Annonce
Middelfart

Bilisterne, cyklisterne og gå-folket har talt: Tæt på topkarakter til genåbnet lillebæltsbro

Der var dømt løb og gåtur for både børn og voksne, da Den gamle Lillebæltsbro officielt blev genåbnet lørdag og næsten 6000 var trukket i løbetøjet. Foto: Søren Gylling.
5909 børn og voksne, unge og gamle løb og gik over Den gamle Lillebæltsbro lørdag. Mange af dem sendte tomlen i vejret til den nyrenoverede bro. Det gjaldt også Middelfart-borgmester Johannes Lundsfryd (S) og transportminister Benny Engelbrecht (S), der undervejs fik talt om en tredje forbindelse over Lillebælt.

Lillebælt: 55-årige Hanne Schmidt var tidligt lørdag morgen kørt over Den gamle Lillebæltsbro med sin mand fra hjemmet ved Kolding, da hun for niende gang var trukket i en af de gule refleksveste for Lillebælt Halvmarathon, der stod bag broløbet, der markerede genåbningen af broen.

Og hun mærkede tydeligt effekterne af den udskældte og langstrakte renovering:

Ingen bump og ryk i bilen.

- Det var en helt fornøjelse, sagde den frivillige, der i øvrigt fejrede sin fødselsdag med at give en hånd på fynssiden.

Hun gav mange roser til asfaltarbejdet og var hurtig til at give den nyrenoverede bro topkarakteren fem.

Annonce
Udover løberne var bridgewalkerne også i gang. Foto: Søren Gylling.

Fra nedslidt bro til en femmer

Den gamle Lillebæltsbro har i den seneste renoveringsomgang været lukket land for kørende trafik siden slutningen af januar. Det har især gjort ondt på handelslivet i Middelfart, og op mod 12.000 daglige bilister har måttet finde nye veje.

Men det var slut for tre uger siden, da renoveringsarbejdet blev færdigt før tid.

Brodækket er blevet forstærket, der er kommet ny kantbjælke mellem jernbanespor og vejbane samt diverse fugekonstruktioner og ny belægning til bilister.

Den megen arbejde får tæt på topkarakter i avisens uvidenskabelige rundspørge blandt deltagerne og via facebooksiderne Vores Middelfart og Fredericia Dagblad.

Her uddeler tæt på 200 brugere fra en til fem stjerner til den nyrenoverede bro, hvor én stjerne er "En ommer - kører udenom" og fem er "Danmarks smukkeste bro".

Og langt, langt de fleste sender både fire og fem stjerner efter Den gamle Lillebæltsbro.

Det gjaldt blandt andre løbsleder Mads Stryhn, der sammenlignede broen med Eiffeltårnet i Paris og dagens hurtigste løber, Rasmus Gregersen fra Odense:

- Den er pisselækker. Den var lidt glat nogle steder, men sådan er broer jo, fik Rasmus Gregersen pustet ud efter at være kommet først i mål på 10-kilometerdistancen i tiden 31 minutter og otte sekunder.

Ny forbindelse luftet

Midt i feltet luntede transportminister Benny Engelbrecht (S) og borgmester Johannes Lundsfryd (S) og svarede undervejs på spørgsmål om alt fra rygning til broer og trafik.

På målstregen var ministeren godt tilfreds med resultatet, forklarede han lettere forpustet:

- Den gamle Lillebæltsbro er en femmer. Den burde være en sekser, fordi den på mange måder er en ikonisk bro bygget på et tidspunkt i Danmark, hvor man havde brug for at lave infrastruktur, lød det blandt andet fra Benny Engelbrecht.

Middelfart-borgmester Johannes Lundsfryd var ikke overraskende bleg for at uddele samme antal stjerner. Han glædede sig både på de handlende og pendlernes vegne, og så fik han undervejs udført lidt lobbyarbejde i forhold til en tredje Lillebæltforbindelse.

- Selvfølgelig gjorde jeg det. Når ministeren er her, skal man ikke lade lejligheden gå forbi, sagde Johannes Lundsfryd.

Transportministeren nikkede ja til, at der ud i fremtiden muligvis kan blive brug for en tredje bro mellem Fyn og Jylland. Men den Sønderborg-valgte Engelbrecht har tidligere været lun på en forbindelse mellem Bøjden og Als.

- Spørgsmålet er, om den (den tredje Lillebæltforbindelse, red.) skal bygges mod nord eller syd, sagde ministeren med et smil på læben.

Du tænker ikke, at der kommer en ny Lillebæltforbindelse tæt på Middelfart på et tidspunkt?

- Vi må jo se på, hvor man i givet fald bygger sådan én til den tid, og når behovet opstår, lød det fra Benny Engelbrecht.

Næsten 6000 til genåbningsfest for Den gamle Lillebæltsbro.Foto: Søren Gylling
Rasmus Gregersen fra Odense var første mand i mål på 10 kilometerruten. Foto: Søren Gylling
Annonce
Middelfart For abonnenter

Middelfart halter bagefter når det gælder nye virksomheder: Erhvervschef så gerne, at flere unge overvejede at blive selvstændige

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense For abonnenter

Veteranhjem vidste intet om ulovligt tilskud fra fond: - Det er en møgærgerlig situation

Leder For abonnenter

Tabet af tillid

Det er ikke bare ærgerligt, at døren fra nu af er låst af om aftenen på Ringe Bibliotek. Det er også urimeligt for flertallet af brugere. Alligevel er det en naturlig konsekvens, efter at stedet gennem nogen tid har været udsat for hærværk i et omfang, der er uden for det, der betegnes som god opførsel. God opførsel er ellers, hvad man burde kunne forvente, når kommunen tilbyder borgerne at komme gratis i kontakt med computerudstyr og bøger til udlån efter normal lukketid. En ekstra service, som det ikke er rimeligt, at flertallet skal udelukkes fra, fordi et mindretal vælger at misbruge den tillid, kommunen har lagt til grund for ordningen. At tillid bliver misbrugt rækker imidlertid ud over bibliotekets vægge. Tillid er nemlig den lim, der får samfundet til at hænge sammen. Tillid står mellem linjerne. Det er det selvfølgelige i, at man passer på hinanden og på ting - uanset om det er éns egne ting eller nogle, man får stillet til rådighed som f.eks. et møbleret bibliotek. Det er svært at se nogen have noget imod idéen om det aftenåbne bibliotek. På alle måder må det være attraktivt for borgere i Ringe at kunne bruge biblioteket, når det passer dem bedst - uanset om de tilhører dem, der gerne vil vide mere, eller dem der keder sig og savner et sted at være. Da biblioteket er ubemandet, koster det intet at drive ud over tilliden til brugernes gode opførsel. Når biblioteket i Ringe fremover er aflåst om aftenen, er det derfor ikke bare ærgerligt og urimeligt. Det er også trist, for det er et symbol på afviklingen af en åbenhed, som vores samfund i årevis har brystet sig af, og som adskiller sig fra andre samfund, der ikke tør nøjes med at bygge på tillid men er nødt til at gøre sig afhængig af dens modsætning - kontrollen. Kontrol koster. Det værste ved den er dog, at lige så let, den er at indføre, lige så lang tid tager det at genopbygge den tillid, der er gået tabt.

Annonce