Annonce
Faaborg-Midtfyn

Bilister bruger ulovlig smutvej: Beboer ønsker villavej lukket

På 30 minutter når Søren Danielsen at sætte 13 streger. Hver streg tæller en bilist, som ikke gør et stop, mens vedkommende passerer igennem Nyvej/Villavej. Foto: Kim Rune
Søren Danielsen bor på Nyvej i Ringe, og han er træt af bilister, som bruger vejen som smutvej. Han mener, vejen burde lukkes og har endda selv tilbudt at betale.

Ringe: 13 bilister på 30 minutter.

På trods af skilte, der tydeligt siger, at gennemkørsel er forbudt, skal man ikke stå ret længe i svinget, hvor Villavej bliver til Nyvej, for at opdage, at ikke alle bilister følger anvisningen.

Fra svinget kan man se, hvor begge veje slutter, og dermed se, hvor mange bilister der bruger vejen som en smutvej uden om brostensbelagte Jernbanegade og Algade.

Avisen møder Søren Danielsen en eftermiddag i netop dette sving. Han bor lidt længere nede ad Nyvej, og han er ikke just begejstret for den gennemkørende trafik.

- Folk bruger det som en smutvej til brugsen, stationen og genbrugspladsen. Lørdag er den helt store dag med trailere. De fleste er lokale og ved godt, det er forbudt. Men folk har altid gjort det, og det er der jo aldrig sket noget ved, siger Søren Danielsen.

På den halve time, avisen opholder ham med spørgsmål, tæller han i alt 13 bilister - uden et ærinde - bruge vejen som smutvej.

- Ham dér, han er dog frikendt. Han bor lige dér henne, siger Søren Danielsen, idet en mørk bil passerer forbi i svinget og ganske rigtigt parkerer lidt længere nede ad vejen.

Annonce
Bilister smutter igennem asfaltbelagte Nyvej/Villavej og undgår dermed brostenene på Jernbanegade og Algade. Foto: Kim Rune

 

Chikaner hjælper ikke

I forbindelse med den journalistiske kampagne Vores veje har avisen bedt læserne komme med input til, hvad avisen bør undersøge.

Søren Danielsen er en af læserne, som har stillet et spørgsmål: "Der er over 500 biler i døgnet på Villavej/Nyvej i Ringe, hvor der er gennemkørsel forbudt. Jeg har flere gange kontaktet kommunen og politiet. Hvorfor sker der intet?"

Kommunen gennemførte en trafiktælling på vejen i 2017. Den viste, at der på det tidspunkt kørte 512 biler igennem om dagen med en gennemsnitsfart på cirka 31 kilometer i timen.

Avisen har ad flere omgange beskrevet smutvejs-problematikken. Sidste år blev der sat chikaner op - fire på Villavej og to på Nyvej.

- Det mærker jeg ikke meget til, siger Søren Danielsen, som dog alligevel erkender, at det nok har taget lidt af farten, uden dog at påvirke antallet af biler.

- Folk køber hus her med en forventning om, at det er en stille vej tæt på byen. Men det er det ikke, siger han.

Ifølge Søren Danielsen har chikanerne ikke hjulpet på mængden af biler, som tager smutvejen. Foto: Kim Rune

Trafiktælling og kontrol på vej

Søren Danielsen efterlyser endnu en trafiktælling for at få afklaret, om chikanerne virkelig har hjulpet, eller om de er "spild af penge".

Faaborg-Midtfyn Kommune oplyser til avisen, at Nyvej/Villavej er på listen over tællinger, som skal gennemføres i år.

Også hos Fyns Politi er man opmærksom på strækningen. Søren Danielsen har nemlig efterspurgt en kontrol.

- Vi har ikke været der endnu, men vi prøver at lægge det ind i planen, så snart det er muligt, siger politikommissær Preben Ingemansen fra politiets færdselsafdeling.

Politikommissæren lover, at der nok skal komme en kontrol på et tidspunkt, men hvornår hverken kan eller vil han røbe.

Ved starten af både Nyvej og Villavej står et skilt, der siger "Gennemkørsel forbudt". Foto: Kim Rune

Drømmer om vejlukning

Den optimale løsning vil under alle omstændigheder være at lukke vejen helt, mener Søren Danielsen.

Han har også allerede gjort sig tanker om, hvor stregen i så fald skal slås. Nemlig dér, hvor Nyvej møder Tværvej.

- Jeg har endda tilbudt kommunen at betale. Sådan et par store kampesten kan ikke koste mange penge, siger han og fortæller, at han har fået at vide, at kommunen ikke på den måde må lade borgere stå for udgiften.

Ifølge ham undskylder kommunen sig blandt andet med dårlig økonomi. Et andet argument, som tidligere er blevet brugt, er, at renovationsbiler ikke ville kunne vende. Men også det kategoriserer Søren Danielsen som en dårlig undskyldning.

Avisen har forsøgt at fange formand for Teknik- og Miljøudvalget Søren Kristensen (V) for at høre, om en vejlukning kunne komme på tale. Men det har ikke været muligt at få en kommentar.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Erhverv

Plads til 1000 ansatte: Pensionsselskab investerer 381 millioner kroner i kæmpestort kontorbyggeri ved SDU

Leder For abonnenter

Byfester og markeder slipper for dyrt papirnusseri: En prisværdig skrotning

Man kan undre sig over, at et ministerium udsteder nye regler, hvor de negative virkninger er langt større end den mulige gevinst. Og at man fra politisk hold ikke kvæler den slags administrativt makværk, inden det forlader ministerkontoret. Men ud fra mottoet "bedre sent end aldrig" kan man også rose en minister, der ikke er bange for at smide en forfejlet regel i papirkurven. Ekstra prisværdigt er det, hvis skrotningen bremser overflødigt bureaukrati, som samfundet har rigeligt af. Lad os vælge den positive tilgang: Skulderklap til boligminister Kaare Dybvad Bek, som dropper en tåbelig ændring i et bygningsreglement. Ændringen ville gøre arbejdet surt for masser af frivillige, som bruger deres fritid på at gøre livet sjovere for tusinder af danskere. Hvis en række fynske folketingsmedlemmer nåede at presse ministeren, sådan som de ifølge Kertemindes borgmester Kasper Olesen lovede at gøre, må de gerne tage en del af æren. Den nu droppede ændring drejer sig om de byfester og markeder, som holdes overalt i landet. Nogle er velkendte og traditionsrige, andre dukker op og lukker igen. Fælles for dem alle er, at de er populære og at de primært arrangeres og drives af frivillig arbejdskraft. Ofte får arrangørerne hjælp af lokale idrætsforeninger, som honoreres med et beløb til den altid trængende klubkasse. Bortset fra fuldemandstvister og lidt trafikkaos har der aldrig været problemer med disse folkelige arrangementer. Så hvad der fik Transport- og Boligministeriet til at lancere stramninger, der skulle træde i kraft 1. januar, er svært at fatte. Men i hvert fald: Det var nu ikke længere nok, at kommunen enten gratis eller mod et beskedent gebyr lavede en pladsfordelingsplan. Nu skulle en plantegning laves af en ekstern certificeret brandrådgiver til mellem 1200 og 1500 kroner i timen. For et lille marked ville den samlede pris blive over 10.000 kroner. Dertil kom mere papirbøvl. Ifølge formand for Sammenslutningen By- og Markedsfester, Otto Skak, ville denne ekstraudgift og dette ekstraarbejde få mange foreninger til at lukke ned - til ærgrelse for mange og til gavn for ingen. Nu kan - med Dybvad Beks ord - frivillige bruge kræfterne på at være frivillige. En selvfølge, kan man tilføje.

Annonce