Annonce
Fødselsdag

Bestyrelsesboss i de højere luftlag fylder 60

Luftfart har været en rød tråd i Vagn Sørensens liv og karriere. Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Vagn Sørensen voksede op ved en lufthavn og drømte om at blive pilot.

Sådan skulle det ikke gå, men den jyske knægt kom alligevel op i de høje luftlag.

Han gjorde lynkarriere i luftfartsbranchen og er senere blevet professionelt bestyrelsesmedlem med et fuldt balkort. I sådan en grad, at han blev kåret til Årets Bestyrelsesformand sidste år.

Torsdag den 12. december fylder Vagn Sørensen 60 år.

Hans liv startede i trange kår i Vandel uden for Billund. Her fik han nærmest lyden og lugten af flyene fra den nærliggende lufthavn ind med modermælken.

Som 18-årig fik han fritidsjob hos SAS Catering, og efter at have taget en uddannelse som erhvervsøkonom i Aarhus var det også i SAS, at Vagn Sørensen fik sit første voksenjob.

Her gjorde han sig fortjent til titlen som luftbranchens vidunderbarn. På bare 12 år steg han i luftlagene fra nyuddannet til vicekoncerndirektør.

Men det var også her, hans karriere led det største knæk. Vagn Sørensen fik skylden for at stå bag ulovlige prisaftaler i en kartelsag og forlod SAS i unåde i 2001.

Hans renommé led dog ikke uoprettelig skade. Vagn Sørensen landede umiddelbart efter en chefstilling i det østrigske flyselskab Austrian Airlines.

Selskabet fik en overordentlig opdrift, og Vagn Sørensen fik tilnavnet "Reformatoren" i den østrigske presse.

Efter fem år dér skiftede Vagn Ove Sørensen direktørposterne ud med bestyrelsesposter. Som 47-årig ville han gerne prøve andet end luftfart.

Det fik han også hurtigt lov til, da han blev formand for telekæmpen TDC.

Remsen af poster gennem de seneste 13 år er alenlang og tæller også Scandic Hotels, DFDS, JP/Politikens Hus, Air Canada og en rådgiverrolle hos både kapitalfonden EQT og investeringsbanken Morgan Stanley.

Desuden har han været formand i FLSmidth siden 2011. Det var netop arbejdet med at få ingeniørkæmpen på ret køl, der gav ham hæderen som årets bestyrelsesboss.

Det travle arbejdsliv bliver blandt andet suppleret med rockkoncerter. En længere affære med The Boss har ført Vagn Ove Sørensen til ikke mindre end 98 af Bruce Springsteens koncerter i løbet af de seneste fire årtier. /ritzau

Annonce
Vagn Ove Sørensen blev kåret som Årets Bestyrelsesformand i 2018. ólafur Steinar Gestsson/Ritzau Scanpix
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Middelfart For abonnenter

Lukket feriecenter tæt på åbning: Oprørte husejere stempler lejeaftale med feriecenter som ulovlig

Debat For abonnenter

De gamle nyheder, 1945: Slut med togdrift om søndagen

1995 Ritt Bjerregaard har i hvert fald lært én ting af sin sag med lejligheden på Vesterbro i København: Prisen for at fastholde nogle principper kan blive for stor. Derfor valgte hun i går at meddele finansminister Mogens Lykketoft, at hun giver afkald på 166.000 kroner årligt i ministerpension oven i de godt 1,2 millioner lavt beskattede kroner, som hun får som EU-kommissær. Til Fyens Stiftstidende siger Ritt Bjerregaard, at hun dybest set er modstander af, at man skal rette sig efter tilfældige stemninger, eller hvad der tidligere har været praksis. Når jeg gav affald på pensionen, var det fordi, at situationen efterhånden var blevet så hysterisk, at den skyggede for alt det, jeg skulle lave som kommissær. 1970 Det er radioens udsendelser, der trods alt vinder i konkurrencen om lytter/seernes bevågenhed, måske fordi radiolytning er lettere at kombinere med andre gøremål. Sådan lyder konklusionen af en lytter- og seerundersøgelse, som Danmarks Radio har offentliggjort. Undersøgelsen viser blandt andet, at lytterne uhyre sjældent lukker for en radioudsendelse, fordi de finder den kedelig, Det gør derimod en del seere. Tv har dog stadig meget store seertal. Over to millioner mennesker ser aftenens første tv-avis, hvorimod den sene udgaves seertal er meget afhængig af, hvilken udsendelse, der ligger umiddelbart forud. Hvis det er et populært program, er der mange, der også ser tv-avisen bagefter. 1945 Den længe ventede nedskæring af statsbanetrafikken bliver nu til alvor. I går aftes udsendte statsbanerne meddelelse om, at nedskæringen skal træde i kraft den 1. februar, og at den reducerer toggangen til 20 procent af den normale trafik før krigen. Den almindelige regel for hverdagstrafikken bliver, at der kører et tog om morgenen og et om aftenen, og om søndagen vil der slet ikke køre damptog. Forbindelsen mellem landsdelene bliver efter den nye køreplan meget vanskelig, idet der kun bliver én forbindelse daglig i hver retning – og om søndagen kan man overhovedet ikke rejse. Færgebilletterne til Storebæltsoverfarten genindføres fra 1. februar og udleveres kun i begrænset omfang.

Nordfyn

Ungt ægtepar overtager kendt Bogense-spisested

Annonce