Annonce
Faaborg-Midtfyn

Bekymrede borgere i landsby: Hver fjerde bil kører alt for stærkt

En trafikmåling på Langgade i Espe har bekræftet borgernes frygt - nemlig at der køres stærkt på strækningen. Arkivfoto: Sugi Thiru
Trafiktælling på Langgade i Espe viser, at der køres alt for stærkt gennem byen, og nu må der gøres noget, lyder det fra borgere. Teamleder i kommunen erkender fartproblemet.

Espe: Der køres for stærkt på Langgade i Espe.

Sådan lød opråbet lige før sommerferien fra borgere, som på ingen måde var i tvivl om, at biler og lastbiler har for meget fart på gennem byen.

Nu bekræfter en trafiktælling, foretaget af kommunen, borgernes bekymring. Den viser nemlig, at 2/3 af alle bilister kører mere end de tilladte 50 km/t.

- Den bekræfter jo vores frygt. Gennemsnitshastigheden er ikke vildt høj, men det er bekymrende, at 65 procent af bilerne kører for stærkt, siger Peter Dalhoff, der har boet i Espe siden 2008.

Ifølge trafiktællingen er gennemsnitsfarten lidt over 53 km/t. Hver femte bil kører dog mere end 60 km/t, mens speedometeret står på mere end 70 km/t hos hver tyvende af køretøjerne.

Med 1700 biler i døgnet er det omkring 400 biler, der kører mindst 10 km/t for stærkt gennem byen.

- Det synes jeg lyder af ret meget. Det er et sted, hvor mange skal krydse vejen, og der er ikke super meget plads til cykler. Så jo, det er da bekymrende, pointerer Peter Dalhoff.

Annonce

Trafiktællingen

Trafiktællingen på Langgade i Espe blev lavet fra 20. august til 28. august.

I gennemsnit kører der 1700 biler og lastbiler på Langgade i døgnet. 239 af dem er lastbiler.

Trafiktællingen viser, at 2/3 kører mere end de tilladte 50 kilometer i timen. Hver femte bil kører mere end 60 kilometer i timen.

Knap fem procent af køretøjerne er over 70 kilometer i timen.

Gennemsnitsfarten er godt 53 kilometer i timen.

Noget skal gøres

Tidligere i år var politiet forbi for at lave en fartkontrol. Det var på opfordring fra borgerne, og her blev en bilist målt til 108 km/t, mens en anden kørte 103 km/t.

Den høje fart har, som tidligere fortalt, fået borgerne til at lave en trampesti på bagsiden af ejendommene ud til Langgade. Det er et alternativ, som den private dagplejer Dorthe Thuelund benytter.

Som Peter Dalhoff er hun heller ikke overrasket over, at farten er høj på Langgade.

- Det er sådan, som det er. Vi kan bare stille os ud til vejen og tælle. Der er mange, der kører for stærkt, og det er på alle tider af døgnet, bemærker hun.

- Jeg håber, at der kommer noget chikane for at få sænket farten. Så kan det være, at problemet bliver rykket til et andet sted i byen, så måske skal det ses i en helhed. Men som beboer på Langgade, så skal vi have noget chikane op her, fastslår Dorthe Thuelund.

Indsats på vej?

Trafiktællingen blev iværksat i kølvandet på borgernes henvendelse til kommunen om utrygheden ved at færdes på vejen. Ifølge Jonas Egeberg Olsen, teamleder i kommunens afdeling Vej og Trafik, skal indholdet af trafiktællingen analyseres nøjere.

- Vi har forskellige parametre, vi måler på, og umiddelbart er vi ikke helt tilfredse. Der bliver kørt for stærkt, forklarer Jonas Egeberg Olsen.

- Så vi skal have fundet en løsning, og jeg kunne forestille mig, at der kunne laves et bump eller lignende. Men det skal vi have fundet ud af, lyder det fra teamlederen.

Projektet bliver tilføjet prioriteringslisten med vejprojekter. Det er så op til politikerne at beslutte, hvilke projekter, der skal realiseres.

Hos Peter Dalhoff er håbet naturligvis en indsats i kampen mod farten.

- Chikaner vil kunne tvinge farten ned, og du er nødt til at have øjenkontakt med eventuelt modkørende, hvis man laver sådan en form for sluse. Vi har et håb om, at der bliver lavet en eller anden form for trafikdæmpning. Der er meget trafik, og 14 procent af køretøjerne i målingen er lastbiler, så der er også en del tung trafik, bemærker han.

Faktisk er fartproblemerne på Langgade i Espe allerede skrevet ind i kommunens trafiksikkerhedsplan - blandt andet efter en tidligere trafiktælling, der viste en gennemsnitsfart på 58 km/t. Der er dog ikke et køreklart projekt, men med oplysninger om mulige tiltag som bump, indsnævringer eller forsætninger på strækningen - eventuelt kombineret med hævet flade.

Borgerne i byen er også blevet bedt om at komme med input til løsninger.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn For abonnenter

Kendt Odense-advokat i dobbeltrolle: Gav sig selv millionhonorar fra velgørenhedsfond

Annonce