Annonce
Udland

Belgisk eks-minister: Håbløshed skaber hellige krigere

Når du er fortvivlet, er du et meget lettere bytte for hadprædikanter, siger tidligere belgisk minister.

Det er svært præcist at sige, hvorfor så mange unge belgiske muslimer rejser til Syrien for at blive hellige krigere.

Men fattigdom, mangel på arbejde og trøstesløse fremtidsudsigter kan være en forklaring på, at Belgien er storleverandør af unge muslimer til ekstremistiske bevægelser som Islamisk Stat.

Det mener den tidligere belgiske justitsminister Laurette Onkelinx.

- Fortvivlelse er helt sikkert en af de vigtigste forklaringer, siger hun til tv-selskabet RTBF.

- Når du er fortvivlet, når du ikke har nogen fremtid, er du et meget lettere bytte for hadprædikanter, tilføjer hun.

Matthew Levitt fra det amerikanske Washington Institute har studeret fænomenet under flere besøg i Belgien.

- Vi har set Belgien være i centrum af begivenhederne i et godt stykke tid. Du kan se det bare ved at spadsere rundt i hovedstaden, siger han.

Bruxelles er mest kendt som hovedkvarter for EU, men man skal ikke bevæge sig ret langt væk fra EU-institutionernes perfekte glas- og stålbygninger, før en anden virkelighed dukker op.

I forstaden Molenbeek dominerer nedlagte industribygninger og nedslidte huse. Ledigheden blandt unge mellem 18 og 25 år er helt oppe i nærheden af 50 procent.

Og det er blandt andet i de fattige kvarterer af Bruxelles, at frøene til vrede og had bliver sået, mener tidligere justitsminister Laurette Onkelinx.

Blandt de industrialiserede lande har Belgien ifølge OECD en af de højeste andele af unge, som ikke er i arbejde, under uddannelse eller i praktik.

I forhold til befolkningens størrelse har Belgien rekord i antallet af "Syrien-krigere", og i faktiske tal er Belgien nummer tre efter langt større lande som Storbritannien og Frankrig.

Næsten 300 personer med belgisk pas menes fra slutningen af 2011 til december 2013 at være rejst til Syrien for at kæmpe side om side med jihadister ifølge International Centre for the Study of Radicalisation.

Aktuelt menes 170 belgiere at være i Syrien, skønner den belgiske regering. Andre 40 menes at være blevet dræbt i det borgerkrigsramte land.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Fyn

Borgmester om Middelfarts jobvækst: - Først og fremmest er det et udtryk for, at mange af kommunens virksomheder klarer sig godt

Annonce