Annonce
Tre Spor Nu

Begynder efter påske: Nyt E20-arbejde deles i to for at hjælpe trafikanter

I modsætning til det hidtidige arbejde på motorvejen kommer den sidste del af udvidelsen, de 13 kilometer mellem Gribsvad og Nørre Aaby, til at foregå i to etaper. Foto: Vejdirektoratet.
Sidste del af motorvejsudvidelsen over Fyn bliver udført i to etaper for at genere trafikanterne mindst muligt. Vinterkulden og uforudsete udfordringer vil dog forsinke færdiggørelsen af broarbejde under E20.

Fyn: Til sommer bliver det sidste lag asfalt lagt på motorvejen mellem Odense V og Gribsvad, som allerede er udvidet til tre vognbaner i hver retning. Det er M.J. Eriksson, der er entreprenør, og firmaet fortsætter arbejdet på den sidste del af motorvejen, der skal udvides - strækningen mellem Gribsvad og Nørre Aaby.

Vejdirektoratet vægtede afvikling af trafikken på motorvejen højt, da udbuddet af den sidste del af motorvejens udbygning blev afgjort.

- Det er vigtigt for Vejdirektoratet, at trafikken på E20 kan afvikles på en fornuftig måde, mens motorvejen udbygges. E20 forbinder Vest- og Østdanmark, og der er dagligt meget trafik hen over Fyn. Den trafik skal kunne afvikles under udbygningen, og derfor er trafikafvikling vægtet højt i vores evaluering af de modtagne tilbud, siger Mike Boesen, senior projektleder i Vejdirektoratet.

Kort: Vejdirektoratet.
Annonce

Sidste udvidelse deles i to etaper

- M.J. Eriksson leverede det bedste tilbud, og vi ser frem til samarbejdet. Det var også M.J. Eriksson, der stod for udbygningen af motorvejen på de andre to etaper, så de har opbygget masser af erfaring, siger Mike Boesen.

I modsætning til det hidtidige arbejde på motorvejen kommer den sidste del af udvidelsen, de 13 kilometer mellem Gribsvad og Nørre Aaby, til at foregå i to etaper. I år er udvidelsen planlagt i begge retninger mellem Nørre Aaby og Gremmeløkke Å - det arbejde begynder efter påske - og næste år udvides den sidste etape mellem Gremmeløkke Å og Gribsvad.

- I forhold til den seneste udvidelse vælger entreprenøren nu at arbejde med en kortere motorvejsstrækning med vejarbejder ad gangen. Dette giver en fordel for trafikanterne, siger Mike Boesen.

Næsten 80.000 biler i døgnet

  • Foruden en ekstra vognbane i hver retning skal fem broer, som fører veje under motorvejen, forlænges. Der skal bygges to faunapassager, tre rampeanlæg skal ombygges, der skal opsættes støjskærme, og der skal etableres en lang række regnvandsbassiner.
  • I perioden 2010 til 2018 steg årsdøgnstrafikken på Fynske Motorvej med 33 procent. Målt ved Lillebæltsbroen kører der i dag knap 80.000 biler i døgnet.
Annonce

Broarbejde er forsinket

Vejdirektoratet går dog også ind i foråret med den erfaring, at uforudsete udfordringer - og vejret - kan forsinke et så stort byggeri, som udvidelsen af den Fynske Motorvej. I november sidste år begyndte arbejdet med at forlænge de broer, som giver plads til fem veje, der går under motorvejen. Det er broerne ved Gremmeløkkevej, Ejbyvej, Rørupgyden, Ålsbovej og Indslevvej, og her bliver arbejdet først færdigt i løbet af maj og juni.


Det er vigtigt for Vejdirektoratet, at trafikken på E20 kan afvikles på en fornuftig måde, mens motorvejen udbygges.

Mike Boesen, senior projektleder, Vejdirektoratet


- Vi har haft tre uger med hård vinter, der har været uforudsete udfordringer, og måske har tidsplanen været for optimistisk for disse arbejder. Det tilsammen betyder, at arbejderne bliver forsinket, og dermed går der beklageligvis et par måneder ekstra, før trafikanterne kan benytte kommunevejene under motorvejen, siger Mike Boesen.

Annonce

Mest læste

Annonce
Annonce
Annonce
Kultur

Syv danske festivaler står sammen: Ikke realistisk med festivaler før sidst på sommeren

Middelfart For abonnenter

Stribonitter så omdiskuteret olieberedskabslager indefra: - Byggeri i seks etager er en skændsel for området

Annonce