Annonce
Middelfart

Biavlere, jægere og e-sport: Sådan har Ejbyhallerne vendt minus til plus

Siden 2017 har børn kunnet gå til e-sport i Ejbyhallen, og det er et at de tiltag, der har vist sig at være gode for bundlinjen, forklarer centerleder Anders Bærholm. På billedet forrest: Valdemar Ganløse. Foto: Sofie Secher Karlsen
Skolebod, biavlere, jægere og hundeklubber og nye tiltag som for eksempel e-sport er i Ejby opskriften på en hal med plus på bundlinjen.

Ejby: En træls udvikling er i løbet af de seneste år vendt i Ejbyhallerne, som tæller hallerne i Ejby og Gelsted. I 2016 havde hallerne et underskud på 70.000 kroner - et tal som i 2018 var vendt til et plus på godt 45.000 kroner.

Forklaringen er ifølge centerleder Anders Bærholm en kombination af en driftig café i dagtimerne, en aktiv indsats for at få foreninger til at holde møder og generalforsamlinger i hallernes lokaler og nye tiltag som eksempelvis e-sportstræning.

- Jeg kan ikke genkende billedet af, at der ikke sker noget i hallerne rundt omkring. Vi er fuldt booket alle hverdage fra klokken 16 til 22 både i Ejby og i Gelsted. Det gælder også multisalen i Ejby. Vi har ledige tider fredag og i weekenderne, men de tider kan foreningerne ikke bruge til noget, forklarer centerlederen og fortæller, at antallet af udlejninger målt på timer har ligget stabilt i et godt stykke tid.

Annonce

Spreder sig som ringe i vandet

Anders Bærholm overtog jobbet som centerleder for tre år siden, og siden er det lykkedes at gøre flere landsdækkende organisationer opmærksomme på hallens centrale placering i landet. Eksempelvis afholder Danmarks Jægerforbund, biavlere og hundeklubber deres møder og generalforsamlinger i hallen.

- Det handler om god service og de rigtige priser, og så spreder det sig som ringe i vandet, lyder forklaringen fra Anders Bærholm.

- Skal man drive hal med overskud, nytter det ikke at sidde på kontoret. Man skal være en del af holdet, som også vasker op og skænker snaps, ellers giver det minus.

Ifølge Anders Bærholm er Ejbyhallernes café en underskudsforretning om aftenen, fordi langt de fleste forældre afleverer børnene ude foran og henter dem igen efter håndboldtræningen. De bliver ikke hængende i caféen, og spillerne mødes ikke til en sodavand efter træning på samme måde, som man gjorde for 20 år siden. Derfor er der om aftenen høflig selvbetjening og betaling via MobilePay, mens der i dagtimerne er personale på.

Og det er en god forretning. Hallens cafe agerer nemlig skolebod for eleverne på Ejby Skole i frikvartererne, ligesom den serverer varm mad for de børn, der bestiller, tirsdag og torsdag.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Debat For abonnenter

De gamle nyheder, 1945: Slut med togdrift om søndagen

1995 Ritt Bjerregaard har i hvert fald lært én ting af sin sag med lejligheden på Vesterbro i København: Prisen for at fastholde nogle principper kan blive for stor. Derfor valgte hun i går at meddele finansminister Mogens Lykketoft, at hun giver afkald på 166.000 kroner årligt i ministerpension oven i de godt 1,2 millioner lavt beskattede kroner, som hun får som EU-kommissær. Til Fyens Stiftstidende siger Ritt Bjerregaard, at hun dybest set er modstander af, at man skal rette sig efter tilfældige stemninger, eller hvad der tidligere har været praksis. Når jeg gav affald på pensionen, var det fordi, at situationen efterhånden var blevet så hysterisk, at den skyggede for alt det, jeg skulle lave som kommissær. 1970 Det er radioens udsendelser, der trods alt vinder i konkurrencen om lytter/seernes bevågenhed, måske fordi radiolytning er lettere at kombinere med andre gøremål. Sådan lyder konklusionen af en lytter- og seerundersøgelse, som Danmarks Radio har offentliggjort. Undersøgelsen viser blandt andet, at lytterne uhyre sjældent lukker for en radioudsendelse, fordi de finder den kedelig, Det gør derimod en del seere. Tv har dog stadig meget store seertal. Over to millioner mennesker ser aftenens første tv-avis, hvorimod den sene udgaves seertal er meget afhængig af, hvilken udsendelse, der ligger umiddelbart forud. Hvis det er et populært program, er der mange, der også ser tv-avisen bagefter. 1945 Den længe ventede nedskæring af statsbanetrafikken bliver nu til alvor. I går aftes udsendte statsbanerne meddelelse om, at nedskæringen skal træde i kraft den 1. februar, og at den reducerer toggangen til 20 procent af den normale trafik før krigen. Den almindelige regel for hverdagstrafikken bliver, at der kører et tog om morgenen og et om aftenen, og om søndagen vil der slet ikke køre damptog. Forbindelsen mellem landsdelene bliver efter den nye køreplan meget vanskelig, idet der kun bliver én forbindelse daglig i hver retning – og om søndagen kan man overhovedet ikke rejse. Færgebilletterne til Storebæltsoverfarten genindføres fra 1. februar og udleveres kun i begrænset omfang.

Nordfyn

Ungt ægtepar overtager kendt Bogense-spisested

Annonce