Annonce
Erhverv

Bilka meldt til politiet: Vildledte med tilbud på legetøj

For at markedsføre tilbud, hvor forbrugerne får indtryk af, at der er penge at spare, skal prisen som udgangspunkt have været stabil seks uger op til tilbuddet, siger Forbrugerombudsmanden. (Arkivfoto)

Forbrugerombudsmanden har anmeldt Salling Group for vildledende tilbud på legetøj og cykler i Bilka.

Bilka har markedsført tilbud på legetøj og cykler på en måde, der gav forbrugerne indtryk af, at priserne var lidt bedre, end de egentlig var.

Det vurderer Forbrugerombudsmanden. Salling Group, som ejer Bilka, er derfor blevet meldt til politiet for vildledende markedsføring.

Bilka reklamerede i slutningen af 2017 syv gange for weekendtilbud, hvor der var 25 rabat på alt legetøj, og i januar 2018 var der to gange tilbud med 35-50 procent rabat på udvalgt legetøj.

Ifølge forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen var legetøjet på tilbud så ofte, at det på et tidspunkt ikke havde en normalpris. Derfor er markedsføringen vildledende.

- For at man kan sammenligne en tilbudspris med en normalpris, kræver det, at der er en troværdig normalpris at sammenligne med.

- Ellers kan man som forbruger blive vildledt til at tro, at tilbuddet er bedre, end det egentlig er, siger hun i en pressemeddelelse.

Derudover markedsførte Bilka en cykel i forbindelse med black friday i 2017 til 4999,50 kroner. Det blev reklameret som en besparelse på 50 procent.

Men cyklen havde været til salg til den pris i halvanden måned. Samtidig var det fire måneder siden, at cyklen havde været solgt til normalprisen på 9999 kroner.

- Bilka havde løbende markedsført legetøjet med nedslag i prisen, og den markedsførte cykel havde ikke kostet den oplyste normalpris de sidste fire måneder op til tilbuddet.

- Så kan der efter min overbevisning ikke være tale om en normalpris. Det var vildledende, og derfor har jeg anmeldt Salling Group til politiet, siger Christina Toftegaard Nielsen.

Hos Bilka accepterer direktør Mark Nielsen afgørelsen.

Han siger, at reglerne for hyppigheden af tilbuddene ikke har været fastsat. Derfor har butikkerne tolket dem forskelligt.

- Hidtil har der ikke været klare regler for frekvensen af kortvarige tilbudskampagner på legetøj, hvilket der er kommet.

- Vi indrettede allerede vores markedsføring efter det i sommeren 2018, hvor vi indledte dialogen med Forbrugerombudsmanden, siger Mark Nielsen i en pressemeddelelse.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce