Annonce
Gear

Behøver jeg virkelig skifte en utæt udstødning?

? Jeg har en Mazda 626, der har kørt 210.000 km på godt ti år. Udstødningen larmer lidt rigeligt, og min mekaniker har konstateret, at der er nogle små utætheder ved tilslutningen mellem udstødningsrør og katalysator. Der er også lidt rust, og mekanikeren mener derfor, at jeg snart vil tabe udstødningen. Han anbefaler, at jeg får en ny udstødning med katalysator monteret snarest muligt.

Det er imidlertid en udskiftning til 6000-7000 kroner, så jeg vil høre, om man ikke blot kan reparere hullerne? Eventuelt ved svejsning. Kan jeg få bilen synet, hvis der er lavet reparationer på udstødningen i form af svejsninger eller andre lapperier. Jeg ved, at synsfolkene er ret skrappe med hensyn til forureningen fra bilerne.

Spørgsmålet er også, om det kan betale sig at lappe på udstødningen - eller skaden blot vil dukke op igen om nogle få måneder? Risikerer jeg, at katalysatoren skades ved reparationen, så den under alle omstændigheder skal skiftes? John

! Hvis der kun er tale om utætheder ved sammenføjningen mellem katalysatoren og udstødningen, kan det højst sandsynligt repareres. Allerførst ville jeg prøve, om spændebøjlen ved samlingen kan løsnes, hvorefter samlingen kan pakkes/smøres med noget specielt udstødningspasta, som hærder ved varmen, hvorefter udstødningen skrues sammen igen, og bilens motor kører i tomgang, mens udstødningen langsomt bliver varm, og pastaen hærder.

Er der deciderede rusthuller eller dybe rustangreb, kan en mekaniker skære nogle centimeter af udstødningsrøret, hvorefter der svejses et nyt rørstykke på i samme diameter.

Endelig kan man måske blot lappe rusthullerne ved at svejse nogle små bøjede plader på - sidstnævnte løsning er en rigtig "lappeløsning", men fuldt fagligt forsvarligt, hvis der er frisk jern at svejse i.

Og ved syn vil alle løsninger blive godkendt, hvis blot udstødningssystemet er tæt. Et krav er også, at katalysatoren virker, så udstødningsgassens indhold af giftige stoffer er på et lovligt lavt niveau.

En reparation holder selvfølgelig ikke evigt. Men ofte vil den holde længere end den øvrige del af udstødningssystemet. Så en vurdering af, om en svejse-reparation til for eksempel 1000 kroner i arbejdsløn kan betale sig, skal først og fremmest ske ved, at du selv - eller svejseren - kigger det øvrige udstødningssystem efter. Er lydpotterne ved at gå op i samlingerne, eller er der dybe rustangreb på potterne eller i bøjningerne på rørene, så holder disse dele nok ikke så længe. Men ser rør og potter rimeligt friske ud, så få dog repareret hullerne og håb på at køre et års tid eller mere.

Og uanset hvad, så er der ikke noget, som tyder på, at din katalysator skulle være defekt. Den ruster ikke op, men er lavet med en ydre skal med stor godstykkelse. Hvis studsen til katalysatoren er lidt rusten eller revnet, kan det helt sikkert betale sig at reparere denne og genbruge katalysatoren. Katalysatoren skades ikke ved eventuelle reparationer.

Katalysatoren er den dyreste del af udstødningssystemet, og den holder altså normalt til mere end 210.000 kilometers kørsel.

Lars Stokbro

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Debat For abonnenter

De gamle nyheder, 1994: Bølge af tyverier på Odense Friskole

1994 Eleverne på Odense Friskole skal til at holde vagt i klasselokalerne under den fælles morgensang. På skift skal en enkelt elev fra hver klasse blive tilbage, når de andre er til morgensamling i gymnastiksalen. Årsagen er, at skolen i den sidste halvanden uge er blevet ramt af en bølge af tyverier – blandt andet fra elevernes tasker, der ubevogtet er ladt tilbage i klasselokalerne under morgensangen. - Nogle personer har tilsyneladende fået øje på, hvor let det er at komme ind på vores skole. Så nu har vi skærpet agtpågivenheden og aftalt en vagtordning. Eleverne har også fået besked på, at de skal undgå at efterlade penge eller andre værdier i skoletasken, siger skolebestyrer Torsten Johannesen. 1969 Den 21-årige Eva Haraldsted fra Aarhus har stævnet den engelske fodboldspiller George Best, Manchester United, for brudt ægteskabsløfte. Et forlydende i London vil vide, at den danske pige vil have sin tidligere forlovede til at betale hende 20.000 pund ( cirka 360.000 kroner). George Best bekræfter, at han har modtaget stævningen fra den danske pige men har ingen kommentarer ud over, at ”det vist er bedst, at hun rejser hjem til Danmark nu”. Eva Haraldsted traf Georg Best, da hun forsøgte at skaffe hans autograf til sin daværende, danske forlovede. Hun rejste senere til England og blev midtpunktet i mange romantiske forlydender, der opstod om hende og den engelske fodboldspiller. 1944 Prisudvalget i Odense Købstad offentliggør i dag en bekendtgørelse, hvorefter der straks træder maksimalpriser i kraft for juletræer, der sælges her i byen såvel i engros- som i detailhandel. Priserne er fastsat specielt gældende for Odense og godkendt af Prisdirektoratet. De må derfor ikke overskrides uanset tidligere indgåede aftaler om højere priser og avancer. Efter de nye prisbestemmelser må juletræer i almindelige sorter gran koste fra 1,25 kroner til syv kroner pr. stk., medens der for finere træsorter, ædelgran, nordmannsgran og lignende, må tages fra to kroner til 11,75 kroner. Priserne gælder for størrelser fra mellem 60 centimeter til højest 3 ½ meter. Handlen med juletræer er kun så småt begyndt i byen.

Annonce