Annonce
Erhverv

Bilhus bygger nyt og renoverer for tocifret millionbeløb

Det nye bilhus begynder snart at skyde op på Stæremosegårdsvej, og direktør Peter Frederiksen krydser fingre for, at han kan byde indenfor i midten af november. Foto: Nils Mogensen Svalebøg
Toyota-forhandler Mogens Frederiksen Automobiler A/S investerer i nyt stort flagskib ved Rosengårdcenteret, og så glæder direktøren glæder sig til, at letbanebyggeriet klinger af.

Et bilhus med alt, hvad remmer og tøj kan rumme af modeller og samtidigt et hus, som både far, mor og børn, har lyst til at gå om bord i.

Det er ambitionen med byggeriet, som hen over sommeren og efteråret rejser sig i to etager hos Mogens Frederiksen Automobiler på Stæremosegårdsvej i Odense. Her - op og ned ad Rosengårdcenteret - investerer Toyota-forhandleren et tocifret millionbeløb i et nyt flagskib, som administrerende direktør Peter Frederiksen kalder "fremtidens bilhus".

- Vi bruger mellem 16 og tyve millioner kroner på at bygge nyt og på at renovere vores værksteder. Det er en stor investering, men vi tror på, at hvis vi skal gøre det, så skal det være nu, og vi vil gerne gøre det til et interessant hus at besøge for hele familien, også selv om man ikke har et bilbehov. Der skal selvfølgelig være fuld line-up af alle basismodellerne, der skal være et lækkert miljø at gå rundt i, og der skal også være noget for børnene. Vi har stadig en del på tegnebrættet, siger Peter Frederiksen og nævner virtual reality, hvor man med briller for øjnene kan gå rundt og prøve fremtidens bil.

Annonce

Det er en stor investering, men vi tror på, at hvis vi skal gøre det, så skal det være nu, og vi vil gerne gøre det til et interessant hus at besøge for hele familien, også selv om man ikke har et bilbehov.

Peter Frederiksen, administrerende direktør

3,2 millioner kroner

Direktøren ser frem til, at det nye byggeri med lidt medvind kan stå køreklart midt i november, og samtidigt ser han tilbage på et 2018-regnskab, som ikke blev noget at råbe højt hurra for, men heller ikke noget at buhe godt og grundigt af.

Mogens Frederiksen Automobiler har bilhuse i Odense M, Odense V samt i Nyborg, Faaborg og Svendborg, og samlet leverede koncernen i 2018 et resultat efter skat på 3,2 millioner kroner. Det er 1,1 millioner kroner mindre end 2017.

- Vi kunne godt have ønsket os det bedre, men vi er i en utroligt følsom branche, hvor vi skal se tingene over tre-fem år. Der kom store afgiftsreguleringer i 2017, og når du driver en butik med mange lånebiler, kan du ikke undgå at blive fanget af en afgiftsnedsættelse. Vi har brugt virkelig mange penge på at afskrive biler, så vi kunne komme af med dem og få dem solgt, siger Peter Frederiksen, der samtidigt ser frem til, at letbanebyggeriet letter.

De omfattende omlægninger og gravearbejder har gjort det sværere for kunderne, mener Peter Frederiksen.

- Vi har haft en del udfordringer i forbindelse med letbanebyggeriet. Vi har i flere perioder følt, at vi næsten var lukket inde, og kunderne har haft sværere ved at finde os. Vi har sagt til os selv, at det vel næsten ikke burde kunne være rigtigt, at vi kan mærke det, men det har vi altså kunnet. Sådan er det jo også for bagere og alle mulige andre, men vi glæder os i hvert fald, til letbanen er færdig, og vi synes også, vi så småt kan mærke, at det begynder at lette.

Mogens Frederiksen-koncernen har en egenkapital på knap 31 millioner kroner.

A/S Mogens Frederiksen Automobiler

A/S Mogens Frederiksen Automobiler.

Forhandler Toyota, har to bilhuse i Odense, yderligere tre i henholdsvis Nyborg, Svendborg og Faaborg.

Direktør: Jens Frederiksen

Regnskab 2018 i mio. kr. (2017 i parentes):

Bruttoresultat: 45.202 (46.414)

Resultat efter skat: 3.2 (4.4)

Egenkapital: 30.7 (30)

Annonce
Forsiden netop nu
Middelfart

På vej mod store temperaturstigninger: Bliv klogere på Middelfarts klimaløsninger - og find ud af, hvordan du kan hjælpe til

Leder For abonnenter

Tabet af tillid

Det er ikke bare ærgerligt, at døren fra nu af er låst af om aftenen på Ringe Bibliotek. Det er også urimeligt for flertallet af brugere. Alligevel er det en naturlig konsekvens, efter at stedet gennem nogen tid har været udsat for hærværk i et omfang, der er uden for det, der betegnes som god opførsel. God opførsel er ellers, hvad man burde kunne forvente, når kommunen tilbyder borgerne at komme gratis i kontakt med computerudstyr og bøger til udlån efter normal lukketid. En ekstra service, som det ikke er rimeligt, at flertallet skal udelukkes fra, fordi et mindretal vælger at misbruge den tillid, kommunen har lagt til grund for ordningen. At tillid bliver misbrugt rækker imidlertid ud over bibliotekets vægge. Tillid er nemlig den lim, der får samfundet til at hænge sammen. Tillid står mellem linjerne. Det er det selvfølgelige i, at man passer på hinanden og på ting - uanset om det er éns egne ting eller nogle, man får stillet til rådighed som f.eks. et møbleret bibliotek. Det er svært at se nogen have noget imod idéen om det aftenåbne bibliotek. På alle måder må det være attraktivt for borgere i Ringe at kunne bruge biblioteket, når det passer dem bedst - uanset om de tilhører dem, der gerne vil vide mere, eller dem der keder sig og savner et sted at være. Da biblioteket er ubemandet, koster det intet at drive ud over tilliden til brugernes gode opførsel. Når biblioteket i Ringe fremover er aflåst om aftenen, er det derfor ikke bare ærgerligt og urimeligt. Det er også trist, for det er et symbol på afviklingen af en åbenhed, som vores samfund i årevis har brystet sig af, og som adskiller sig fra andre samfund, der ikke tør nøjes med at bygge på tillid men er nødt til at gøre sig afhængig af dens modsætning - kontrollen. Kontrol koster. Det værste ved den er dog, at lige så let, den er at indføre, lige så lang tid tager det at genopbygge den tillid, der er gået tabt.

Odense

Letbanens etape to: Venstre vil lade vælgerne tale inden beslutning

Annonce