Annonce
Gear

Bentley søsætter verdens hurtigste SUV

Den enorme Bentley Bentayga Speed kan nu sætte sig på tronen som verdens hurtigste suv. Foto: Bentley

Den nye Bentley Bentayga Speed kører stærkere end Lamborghini Urus.

Det måtte jo komme - et kapløb om at være hurtigst i de højere firehjulede luftlag.

Her lægger det hæderkronede tysk-ejede Bentley sig i spidsen med den nye Bentayga Speed, som klarer 306 kilometer i timen på toppen og dermed slår koncern-fætteren Lamborghini Urus, som har brystet sig af en topfart på 305 kilometer i timen.

Den nye model bliver hovedattraktionen for Bentley ved det kommende motorshow i Genève, hvor de mest eksklusive modeller dominerer.

Den nye rekord er opnået ved at opgradere 6,0-liter W12-motoren fra 608 hk til 626 hk og på den front hæve topfarten for modellen fra 301 til de 306 kilometer i timen, mens accelerationen fra 0 til 100 er faldet fra 4,1 sekunder til 3,9 sekunder. Det er dog stadig 0,3 sekunder langsommere end Lamborghini Urus. Momentet er voldsomme 900 Nm, som sikrer et konstant flow af kræfter.

Annonce
Topmodellen er opgraderet med fart-trim, som bl.a. omfatter en kæmpe bagspoiler. Foto: Bentley

Stor bedrift

Lad det være sagt med det samme, vi befinder os i et luftlag, hvor der næppe er nogen, som måler, men hvor wow-effekten har stor værdi, også selv om fortsat flere vender blikket mod de fremadstormende elbiler. Det er dog fortsat imponerende at kunne flytte en så stor, høj og tung bil så hurtigt. I den forbindelse er undervognen strammet op og gearskiftet i Sport-mode-indstilling optimeret.

Samtidig spiller bilens anti-roll-system, som hindrer, at bilen vipper i sving, en rolle i opgaven med at holde de enorme 22-tommer hjul på vejen. Bentley Speeds gigantiske keramiske bremseskiver er de største nogensinde i en Bentley, og de kan klare temperaturer op til 1000 grader.

Inden døre er den engelske stil gennemført, men med let sportslige detaljer på sæder og trim. Foto: Bentley

Plads til lir

Selv om vi befinder os i bilernes superliga, er der alligevel lidt lir, som fortæller, at det her er en ekstra hardcore Bentayga. Det gælder lige fra de specialdesignede aluminiumsfælge til den enorme bagudvendte kasket af en bagspoiler.

Vi finder også masser af matlakeret aluminiumstrim, mens man indendørs i den ellers mørke kabine finder såkaldte "swooshes", hvor farverige kontrastfarver bryder monotonien. Her ruller Bentley også hele arsenalet af wellness og infotainmentudstyr ud mellem kulfiberfiberpanelerne og alcantara-betrækket. Det gælder blandt andet 22-vejs-massageforsæder og bagsæder med egen skærm.

Der er ikke meldt priser ud på Bentley Bentayga Speed. Men de er formentlig lige så astronomiske som hastigheden.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn For abonnenter

- Vi ved godt, det er ulovligt: Derfor parkerer varebilerne midt på fortovet

Leder For abonnenter

Parkering på fortove: Helt ærligt, vi er jo ikke Sverige

Lov er lov, og lov skal holdes, og derfor er vi på denne plads normalt stærke tilhængere af at overholde loven. For landets love, regler, forordninger, cirkulærer, rammer og aftaler er med til at skabe et samfund, hvor alle er stillet ens, uanset økonomisk, aldersmæssig, social, politisk, seksuel eller trosmæssig baggrund og orientering. Alligevel vil vi gøre en undtagelse i sagen om de rigide parkeringsregler, der omtales i avisen i dag. Regler, der gør, at en flyttemand ikke kan parkere sin flyttebil uden for den ejendom i et par timer, mens han bærer sofaer, lænestole og køkkengrej i flyttekasser ud i den ventende bil. Regler, der gør, at en vvs'er ikke kan parkere sin varevogn på et fortov for at løse et akut opstået problem med et lækkende vandrør i en etageejendom. Det er ganske enkelt for stift, for rigidt, for drakonisk. Danmark er et regelsamfund, og hurra for det. Men vi er ikke Sverige. Og vi skal have plads til, at vi også kan bo og leve i vores egne byer. Derfor skal en håndværker selvfølgelig kunne foretage en midlertidig parkering på et fortov uden at skulle frygte en parkeringsbøde. Det er klart, at vores gader og stræder ikke må ende i det rene kaos med biler parkeret på syditaliensk manér; på kryds og på tværs og på langs. Derfor skal vvs'eren, flyttemanden og tømreren parkere med den yderste omhu og omtanke, så han ikke er med til at skabe farlige situationer i trafikken, når gående eller cyklende skal udenom den parkerede lastvogn. Man kan mene, at håndværkere, flyttemænd og andre, der føler trang til at parkere på et fortov i en snæver vending, blot kan vælge lovlydighedens vej og anmode kommunen om en midlertidig parkeringstilladelse. Men helt ærligt: Hvor bureaukratisk kan verden blive? Lykkeligvis udviser mange parkeringsvagter allerede i dag konduite og sund fornuft i disse situationer og undgår at uddele bøder. Det er klogt og bestemt et eksempel til efterfølgelse. For helt ærligt. En flyttebil på et fortov skal der altså være plads til. Også selv om lov er lov.

Annonce