Annonce
Sydfyn

Billet-chok: De konservative smed bombe i spillet om de ærøske færgebilletter

Det var ganske enkelt en billet-bombe, De konservatives Mads Boeberg smed under det første punkt på onsdagens kommunalbestyrelsesmøde. Billedet er fra et tidligere kommunalbestyrelsesmøde. Da punktet blev behandlet under aftenens møde, blev Carl Jørgen Heide erklæret inhabil og forlod salen. Arkivfoto
Nederlag vendt til sejr for De konservative, da de på onsdagens kommunalbestyrelsesmøde smed et tidligere forkastet billetteringsforslag på bordet, og fik det stemt igennem til fordel for det, der var vedtaget i Økonomi- og erhvervsudvalget.

Ærø: Hvad der ellers så ud til at være en ret ligetil sag om at nikke ja til en udførligt beskrevet, tre-faset reform af billettering om bord på kommunens færger blev på kommunalbestyrelsesmødet onsdag aften alt andet end enkel, da De Konservatives Mads Boeberg Hansen kort inden mødets begyndelse havde indsendt et andet forslag end det, der skulle stemmes om.

I sin korte enkelthed lød forslaget, at: "Ærøfærgerne fastholder billettering mod Ærø, ved fortsat salg af returbillet, endvidere foretages kontrol af samtlige passagerer fra Ærø for gyldig rejsehjemmel. Færgedirektøren tildeles mandat til at forhandle en refusionsaftale på plads med Ærø-Expressen, som baserer sig på returbillet til Ærø, med ikrafttrædelse den 1. december 2019.Det skal fortsat være muligt at købe billetter ombord, men i henhold til tidligere beslutning bliver det 5 pct. billigere for personbilletter, ved forudbetaling på nettet fremfor ombord. Tidligere beslutningen om forudbetaling for biler ved reservation fastholdes og indarbejdes ligeledes. Færgedirektøren pålægges at udarbejde en plan for digitalisering af rejsehjemmel kontrol fra Ærø, fremfor personlig kontrol foretaget af besætningen. Det forlægges til politisk behandling i KB, senest den 1. april 2020."

Forslaget er nærmest identisk med det, Mads Boeberg Hansen og DF's Flemming Boye fremlagde på mødet i økonomi-og erhvervsudvalget i sidste uge, hvor det var blevet stemt ned til fordel for den tre-fasede model med salg af enkeltbilletter og opstilling af billetautomater.

Det nederlag blev på kommunalbestyrelsesmødet vendt til en sejr, da et flertal på otte bestående af De konservative, DF, Ærø Plus og løsgænger Jens Weiss stemte for ændringsforslaget, og dermed sendte færgedirektør Keld Møller tilbage til forhandlingsbordet med Ærøexpressen.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Lige nu: Motorvej spærret i retning mod Fyn

Leder For abonnenter

Spar sammen, OB

Odense Kommune skal stå fast over for fodboldklubben OB i sagen om en renovering af Odense Stadion. For det bør ikke være Odenses skatteborgere, der skal betale for, at byens og øens største fodboldklub får et bedre stadion at spille på. Det bør klubben og dens ejerkreds selv bekoste. Spørgsmålet om en renovering af Odense Stadion er nok engang blevet aktuelt, fordi OB sammen med de øvrige superliga-klubber, Divisionsforeningen og Dansk Boldspilunion har besluttet, at alle superliga-stadioner fra 2028 er udstyret med fuldt overdækkede tribuner. Det er en fin beslutning, som vil give bedre forhold for klubbernes tilskuere, så man på længere sigt forhåbentlig kan tiltrække flere tilskuere og dermed tjene flere penge. Det er imidlertid ikke Odense Kommunes opgave at sørge for, at erhvervsvirksomheder får bedre fysiske rammer at udøve deres virksomhed i. Odense Kommune skal skabe gode rammevilkår for kommunens virksomhederne i almindelighed, men kommunen skal ikke bruge sine sparsomme skattekroner på at forbedre hverken robotproducenters, gartneriers eller fodboldklubbers ydre rammer. Det må virksomhederne selv klare. Ejerforholdene af Odense Stadion er i dag mildt sagt noget rod. Odense Kommune ejer tre tribuner på stadion, mens en ejerkreds af bestyrelsesmedlemmer i Odense Sport & Event ejer den fjerde, og det skaber helt naturlige tvister mellem de forskellige ejeres forskellige ønsker. Derfor vil det være klogt, hvis man får skilt den kommunale økonomi fra den private virksomhed OB’s interesser fra hinanden. Det vil være til gavn for OB, for Odense Stadion og for Odense Kommune – og for de odenseanske skatteydere. Derfor vil det være klogt, at OB og ejerkredsen bag klubben begynder at spare sammen, så man på et snarligt tidspunkt kan købe stadion af kommunen. På den måde kan man engang i fremtiden, måske allerede inden 2028, få lejlighed til at gennemføre alle de udvidelser og forbedringer af Odense Stadion, som man har lyst og råd til og dermed være med til at skabe grundlag for at høste gevinster ved fremtidige sejre. Så spar endelig sammen, OB. Og begynd hellere i dag end i morgen.

Odense For abonnenter

Testkørsler på vej: På én strækning især vil der snart køre letbanetog

Faaborg-Midtfyn

Gymnasielærer anholdt i London efter at have lænket sig til olietønde: Nu vil han arrangere klimadag

Annonce