Annonce
Odense

Bennys mor gav tømmerhandel negativ anmeldelse: Så nægtede tømmerhandlen ham adgang

Benny Søhave Sørensen er ved at sætte lejligheder i stand i en ejendom centralt i Odense. Da han forsøgte at købe egetræslister i Odense Lavpris Tømmerhandel, fik han at vide, at han ikke var velkommen, fordi hans mor har givet forretningen en negativ anmeldelse på nettet. Foto: Simon Trøjgaard Jepsen
Stribevis af kunder kritiserer Odense Lavpris Tømmerhandel for elendig kundeservice. En kunde, Benny Sørensen, er nægtet adgang, fordi hans mor har skrevet negativt om tømmerhandlen på nettet. Direktør afviser at stille op: "I skriver ikke sandheden".

Odense: Din mor har skrevet en dårlig anmeldelse af os på nettet, og derfor må du ikke handle her.

Sådan lød den kontante besked til 33-årige Benny Søhave Sørensen, da han onsdag i sidste uge var taget i Odense Lavpris Tømmerhandel for at købe materialer til at istandsætte lejligheder. Han driver et lille boligselskab med fem mindre ejendomme på Fyn, og til renoveringen af et køkken havde han brug for egetræslister, som Odense Lavpris Tømmerhandel forhandler, og som er svære at skaffe andre steder på Fyn.

Han kørte til tømmerhandlen på Lumbyvej ved Næsby, hvor man som kunde selv laster sine varer, og med traileren fuld af lister og andre småting kørte han frem for at betale. En ekspedient kom ud og spurgte, om Elin Sørensen er hans mor.

Annonce

- Min mor og jeg har tidligere været i Odense Lavpris Tømmerhandel og handle sammen, for hun hjælper mig nogle gange med mine projekter. Ekspedienten kan sandsynligvis kende mig, og da jeg svarer ja til, at hun er min mor, siger han bare: "Så ønsker vi ikke at betjene dig. Så kan du godt læsse varerne ned", fortæller Benny Sørensen.

Hans mor skrev for en måned siden en kort anmeldelse af Odense Lavpris Tømmerhandel på Google:

- De unge i Odense Lavpris Tømmerhandel giver en god service, mens de ældre er uforskammede. Jeg er fritaget for at gå med maske, men en ældre medarbejder skældte mig ud og gik fire meter væk fra mig, skrev hun.


Det er ikke på nogen måder i orden at behandle kunderne sådan.

Jurist Rikke Seerup, Forbrugerrådet Tænk


Den anmeldelse fik konsekvenser for Benny Sørensen, som fik besked på at aflæsse sin trailer. Da han nægtede, fjernede ekspedienten varerne fra traileren, og han måtte køre igen uden de ønskede lister.

- Ekspedienten siger, at hvis folk ikke bryder sig om at handle hos dem, skal de ikke handle der mere. Jamen, det er min mor, der har givet anmeldelsen, ikke mig. De kan da ikke bare nægte folk adgang på grund af en anmeldelse, slet ikke en anmeldelse fra en anden person, siger jeg til ham. Men det vil han ikke lytte på, fortæller Benny Sørensen.

Tavs direktør

Hans oplevelse i Odense Lavpris Tømmerhandel er tilsyneladende ikke enestående. Stribevis af kunder giver tømmerhandlen bundkarakterer i anmeldelser på Google og Trustpilot (se eksempler i supplerende artikel). På Trustpilot scorer tømmerhandlen 1,5 ud af 5 stjerner, hvor tre ud af fire kunder giver bedømmelsen "dårlig" - den lavest mulige bedømmelse.

På Google er den samlede score 3,7 ud af 5, hvor brugere roser tømmerhandlen for lave priser og stort udvalg, men i hårde vendinger kritiserer manglen på kundeservice og hjælpsomhed.

Fyens Stiftstidende har forsøgt at forholde kritikken for Odense Lavpris Tømmerhandel, men direktør Morten Møller Nørgaard er fåmælt over telefonen:

- Det er Morten.

Goddag, det er Jon Gehlert, journalist på Fyens Stiftstidende, må jeg have lov at forstyrre dig?

- Næ, jeg har ikke tid lige nu.

Okay, hvornår kan jeg fange dig på telefonen?

- Jamen, jeg kan lige ringe tilbage. Hvad drejer det sig om?

Det drejer sig om, at en kunde har handlet ude ved jer og har haft en lidt speciel oplevelse. Det vil jeg gerne have din kommentar til.

- Det vil jeg ikke give nogen kommentar til, for I skriver ikke sandheden, så det vil jeg ikke.

Du vil ikke have mulighed for at kommentere det?

- Nej.

Herefter lægger direktøren på.

- Uanset om en forretning har juridisk ret til at afvise kunder, er det da ikke en fin adfærd. Det er et vanvittigt grundlag at afvise mig på, at min mor har skrevet en negativ anmeldelse, mener Benny Søhave Sørensen. Foto: Simon Trøjgaard Jepsen
Annonce

Lovligt, men forkert

Direktøren og hans virksomhed har faktisk retten på deres side i forhold til at afvise kunder, forklarer jurist Rikke Seerup fra Forbrugerrådet Tænk.

- Juridisk set kan forretningen godt afvise en kunde, for det er deres butik og deres ejendomsret. Så længe forretningen ikke afviser på et diskriminerende grundlag - for eksempel race eller køn - så kan de godt afvise kunder.

Men Forbrugerrådet Tænk er bestemt ikke imponeret af Odense Lavpris Tømmerhandels ageren.

- Vi synes ikke, det er okay, og det er ikke på nogen måder i orden at behandle kunderne sådan. Det er problematisk, hvis man afviser folk på grund af en negativ brugeranmeldelse, og jeg har aldrig før hørt om, at en kunde er afvist på grund af det, siger Rikke Seerup.

- Det er ikke engang ham selv, der har skrevet anmeldelsen. Butikken må gå i dialog med kunden, og butikken bør vende det om og spørge sig selv: Hvordan kan man gøre den kritiske kunde positiv?

Annonce

Envejs skældud

Benny Sørensen er på ingen måde positivt stemt over for Odense Lavpris Tømmerhandel, og han ønsker at stå frem med sin oplevelse, så forretningen kan forbedre sig.

- Rigtig mange kunder har haft en grim oplevelse hos dem, så det er vigtigt at gøre noget. Det er et ærgerligt sted at komme ud, og Odense Lavpris Tømmerhandel gør på mange punkter Odense til et værre sted for håndværkere og gør det selv-folk. Måske kan vi give dem en bold at gribe og blive lidt bedre i deres kundeservice.

Han afviser, at han selv har opført sig på en måde, der kunne give forretningen anledning til at bortvise ham.

- Jeg har også tidligere oplevet, at de har skældt ud eller talt i en grim tone, men det har jeg ladet ryge ud til højre. Måske har jeg svaret igen, men jeg har aldrig lavet en scene eller noget. Det er jo en forretning, der er kendt for at skælde ud, men deres kunder må ikke skælde ud på sociale medier. I Odense Lavpris Tømmerhandel svarer man åbenbart på lidt kritik med at lukke folk ude.

Odense Lavpris Tømmerhandel

Forhandler træ, byggematerialer, vvs-tilbehør, el-værktøj og meget mere fra 50.000 kvadratmeter indeareal og 300.000 kvadratmeter udenomsplads. 

Beliggende ved Næsby. Grundlagt i 1981 af Mads Møller Nørgaard, som tog de første skridt mod at etablere tømmerhandlen, ved at skibet Tuscana sank i Skagerrak, hvorfra træ drev i land, som han opkøbte og solgte videre.

 Drives i dag af sønnen Morten Møller Nørgaard.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Navne

En handlekraftig kvinde fylder 80

Faaborg-Midtfyn

Lokal nedlukning af sogn truer efter fødselsdag og fest: Nu lukker alle kommunens bosteder for besøg

Annonce