Annonce
Assens

Bilist: Hvorfor lyser trafiklyset ikke bare grønt?

Lyskurv ved Vissenbjerg Skole. Foto: Kim Rune
Tommy Christensen, Vissenbjerg, forstår ikke, hvorfor han gang på må stoppe for rødt på Søndersøvej, når han kører bag en bil, der har grønt. Alle de røde lys giver unødig forurening, mener han.

Vissenbjerg: Tommy Christensen, Vissenbjerg, forstår ikke, hvorfor han gang på gang må stoppe for rødt ved trafiksignalet ved Vissenbjerg Skole på Søndersøvej.

Hvis lyset i stedet lyste permanent grønt, og skiftede til rødt, når bløde trafikanter skal krydse vejen, ville trafikken glide bedre og forureningen mindskes, mener Tommy Christensen.

Han oplever, at kører han bagved en anden bil med 50 kilometer i timen og behørig afstand, skifter lyset til grønt for den forankørende, men bliver rødt, før han når frem.

- Der er altså meget trafik på den vej og også mange lastbiler, siger Tommy Christensen, der dermed synes, der stoppes og gasses op alt for mange gange.

- Lyskurven skifter døgnet rundt, året rundt og dermed også i skoleferierne. Det er totalt unødvendigt, mener Tommy Christensen, der synes, at lyset i stedet skulle lyse permanent grønt, indtil der kom en fodgænger.

Annonce
Lyskurv ved Vissenbjerg Skole. Foto: Kim Rune

Sikkerhed prioriteres

Hvis Tommy Christensen ikke når at komme over for grønt i de situationer, hvor han kører bag en anden bil, er det, fordi afstanden til denne er mere end 90 meter, fortæller Kenneth Bigom Nielsen, fra ITS-Teknik, der har leveret lyssignalerne til Assens Kommune.

Princippet er det samme ved alle skolelys i kommunen. Trafikken afvikles med mindst mulig ventetid for både gående og kørende.

- Det lille skoleanlæg er som de øvrige kryds i Vissenbjerg et fuldt trafikstyret anlæg, der er indrettet sådan, at det skal give så lidt ventetid som muligt. Der er to farver. Grønt for fodgængere og grønt for biler. Når der ikke er trafik, går anlægget på rødt. Hvis det stod i grønt, ved vi af erfaring, at så kører folk mere end 50 kilometer i timen, man vil nå at komme med, inden det skifter til rødt, forklarer han.

En radar måler bilens hastighed. Kører den 50 kilometer eller mindre i timen skifter signalet til grønt i så stor afstand, at den kan fortsætte uden at ændre på hastigheden. Er lyset først grønt, hjælpes alle igennem krydset uanset hastigheden. Når Tommy Christensen oplever, at det skifter til rødt, kan det ifølge Kenneth Bigom Nielsen kun være, fordi afstanden mellem de to biler er mere end 90 meter.

- Hvis vi valgte at have grønt hele tiden, vil hastighedsniveauet stige, og så skal det dæmpes med bump og lignende, konstaterer Kenneth Bigom Nielsen.

- Der er også nogle, der brager over for rødt i forventningen om, at det skifter til grønt, men så er det en politisag, fastslår Kennneth Bigom Nielsen, der nogle gange får henvendelser fra kommuner om, hvad man kan gøre ved det problem.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Medicinpriser på himmelflugt: Kom nu ud af starthullerne, sundhedsminister

Hvor er det dog fattigt, at sundheds- og ældreminister Magnus Heunicke i et svar til Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg ikke har et eneste konkret bud på, hvordan han vil forhindre de danske medicinpriser i at stige og falde så voldsomt, som tilfældet er. Svaret til udvalget er givet som følge af en række række sager, hvor blandt andre fynske pensionister har oplevet meget store udsving i medicinpriserne. Det sker eksempelvis, når medicinalvirksomhederne har forsyningsvanskeligheder, og de tilbageværende leverandører hæver prisen. Som avisen tidligere har beskrevet, kan det føre til pludselige prisstigninger på op til 1200 procent for uundværlig medicin. Ministeren vil, som det fremgår af dagens avis, undersøge "mulige tiltag", der kan forebygge, at medicinpriserne stiger eksplosivt. Og det er skam fint, at ministeren vil undersøge sagen, for det er altid klogt at undersøge tingene til bunds, inden man træffer vidtgående beslutninger. Det er imidlertid forunderligt, at ministeren ikke er nået længere i sagen. Det er veldokumenteret, at visse produkter på det danske medicinmarked svinger endog meget voldsomt i pris, og derfor kan sagen ikke være ukendt hos ministeren eller i hans ministerium. Derfor ville det være naturligt, at ministeren allerede på nuværende tidspunkt havde en plan for, hvordan han vil løse problemerne. Og at han derfor i sit svar til udvalget ville præsentere nogle håndfaste initiativer, der kan skabe ro om medicinpriserne til gavn for patienterne og dermed vælgerne. Men nej: Foreløbig skal sagen undersøges nærmere. Det skaber en forståelig utryghed hos patienterne, at priserne på nødvendig medicin fluktuerer så voldsomt, som tilfældet er. Hvis man har knogleskørhed, skal man naturligvis kunne få sin medicin uden at skulle frygte for voldsomme prisændringer. Man har som patient, specielt som pensionist med en stram økonomi, brug for, at der er ro om medicinprisen. Derfor må Magnus Heunicke ud af starthullerne. Nu.

Annonce