Annonce
Fyn

Bilinspektør vidnede i retten: Derfor endte minkfedt på Storebæltsbroen før dødsulykke

Ifølge en bilinspektør var det ikke forsvarligt at køre med minkfedt i en container som den, der blev brugt i forbindelse med en dødsulykke i november. Minkfedtet skvulpede over og var skyld i, at flere bilister kørte galt. Foto: Michael Bager
Containeren, hvorfra der blev spildt minkfedt på Storebæltsbroen forud for en tragisk dødsulykke i november, var ikke egnet til at transportere den flydende last. Det forklarede en bilinspektør i retten fredag.

En 33-årig lastbilchauffør er tiltalt for ikke at have sikret sin last tilstrækkeligt og dermed uagtsomt været skyld i, at en etårig pige pådrog sig fatale skader i en færdelsulykke på Storebæltsbroen den 17. november sent om aftenen sidste år.

Han kørte med en lastbil med anhænger, der fragtede minkfedt, men containeren var ikke egnet til formålet og derfor endte minkfedtet på kørebanen. Det forklarede en bilinspektør, da han fredag vidnede i Retten i Svendborg i sagen mod den 33-årige lastbilchauffør og en 25-årig bilist fra Aarhus.

Containeren havde to låger på toppen, men de sluttede ikke helt tæt ved samlingen, og der var ingen lås til at holde dem på plads. Derfor gik det ifølge bilinspektøren galt, da lastbilchaufføren foretog en opbremsning for at undgå en bil med trailer foran sig.

- Min vurdering er, at slagteriaffaldet blev skubbet frem ved opbremsningen og opad i en søjle med så stort et tryk, at det kortvarigt skubbede lågerne op, så der blev spildt på motorvejen, sagde han.

Annonce

Imod retningslinjer

Ud fra fartskriveren i lastbilen kunne inspektøren se, at chaufføren bremsede med op til 4,7 m/s². Ifølge retningslinjerne skal gods sikres, så det kan modstå en opbremsning på otte m/s² uden at ende på kørebanen.

Han forklarede også, at der ved transport af væsker skal være tværgående skvulpeplader, der inddeler en container i mindre rum for at hindre, at væsken kommer i slinger, når man drejer. Det var der heller ikke i den pågældende lastbil.

Også ejeren af vognfirmaet, som den 33-årige kørte for, afgav vidneforklaring. Han fortalte, at firmaet har transporteret minkfedt siden grundlæggelsen i 1979. I sæsonen for pelsning er 20-30 af firmaets lastbiler beskæftiget med affald fra minkbranchen, og firmaet har aldrig før oplevet, at minkfedt er skvulpet over i trafikken.

- Gør minkavlerne, som de bør, er minkfedt nemt at håndtere, for så er det som en dej. Men kommer der for meget skyllevand i, kan det blive tyndere. Det kan man ikke se, fordi vandet er under fedtet, forklarede vognmanden.

- Så bliver det mere levende, men det vil typisk vise sig, når man læsser. Det kan man ikke køre med, og så skal der ske omlæsning. Det er chaufføren, der afgør, om situationen er forsvarlig, sagde han.

Firmaet fik efter trafikulykken en bøde på 2000 kroner, som ifølge ejeren mest af alt blev betalt, fordi det var en mindre bøde, og de ikke ville bruge tid i retten.

Vognmanden fortalte, at containeren er konstrueret til at køre med slagteriaffald og døde dyr og lever op til veterinærkravene. Containeren er fortsat i brug.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Parkering på fortove: Helt ærligt, vi er jo ikke Sverige

Lov er lov, og lov skal holdes, og derfor er vi på denne plads normalt stærke tilhængere af at overholde loven. For landets love, regler, forordninger, cirkulærer, rammer og aftaler er med til at skabe et samfund, hvor alle er stillet ens, uanset økonomisk, aldersmæssig, social, politisk, seksuel eller trosmæssig baggrund og orientering. Alligevel vil vi gøre en undtagelse i sagen om de rigide parkeringsregler, der omtales i avisen i dag. Regler, der gør, at en flyttemand ikke kan parkere sin flyttebil uden for den ejendom i et par timer, mens han bærer sofaer, lænestole og køkkengrej i flyttekasser ud i den ventende bil. Regler, der gør, at en vvs'er ikke kan parkere sin varevogn på et fortov for at løse et akut opstået problem med et lækkende vandrør i en etageejendom. Det er ganske enkelt for stift, for rigidt, for drakonisk. Danmark er et regelsamfund, og hurra for det. Men vi er ikke Sverige. Og vi skal have plads til, at vi også kan bo og leve i vores egne byer. Derfor skal en håndværker selvfølgelig kunne foretage en midlertidig parkering på et fortov uden at skulle frygte en parkeringsbøde. Det er klart, at vores gader og stræder ikke må ende i det rene kaos med biler parkeret på syditaliensk manér; på kryds og på tværs og på langs. Derfor skal vvs'eren, flyttemanden og tømreren parkere med den yderste omhu og omtanke, så han ikke er med til at skabe farlige situationer i trafikken, når gående eller cyklende skal udenom den parkerede lastvogn. Man kan mene, at håndværkere, flyttemænd og andre, der føler trang til at parkere på et fortov i en snæver vending, blot kan vælge lovlydighedens vej og anmode kommunen om en midlertidig parkeringstilladelse. Men helt ærligt: Hvor bureaukratisk kan verden blive? Lykkeligvis udviser mange parkeringsvagter allerede i dag konduite og sund fornuft i disse situationer og undgår at uddele bøder. Det er klogt og bestemt et eksempel til efterfølgelse. For helt ærligt. En flyttebil på et fortov skal der altså være plads til. Også selv om lov er lov.

Annonce