabertrang, der gør, at de ofte er først med at kaste sig over ny teknologi og gør det med en evne til at se potentialet. Den tilgang kan føre dem langt, men vi må ikke lade dem tage vejen ind i den digitale verden i blinde. For der følger en masse potentielle faldgruber og dilemmaer med. Hvornår må man fx. dele billeder af andre? Hvad skal der til for at holde en ordentlig tone? Hvordan sikrer vi, at børn og unge ikke lever et isoleret liv foran skærmen? Derfor er det vores ansvar som forældre og politikere at gå med ind i teknologiens verden og tale med dem om, hvordan de gebærder sig online og passer på sig selv. Vi ønsker, at Odenses børn bliver rustet med fremtidens kompetencer. Men det er lige så vigtigt, at de rustes med sunde digitale vaner og lærer at styre teknologien fremfor at lade sig styre af den. I Odense Byråd vedtager vi i dag en 10-årig strategi for, hvordan vi tager hånd om og præsenterer vores børn for den digitale verden. Vores vision er klar: Odense skal være verdens bedste robotby – også i børnehøjde. Med 50 mio. investerer vi i at uddanne de næste generationer til den digitale fremtid. Samtidig vil vi rejse yderligere 50 mio. kroner gennem partnerskaber med virksomheder, fonde og uddannelsessteder. Strategien står på tre ben: Vi vil sørge for, at alle voksne omkring børnene kan hjælpe dem i deres digitale dannelse. Vi vil bygge et børne- og ungemiljø med fokus på robotter og teknologi i internationalt snit. Vi vil binde tætte bånd mellem fx. daginstitutioner, folkeskoler, erhvervsliv og frivillige med strategiske partnerskaber. Nu, hvor strategien er på plads, kan vi sætte fart på konkrete tiltag, så pengene kommer ud at leve blandt børnene. Med strategien siger vi som politikere, at selv om forældrene er hovedansvarlige, så skal vi politikere skabe de rette rammer. Det skal vi blandt andet også, fordi Odense får massivt brug for unge, der mestrer teknologien. Byens flere end 100 robotvirksomheder vokser hastigt, men mange af dem mangler kvalificeret arbejdskraft. Det samme gør andre teknologivirksomheder. Derfor har vi som politikere et ansvar for, at flere børn og unge på sigt får lyst til at vælge teknologifagene, så det bliver den lokale ungdom, som vores industri rekrutterer fra. Odenses børn skal både kunne bruge teknologien og selv være med til at skabe den. De skal opfinde kreative og innovative løsninger, og de skal gøre det med omtanke. Det er en stor opgave – men en opgave med masser af muligheder. Vi glæder os, til den nye strategi folder sig ud og giver Odenses børn de bedste forudsætninger for den digitale fremtid.

Odense For abonnenter

Flere penge på vej til TBT-projekt: Enigt udvalg siger ja til ekstraregning på én million kroner

Annonce