Annonce
Biler

Bilister kan se frem til kontrol i Hellerup-ugen

Motorstyrelsen vil være til stede i Skagen i uge 29, hvor medarbejderne har ekstra fokus på biler og afgiftsforhold. Foto: Motorstyrelsen
Motorstyrelsen vil kontrollere, om bilisterne har deres afgiftsforhold i orden, når mange turister ventes at besøge Skagen i uge 29.

Der bliver tæt trafik i Skagen, når op mod 50.000 turister traditionen tro ventes at komme til den nordlige ferieby i uge 29, den såkaldte Hellerup-uge, hvor der plejer at være mange specielle køretøjer.

Erfaringer fra tidligere år viser dog, at nogle bilister ikke overholder reglerne for privat kørsel i gulplade- og firmabiler. Derfor er Motorstyrelsen på kontrolaktion i Skagen. Her vil styrelsens folk fra Skat blandt andet kontrollere, om der er betalt korrekte afgifter på køretøjer, og om de er registreret korrekt. - Det er vores erfaring, at en del af dem, der besøger Skagen i uge 29, ikke overholder reglerne for kørsel i gulplade- og firmabiler. Derfor er vi til stede i den pågældende uge, og jeg vil gerne opfordre alle, der er i tvivl, til at se nærmere på reglerne. Overtræder bilisterne reglerne, risikerer de nemlig at skulle betale en bøde eller et større beløb i afgift – og det er ærgerligt for en ellers dejlig tur til Skagen, siger underdirektør i Motorstyrelsen Jørgen Rasmussen. Motorstyrelsen gennemfører med jævne mellemrum kontroller forskellige steder i landet for at undersøge, om bilisterne har deres registrerings- og afgiftsforhold i orden. Derudover har styrelsen opprioriteret vejledningsindsatsen over for bilisterne. Hvis bilisterne er i tvivl, kan de orientere sig på skat.dk/motor eller ringe til Motorstyrelsen på 72 22 15 15.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Lysende græskar på skovstien

Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce